سید اردشیر رشیدی آلهاشم در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در اردبیل اظهار کرد: در آستانه هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، بر خود لازم میدانم از تلاشهای صادقانه جامعه رسانهای استان در مسیر اطلاعرسانی، آگاهیبخشی و همکاری با دستگاه آموزش و پرورش تقدیر و تشکر کنم.
وی افزود: بیشک، همراهی رسانهها در پیشبرد مأموریتهای حساس این دستگاه زیرساختی، بسیار اثرگذار بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: آموزش و پرورش، بهعنوان محوریترین نهاد تربیتی کشور، نقش بنیادی در آیندهسازی ایفا میکند، استان اردبیل با ۱۹ منطقه و ناحیه آموزشی، دارای ۲ هزار و۷۳۱ مدرسه و ۱۱ هزار و ۶۷۳ کلاس درس است که نزدیک به ۲۶۰ هزار دانشآموز در آن تحصیل میکنند.
وی افزود: این نظام آموزشی با مشارکت ۱۸ هزار و ۷۰۰ نیروی اداری و آموزشی اداره میشود، در حال حاضر، تراکم دانشآموزی در استان ۲۳ نفر و نسبت دانشآموز به معلم، ۲۱ نفر است.
رشیدی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی استان با میانگین ۴.۲ مترمربع، یک متر کمتر از میانگین کشوری است؛ به همین دلیل، توسعه وبهسازی فضاهای آموزشی از اولویتهای مهم آموزش و پرورش استان به شمار میرود.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: در حوزه شاخصهای آموزشی، استان اردبیل عملکرد قابل قبولی داشته است، در مقطع ابتدایی، نرخ پوشش واقعی دانشآموزان ۹۸.۹۲ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری (۹۷.۹ درصد) بوده و نرخ ترک تحصیل نیز به ۰.۵۶ درصد کاهش پیدا کرده است که نسبت به میانگین کشوری (۱.۴۵ درصد) رقم پایینتری را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: مأموریتهای آموزش و پرورش استان بر پایه اسناد بالادستی، بهویژه سند تحول بنیادین، طراحی شده و شعار سال تحصیلی پیش رو را «عدالت و کیفیت برای مدرسه، برای ایران» قرار دادهایم.
توانمندسازی معلمان و توسعه عدالت آموزشی از اصلیترین راهبرد تحقق اهداف است
رشیدی با بیان اینکه توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و توانمندسازی معلمان و مدیران، سه راهبرد اصلی در تحقق این اهداف است، گفت: دورههای آموزشی ویژه مدیران با عنوان «مدارس تراز سند» از مرداد آغاز شده و با هدف ارتقای مهارتها، بینش و دانش مدیریتی ادامه دارد.
وی افزود: همچنین طرحهایی همچون «شبکه ملی یادگیری معلمان (شمیم)»، «سفر یادگیری»، و اصلاح روشهای یاددهی و محیطهای آموزشی برای معلمان در حال اجراست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در جشنواره کشوری «تحول در محیطهای یادگیری»، استان اردبیل موفق شد رتبه اول کشوری در درس علوم، رتبه دوم در مطالعات اجتماعی و ریاضی و رتبه سوم در قرآن را کسب کند که این موفقیت حاصل تلاش معلمان پرتلاش استان است.
وی تاکید کرد: رویکرد جدید ما در آموزش و پرورش، تغییر نقش معلم از یک سخنران صرف به یک راهبر آموزشی است، بهروزرسانی و اصلاح روشهای تدریس در کلاس باید به شکل عملیاتی اجرا شود تا عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت تحقق پیدا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: در آستانه سال تحصیلی جدید، هدف اصلی ما آغاز سالی آرام، بدون دغدغه و با پوشش کامل نیروی انسانی است و طبق برنامهریزی انجامشده از ابتدای مهر هیچ کلاس درسی در استان بدون معلم نخواهد بود.
اولویت ثبتنام در مدارس با ساکنان محدوده جغرافیایی مدرسه است
وی گفت: در موضوع ثبتنام پایه دهم، بهویژه در رشته علوم تجربی، با توجه به تقاضای بالا و محدودیتهای ظرفیت، چالشهایی وجود دارد. در مدارس هیئت امنایی، اولویت ثبتنام با ساکنان محدوده جغرافیایی مدرسه است و ثبتنام خارج از محدوده، تنها از طریق آزمون ممکن خواهد بود.
رشیدی تصریح کرد: در مدارس شاهد نیز ثبتنام بر اساس امتیازبندی انجام میشود و اولویت با فرزندان شهدا و ایثارگران است؛ همچنین اختیار ثبتنام به مناطق و مدیران مدارس واگذار شده است. سیاست کلی آموزش و پرورش استان، تقویت و ارتقای کیفیت مدارس دولتی و عادی بهعنوان بستر اصلی تعلیم و تربیت است.


نظر شما