به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور در مراسم گرامیداشت هفته ملی مهارت با تبریک این هفته به همه فناوران و تلاشگران عرصه پیشرفت و توسعه فناوری در کشور اظهار کرد: بعد از انقلاب فرهنگی در ارتباط با زنجیره تقویت نیروی انسانی مورد نیاز کشور بهویژه در بخش صنعت که صنعتی مونتاژ داشتیم مباحثی مطرح شد که همان مسیر مونتاژ نمیتواند راهبردهای انقلاب فرهنگی را محقق سازد و خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که زنجیرههای آموزش فنیوحرفهای ضعیف است.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنیوحرفهای سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است، افزود: با وجود جوانان با انگیزه بالا باید فناوران میدانداری کنند و نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته هیچ عقبماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم.
معاون اول رئیسجمهور افزود: بهطورمعمول دانشآموزان برجسته در دوران دبیرستان به بهانه نبود امکان ادامه تحصیل کمتر به سمت هنرستان و آموزشهای فنیوحرفهای میروند و برای این راهبرد که باید جایگاه این آموزشها را اصلاح کنیم اقداماتی انجام شد و دانشگاههای برجسته موظف شدند، آموزشکدههای فنیوحرفهای ایجاد کنند و بعد از ارزیابی یک دوره احساس کردیم توفیقی در این زمینه بهدست نیاوردهایم و ورودیها و رشتههای فنیوحرفهای نسبت به قبل از انقلاب فرهنگی تفاوتی پیدا نکرد و اولویت دانشآموزان کماکان رشتههای مهندسی بود.
عارف با بیان اینکه امکانات حداقلی که بتواند یک فارغالتحصیل با مهارت بالا جذب بخش صنعت و خدمات شود در کشور فراهم نشد، تأکید کرد: برای جبران این کاستیها یک گروه علمی و کاربردی ایجاد شد تا پس از رفع ایرادها جایگاه رشتههای فنیوحرفهای و مهارتی ارتقا پیدا کند و راهکار ادامه تحصیل نیز حل شود و در نهایت متوجه این مسئله شدیم که اساتید این رشتهها باید بتوانند با آخرین درجههای مدارک دانشگاهی جلو بروند و به همین دلیل سازوکاری ایجاد شد تا رشتههای فنیوحرفهای از نظر آکادمیک هموزن آموزشهای نظری باشند.
وی با تأکید بر اینکه تأمین امکانات و زمینههای رشد آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی باید دغدغه نهتنها دولت بلکه همه نهادها و دستاندرکاران توسعه کشور باشد، تصریح کرد: برای جبران کاستیها و تأمین امکانات و تجهیزات به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی رفتیم، چراکه ظرفیت و انگیزه بالایی در مقایسه با بخش دولتی دارند، برای نمونه در جنگ دوازدهروزه سهم مردم و بخش خصوصی در پیروزی کشور را نمیتوان با بخشهای اداری مقایسه کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رشد فناوریها نسبت به رشد علمی در طول ۴ دهه گذشته در جهان افزود: رشد فناوریها نسبت به رشد علمی بیشتر بوده است و در مقاطعی نیز فناوریها از علم جلو افتاد که باید نگران شد، چراکه فناوری باید حاصل علم باشد و امروز از نظر دانشمندان و فلاسفه هنوز ثابت نشده است که آیا این مسیر فناوری به نفع انسان و بشریت است یا با تهدیدهایی در آینده روبهرو میشویم.
عارف با بیان اینکه باید در فناوریهای پیشرفته بهویژه نوظهور در منطقه جایگاه برتر داشته باشیم، بیان کرد: متخصصان و فارغالتحصیلان دانشگاهی نمیتوانند هدایتگر این مسیر باشند، چراکه پیشرفت در این مسیر به عهده فناوران است و در جهان سهم دانشمندان نسبت به فناوران کمتر و قابل مقایسه نیست.
وی اضافه کرد: باید در میدان رقابت پیشرفتهای فناوری همزمان با کشورهای جهان با سرعت بالا حرکت کنیم و این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان به اتکای پژوهشگران و فارغالتحصیلهای نظری دانشگاهها این مسیر را طی کرد یا خیر که به جواب مثبت نمیرسیم و بهدنبال همکاری دو بخش علمی و فناوری هستیم.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته هیچ عقبماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم، گفت: با وجود جوانان با انگیزه بالا باید فناوران میدانداری کنند و با توجه به اینکه در دوره انقلاب صنعتی چهارم به سر میبریم نقش فناوران به دانشمندان ویژهتر است.
عارف ادامه داد: باید علم پابهپای فناوری حرکت کند و رفتارهای فناوری را اصلاح کند وگرنه میتواند رفتاری خشن و غیرانسانی داشته باشد.
وی تأکید کرد: بهعنوان مسئول پاسخگو به نیازها و ارتقای کشور و اجرای برنامههای توسعه، نباید اولویت فناوری فراموش کنیم و با اتخاذ سازوکارهایی، گذشتهای که به فناوریها توجه نکردیم را جبران کنیم.
معاون اول رئیسجمهور درباره اهمیت فرهنگسازی در زمینه آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی تأکید کرد: باید برای جوانان روشن شود که سهم رشتههای فناوری در خدمت به مردم کمتر از رشتههای علمی نیست. امروز رشتههای آموزشی فنی و مهارتی در پیشرفت دستاوردهای بشری و اقتصادی نقش کلیدی دارند.
عارف با بیان اینکه در حال گذار از صنعت وابسته به ملی هستیم، تصریح کرد: بهدنبال این راهبرد هستیم که در همه زمینههای صنعتی خوداتکا باشیم و نیازهای کشور را برطرف کنیم، البته در این مسیر باید با مراکز علمی و فناوری و دانشگاهی و نهادهای علمی جهان ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و امروز در پیشرفتهای فناوری سهم دانشمندان ایرانی بیشتر از سهمی است که نسبت به جمعیت داریم و ضرورتهای زنجیره تربیت نیروی انسانی تقویت این حلقه را به ما تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ آموزشوپرورش و سازمان فنیوحرفهای امری حیاتی است، گفت: آموزشوپرورش و سازمان فنیوحرفهای دو وظیفه جدا از یکدیگر نیستند و باید ارتباط تنگاتنگ نیروی انسانی با بخش پایهای آموزشوپرورش و بالایی دانشگاهی داشته باشیم تا حلقههای این زنجیره فنیوحرفهای محکم شوند.
معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه توجه به آموزشهای مهارتی دغدغه کشور در طول ۴۰ سال گذشته بوده است، افزود: در هر برنامه توسعهای اسناد بالادستی و سند چشمانداز ۲۰ ساله به آموزشهای فنیوحرفهای توجه ویژه شده است و مقام معظم رهبری نیز در طول یک دهه گذشته و در نامگذاری شعال سال، توجه به تولید را اولویت کشور مشخص کردند و زمانی تولید خواهیم داشت که به پشتوانه مهارتهای فنی باشد.
عارف درباره سهم آموزش فنیوحرفهای در بهرهوری ادامه داد: به علت اینکه که به بهرهوری در افزایش رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم پیشرفت سهمی دادهایم باید راهبرد اصلی دستگاهها ارتقای بهرهوری باشد.
وی ادامه داد: سازمان آموزش فنیوحرفهای سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است.
معاون اول رئیسجمهور در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات و تلاشها در هفته ملی مهارت شاهد جهش در آموزش فنیوحرفهای باشیم، شهادت سرداران، دانشمندان و مردم در جنگ تحمیلی دوازدهروزه و ددمنشانه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: نتیجه این جنگ این بود که رژیم غاصب با توسل به ارباب خود آمریکا پیشنهاد توقف آتش داد و امروز در توقف آتش هستیم و امیدواریم که برای یکبار باوجود سیاستها و منش خود به این توقف آتش وفادار بماند که البته اگر شیطنتی تکرار کنند، سیلی محکمتر از گذشته خواهند خورد.
منبع: تسنیم




نظر شما