پاداش شهرهای اروپایی به گردشگری مسئولانه

کپنهاگ با طرح نوآورانه کپن‌پی (CopenPay) مسیر جدیدی برای تشویق رفتار مسئولانه گردشگران آغاز کرده و به الگویی الهام‌بخش برای بسیاری از شهرهای بزرگ اروپا همچونبرلین، هلسینکی و برمن شده است که با اجرای برنامه‌های مشابه در تلاش هستند گردشگری پایدار و دوستدار محیط زیست را گسترش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در پی چالش‌های ناشی از گردشگری بیش‌ازحد در مقاصد پرطرفدار اروپایی، بسیاری از شهرها در ماه‌های اخیر با اعمال جریمه‌ها، مالیات‌ها و محدودیت‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا این معضل را کنترل کنند، اما شهر کپنهاگ با رویکردی نوآورانه و متفاوت، الگویی جدید برای تشویق رفتار مسئولانه گردشگران ارائه داده است. این شهر سال گذشته طرح «کپن‌پی» را راه‌اندازی کرد که به‌جای تحمیل محدودیت، گردشگران را به انجام رفتارهای آگاهانه و دوستدار محیط زیست ترغیب می‌کند.

هدف اصلی این ابتکار، نشان دادن سادگی اقدامات اقلیمی به مسافران و ترویج گردشگری پایدار است. در این طرح، گردشگرانی که در تمیز نگه داشتن باغ‌های عمومی همکاری، زباله‌ها را جمع‌آوری یا از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، از مزایایی همچون اجاره رایگان دوچرخه، تورهای قایق‌سواری و وعده‌های غذایی رایگان بهره‌مند می‌شوند. از زمان آغاز این طرح، بیش از ۱۰۰ شهر و سازمان گردشگری در اروپا، آسیا و آمریکای شمالی به آن علاقه‌مند شده‌اند. پس از موفقیت کپن‌پی، شهرهای برلین، هلسینکی و برمن نیز تمایل خود را برای اجرای برنامه‌های مشابه اعلام کرده‌اند.

پاداش شهرهای اروپایی به گردشگری مسئولانه

برلین در حال تنظیم برنامه‌ای برای سال آینده است که بر اساس آن، مسافرانی که با قطار سفر می‌کنند، اقامت طولانی‌تری دارند، غذاهای گیاهی مصرف و در فعالیت‌های زیست‌محیطی شرکت می‌کنند، با تخفیف ورود به موزه‌ها، وعده‌های غذایی رایگان و اجاره دوچرخه رایگان تشویق می‌شوند و مسافرانی که در برنامه‌هایی همچون پاکسازی محیط زیست و کارگاه‌های آموزشی شرکت می‌کنند، به‌عنوان مهمانان مورد قدردانی قرار می‌گیرند. این برنامه از طریق اپلیکیشن‌های موبایل و سیستم امتیازدهی، با همکاری کسب‌وکارهای محلی به اجرا درمی‌آید.

هلسینکی نیز قصد دارد نسخه‌ای از این طرح را با تمرکز بر گردشگری بازساختی و پروژه‌های احیای دریای بالتیک اجرا کند که از نظر زیست‌محیطی اهمیت بسیار بالایی دارد. در این برنامه، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری مورد تشویق قرار می‌گیرد و جوایزی همچون وعده‌های غذایی رایگان و تخفیف در تورهای گردشگری برای مسافران مسئولی ارائه می‌شود که از شیوه‌های پایدار گردشگری استفاده می‌کنند. این برنامه در همکاری نزدیک با کشورهای منطقه دریای بالتیک و با هدف هم‌افزایی در پروژه‌های زیست‌محیطی اجرا می‌شود و به‌عنوان الگویی برای توسعه گردشگری مسئولانه و پایدار مطرح است.

برمن نیز با همکاری شرکت راه‌آهن آلمان کمپینی برای ترویج گردشگری پایدار آغاز کرده است که به مسافرانی که با قطار به این شهر سفر می‌کنند، بسته‌های هدیه و کوپن‌های تخفیف اهدا می‌کند. مدیر بازاریابی و گردشگری برمن، استقبال گسترده گردشگران را تأیید کرده و از برنامه‌ریزی برای طرح‌های بزرگ‌تر در سال ۲۰۲۶ خبر داده است.

در دیگر نقاط اروپا، مقصدهای کوهستانی آلپ همچون «ویا لاتئا» در ایتالیا و «لس ژه-مورزین» در فرانسه، تخفیف ۲۵ درصدی برای کارت‌های اسکی به مسافرانی ارائه می‌کنند که با قطار وارد این شهرها می‌شوند. لندن نیز در جولای که به‌عنوان ماه بدون پلاستیک شناخته می‌شود، به شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های پاکسازی، نوشیدنی رایگان اهدا می‌کند. این برنامه با هدف افزایش آگاهی عمومی درباره معضل آلودگی پلاستیک و تشویق مردم به کاهش مصرف پلاستیک‌های یک‌بار مصرف اجرا می‌شود و به‌عنوان فرصتی برای ایجاد فرهنگ زیست‌محیطی پایدار در میان ساکنان و گردشگران مطرح است تا بتوانند در کنار لذت بردن از جاذبه‌های شهری، نقشی مثبت در حفظ محیط زیست ایفا کنند.

پاداش شهرهای اروپایی به گردشگری مسئولانه

در سوئیس، دارندگان کارت «سوئیس تراول پس» به‌معنای گذرنامه مسافرتی سوئیس می‌توانند به بیش از ۵۰۰ موزه به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشند و تا ۵۰ درصد تخفیف در راه‌آهن‌های کوهستانی دریافت کنند. همچنین شرکت «وایلد سوئدن» به مسافرانی که با قطار به منطقه لوله‌آ در لاپلند سوئد برای دیدن شفق قطبی سفر می‌کنند، دسترسی رایگان به اسپا و وعده غذایی رایگان در هتل ساووی هدیه می‌دهد.

منطقه نورماندی فرانسه، برای تشویق سفرهای کم‌کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تعرفه‌ای کم‌کربن معرفی کرده است که مزایای قابل‌توجهی برای گردشگرانی دارد که به‌جای خودروهای شخصی، با وسایل‌نقلیه عمومی یا پاک سفر می‌کنند. بر اساس این طرح، بازدیدکنندگانی که با اتوبوس، قطار یا دوچرخه به منطقه می‌آیند، از تخفیف حداقل ۱۰ درصدی در ورود به حدود ۹۰ جاذبه فرهنگی و گردشگری بهره‌مند می‌شوند. این جاذبه‌ها شامل موزه‌ها، قلعه‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها و دیگر مکان‌های دیدنی مهم منطقه هستند.

این ابتکارات در سراسر اروپا نمایانگر تغییر نگرش به سمت گردشگری مسئولانه و پایدار است که هم از محیط زیست محافظت و هم تجربه سفر را برای گردشگران لذت‌بخش‌تر و معنادارتر می‌کند.

کد خبر 898404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.