جان باختن ۲۳۳ نفر در تصادفات رانندگی ۵ ماه گذشته استان مرکزی

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در پنج‌ ماه نخست سال جاری، ۲۳۳ نفر در تصادف رانندگی جان باختند که این آمار نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، روح‌الله آشوری صبح امروز _چهارشنبه پنجم شهریور_ در نشست خبری اظهار کرد: حوادث رانندگی پنج ماه سال جاری استان مرکزی دو هزار و ۹۸۹ زخمی و ۲۳۳ نفر کشته برجای گذاشت.

وی با بیان اینکه ۳۳ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها و ۲۵ درصد در محورهای فرعی به وقوع پیوسته است افزود: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی، ارتباطی و ترانزیتی کشور، همواره نقش مهمی در شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران ایفا کرده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی این استان که به‌عنوان حلقه اتصال مرکز کشور با استان‌های غربی، جنوبی و جنوب‌غربی شناخته می‌شود، موجب شده تا حجم بالایی از ترددهای بین‌استانی و ناوگان عمومی از محورهای آن عبور کند.

آشوری ادامه داد: در پنج‌ماهه نخست سال جاری، این استان شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تردد، تصادفات جاده‌ای و فشار بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل بوده است.

وی عنوان کرد: بر اساس داده‌های ثبت‌شده، مجموع ترددهای صورت‌گرفته در محورهای استان مرکزی در پنج‌ماهه اول سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۳۱ میلیون مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۱۸ میلیون تردد را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: این رشد ۱۷ درصدی در ترددها، در وسایل نقلیه سبک و هم سنگین مشاهده شده است.

آشوری تاکید کرد: بیشترین تردد مربوط به جاده‌های اراک - قم با ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تردد، اراک شازند، حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد و مسیر ساوه - تهران با ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد است، این آمار نشان‌دهنده میانگین روزانه حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تردد در هر یک از این محورهاست که فشار قابل توجهی را بر زیرساخت‌های جاده‌ای وارد می‌کند.

وی گفت: استان مرکزی دارای شش هزار و ۴۳۱ کیلومتر مسیر جاده‌ای شامل: آزادراه، بزرگراه، جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی است که از این میزان، حدود پنج هزار و ۶۸۰ کیلومتر به صورت دوطرفه و بدون جداکننده فیزیکی (نظیر نیوجرسی) طراحی شده‌اند که خود به‌عنوان یک عامل بالقوه در افزایش تصادفات شناخته می‌شود.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: همچنین چهار هزار و ۴۵۶ کیلومتر از راه‌های استان مربوط به محورهای روستایی است که با توجه به پراکندگی جمعیت در شهرستان‌هایی مانند خمین، دلیجان، ساوه و زرندیه، نقش مهمی در جابجایی محلی دارد.

سرهنگ آشوری گفت: در فروردین‌ماه سال جاری، افزایش تصادفات در محورهای فرعی و روستایی نسبت به سال گذشته مشاهده شده که بخشی از آن ناشی از ضعف زیرساختی و عدم ایمنی کافی در این مسیرهاست.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز از سال‌های گذشته در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها و شورای ترافیک استان قرار داشته است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: برخی از این نقاط شامل: آزادراه ساوه-همدان (اتوبان کربلا) با فاصله کیلومتر ۲۰ تا ۶۱ فاقد جداکننده فیزیکی، پیچ خانه میران که یکی از نقاط پر تصادف در محورهای فرعی و گردنه سیبک نیازمند جداسازی مسیر رفت و برگشت است.

سرهنگ آشوری افزود: محور الیگودرز در شهرستان خمین، جاده زیبا در محلات، کنارگذر شمالی اراک، از مجموع ۵۰ کیلومتر، ۲۵ کیلومتر به آزادراه تبدیل شده و ۲۵ کیلومتر باقی‌مانده در دست اقدام است.

وی گفت: اصلاحات هندسی، نصب علائم هشداردهنده، و ارتقا سطح آسفالت از جمله اقدامات انجام‌شده یا در حال پیگیری در این محورهاست.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در حوزه هوشمندسازی، استان مرکزی عملکردی فراتر از میانگین کشوری داشته، در حالی که میانگین کشوری نصب دوربین‌های نظارتی هر ۲۹ کیلومتر است، در استان مرکزی به ازای هر ۲۳ کیلومتر یک دوربین نصب شده است.

سرهنگ آشوری تصریح کرد: در حال حاضر ۸۹ دستگاه دوربین ثبت تخلف در محورهای استان فعال و ۴۶ دستگاه دوربین نظارت ترافیکی در گردنه‌ها، پیچ‌ها و نقاط پرترافیک نصب شده است و جانمایی‌های جدید نیز در دستور کار قرار دارد تا پوشش نظارتی افزایش یابد.

وی گفت: این اقدامات نقش مهمی در پایش لحظه‌ای ترافیک، ثبت تخلفات و کاهش تصادفات ایفا می‌کند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: این استان با دارا بودن بیش از دو هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی فعال، از جمله شهرک‌های صنعتی در ساوه، زرندیه، خمین، محلات و اراک، شاهد حجم بالایی از تردد ناوگان عمومی شامل کامیون‌ها، تانکرهای حامل سوخت و اتوبوس‌ها است، این ترددها ضمن ایجاد رونق اقتصادی، فشار مضاعفی بر زیرساخت‌های جاده‌ای وارد کرده و موجب افزایش احتمال تصادف می‌شود.

سرهنگ آشوری خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم استان، نبود مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در برخی محورهای پرتردد است، به‌عنوان نمونه در لایه جنوبی آزادراه ساوه-همدان، مسافران باید حدود ۹۵ تا ۱۰۰ کیلومتر بدون توقف و خدمات رفاهی تردد کنند.

وی افزود: این کمبود موجب افزایش خستگی، خواب‌آلودگی و در نتیجه تصادفات شده، طبق آمار، ۵۰ درصد تصادفات این محور در همین لایه جنوبی رخ داده‌است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی، علت اصلی تصادفات را عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی، استفاده از تلفن همراه و صحبت با سرنشینان برشمرد و گفت: ۵۷ درصد از تصادفات توسط پلاک‌های غیر بومی رخ داده‌، این آمار نشان می‌دهد که رانندگان غیربومی به دلیل عدم آشنایی با اقلیم، فرهنگ رانندگی و ویژگی‌های جاده‌ای استان، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

سرهنگ آشوری اظهار کرد: استان مرکزی نیازمند توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای به‌ویژه در محورهای دوطرفه و روستایی، افزایش مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در محورهای پرتردد، ادامه روند هوشمندسازی و افزایش پوشش نظارتی، آموزش و فرهنگ‌سازی برای رانندگان غیربومی و تقویت ناوگان امدادی و خدمات بین‌راهی است.

وی گفت: اقدامات انجام‌شده تا کنون قابل تقدیر است، اما با توجه به رشد تردد و افزایش تصادفات، لازم است برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در دستور کار قرار گیرد تا استان مرکزی بتواند نقش خود را در شبکه حمل‌ونقل کشور با ایمنی و کارآمدی بیشتری ایفا کند.

کد خبر 899113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.