به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیمزاده با اشاره به دلایل بازماندگی از تحصیل، اظهار کرد: معلولیتهای شدید، مشکلات اقتصادی، بیسرپرستی یا بدسرپرستی، اشتغال به کار، مهاجرت خانوادهها و موانع فرهنگی بهویژه در برخی مناطق برای دختران از مهمترین عوامل محرومیت کودکان از حضور در مدرسه است.
وی افزود: برای رفع این موانع، کارگروه ملی با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان دستگاههای ذیربط تشکیل و تقسیم کار ملی انجام شده است تا با همافزایی و استفاده از ظرفیتهای مشترک، زمینه بازگشت حداکثری کودکان به مدارس فراهم شود، سال تحصیلی گذشته، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان ثبت احوال و سایر دستگاهها اقدام به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل کرد و موفق شد، تعداد ۳۰ هزار بازمانده از تحصیل را به مدارس بازگرداند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در خصوص برنامههای جبرانی برای دانشآموزانی که با تأخیر به مدرسه بازمیگردند، گفت: برنامه حامی با هدف حمایت آموزشی مستمر، پس از ارزیابی نوبت اول، دانشآموزان دارای ضعف یادگیری را شناسایی و تحت آموزشهای هدفمند، امیدآفرینی و کار تقویتی قرار میدهد، همچنین پایگاههای تابستانی حامی در سراسر کشور با حضور داوطلبانه معلمان فعال هستند.
وی بر اهمیت حمایتهای اجتماعی و رفاهی تأکید کرد و ادامه داد: وزارت رفاه، کمیته امداد و سایر دستگاهها آمادگی خود را برای ارائه حمایتهای هدفمند اعلام کردهاند. در مناطق دارای موانع فرهنگی نیز از ظرفیت راهبران آموزشی و معتمدان محلی برای ترغیب خانوادهها استفاده میشود.
حکیمزاده خاطرنشان کرد: طبق قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مصوب ۱۴۰۰، ممانعت از حضور کودک در مدرسه جرم محسوب میشود و با هماهنگی قوه قضائیه، این موارد پیگیری میشود، همچنین هماهنگی میان دستگاهها باعث افزایش چشمگیر بازگشت بازماندگان به مدارس شده و این روند در سال تحصیلی جدید با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.


نظر شما