به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، حمیدرضا شیخالاسلام با اشاره به تاریخچه تأسیس این سازمان گفت: با حمایت دولت چهاردهم به خصوص شخص وزیر آموزش و پرورش و البته مساعدت ویژه معاون اول رئیس جمهور، بعد از جلسات تخصصی با سازمان اداری و استخدامی، ساختار متناظر استانی در قالب اداره تعلیم و تربیت کودک ذیل ادارات کل آموزش و پرورش استانها ایجاد شد و تلاش بر این است ساختار تا سطح منطقه گسترش یابد.
وی با بیان اینکه تنها مراکز دارای مجوز از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک حق فعالیت دارند، افزود: به منظور مدیریت یکپارچه و تمرکززدایی از تهران، بخش قابلتوجهی از اختیارات این حوزه به ادارات تعلیم و تربیت کودک تفویض شده که به همین امر بخش زیادی از مشکلات را رفع خواهد کرد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شهریه را یکی از چالشهای اصلی در زیستبوم تعلیم و تربیت کودک دانست و اضافه کرد: در سالهای گذشته، شهریه به حدی دیر اعلام میشد که هم مؤسسان و هم خانوادهها با مشکلات متعددی مواجه میشدند و برای جلوگیری از بروز این مشکلات، سال جاری برای اولین بار فرایند شهریه از خرداد آغاز شد و تا قبل از شهریور نیز مراکز میتواند ابلاغیه شهریه را دریافت کنند.
شیخالاسلام با تاکید بر اینکه فرمول کنونی شهریه از پرداخت شهریههای غیرمتعارف و گزاف جلوگیری میکند، بیان کرد: در فرمول تعیین شهریه که مبنای علمی دارد، هم منافع مؤسس و هم حقوق اولیا لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه نرخ پوشش دوره پیشدبستانی در ابتدای دولت چهاردهم ۴۶ درصد بود، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ پوشش در سالهای گذشته نشان میدهد که در این حوزه هم نیاز به فرهنگسازی وجود دارد و هم سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید برنامههای جدید و اقدامات متناسب را طراحی و اجرا کند تا نرخ پوشش به طور خاص در مناطق محروم و به ویژه مناطق دوزبانه افزایش پیدا کند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به تأثیر هزینههای ملک و تجهیزات در تعیین شهریه کودکستانها و مراکز پیشدبستانی، همکاری کارشناسان دادگستری در قیمتگذاری عادلانه را یکی از عوامل مؤثر در تعیین شهریه منطقی دانست و گفت: بخش مهمی از شهریه مبتنی بر تجهیزات و ارزش ملک است، به همین دلیل قیمت اعلامشده توسط کارشناسان دادگستری نقش بسزایی در جلوگیری از هزینههای نجومی در پرداخت شهریه دارد.
شیخالاسلام با اشاره به اینکه محتوای تربیت یادگیری یکی از چالشهای گذشته زیستبوم تعلیم و تربیت کودک و دغدغه خانوادهها بوده است، یادآور شد: برای رفع چالشهای ایجاد شده در گذشته، در سال جاری با دقت و رویکرد علمی، فرایند ارزشیابی بستهها طراحی و آغاز شده است و در این فرایند، ابتدا فراخوان دریافت محتوا به همه فعالان، ناشران و مؤلفان اعلام شد و سپس مرحله دریافت آثار از اول تا بیستم مرداد ادامه پیدا کرد، در ادامه بستههای تربیت یادگیری دریافتشده توسط متخصصان سرآمد این حوزه در یک فرایند علمی مورد ارزیابی قرار گرفت و تا ابتدای شهریور بستههای تربیت یادگیری مورد تأیید سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام میشود.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خاطرنشان کرد: این سازمان هیچ تأکیدی بر استفاده مؤسسان و کودکستانها از یک بسته خاص ندارد و مؤسسان و کودکستان میتوانند از بین بستههای تاییدشده، بنابر اقتضائات بومی و نیازهای موجود، بسته تربیت یادگیری مدنظر را انتخاب کنند.
شیخالاسلام بیان کرد: در سالهای گذشته در کنار این بستهها، محصولات غیرضروری به خانوادهها تحمیل میشد که این موضوع هزینههای این دوره را برای اولیا به شدت افزایش میداد و در سال جاری برای جلوگیری از اعمال هزینههای مازاد بر خانوار، هیچ محصولی اضافه بر بستههای تربیت یادگیری اعلام نخواهد شد.
وی ایجاد شوق و نشاط فراگیری در نوآموز را یکی از مهمترین اهداف بستههای تربیت یادگیری دانست و اظهار داشت: مسیر تحصیلی یک فرایند است که باید در آن به نشاط و شوق یادگیری و فراگیری توجه ویژه شود تا فرد بتواند در یک مسیر منطقی، دوره آموزشی خود را با بالاترین کیفیت طی کند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد: در سال تربیتی یادگیری آینده، با وجود دارات تعلیم و تربیت کودک در سطح استانها، موضوع نظارت بر محتوا با جدیت در دستورکار قرار میگیرد و این ادارات تمام محتوای آموزشی و تربیتی ارائهشده در کودکستانها را در سطح استانها رصد خواهند کرد، البته تاکید میشود مراکز و کودکستانهای هر استان در انتخاب محتوای آموزشی تربیتی خود از بین بستههای تربیت یادگیری تأیید و اعلام شده از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اختیار لازم را دارند.


نظر شما