به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، مصطفی حیدری ظهر امروز _دوشنبه ششم مرداد_ در سیصدو پنجاهوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرکرد اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح شهدای خدمت نهتنها یک پروژه عمرانی بلکه نمادی از مشارکت، همدلی و مسئولیتپذیری جمعی بود و در اجرای این طرح همکاری ارزشمند میان مردم، مدیریتشهری، دستگاههای اجرایی و نهادهای تخصصی موجب شد تا پروژه در زمان مناسب و با کیفیت مطلوب اجرایی و در سالجاری به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: در راستای ارتقای زیرساختهای حملونقل شهری و روانسازی عبور و مرور، شهرداری طی چندین جلسه کارشناسی، مطالعات مقدماتی احداث تقاطع غیرهمسطح میدان معلم را انجام داد.
رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: جلسات با حضور متخصصان حوزه عمران، محیطزیست و فضای سبز، پایش و محیطسنجی تکتک درختان میدان معلم با دقت انجام شد تا اجرای پروژه با کمترین آسیب به پوشش گیاهی و با رعایت اصول زیستمحیطی همراه باشد.
حیدری ادامه داد: بر اساس مطالعات ژئوتکنیکی صورتگرفته، مشخص شد که زمین محل پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان معلم از نوع خاکی بوده و فاقد لایههای سنگی است، بنابراین شرایط اجرای زیرگذر با سرعت و سهولت بیشتر فراهم شده است، این ویژگی، ضمن تسهیل عملیات عمرانی، از نظر اقتصادی نیز کاهش هزینههای حفاری را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: میدان معلم با توجه به موقعیت خاص بهعنوان یک فضای فرهنگی شهری شناخته شده و در طراحی جدید تمام دیوارههای زیر رمپها با استفاده از چمن شیبدار و ترکیبهای نرم معمارانه پوشانده میشود تا چهره میدان، جلوهای لطیف، مدرن و درعینحال هویتمند داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهرکرد بیان کرد: با توجه به برنامهریزی دقیق و تلاش مستمر عوامل اجرایی، تقاطع غیرهمسطح شهدای خدمت (طالقانی_کاشانی) در همان بازه زمانی ۹ ماهه به پایان میرسد و برای تقاطع غیرهمسطح میدان معلم نیز در نظر داریم با همان الگوی اجرایی در دستور ساخت قرار دارد که طبق برآوردهای فنی و هماهنگیهای لازم در مدت مشابه ۹ ماهه اجرایی و بهرهبرداری شود.
حیدری عنوان کرد: در طراحی تقاطع غیر همسطح میدان معلم شهرکرد رویکردی مبتنی بر زیباییشناسی شهری و هویتسازی محیطی در نظر گرفته شده است.
هزینه اولیه تقاطع غیرهمسطح معلم بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است
محمدرضا بیاتی، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد نیز در این جلسه اظهار کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح میدان معلم، تنها یک پروژه عمرانی نیست بلکه یک گام شهرسازی هوشمندانه هم برای هدایت ترافیک شهری و تلاش برای حفظ منظر جهت بازآفرینی جریان زندگی در شهر است.
وی افزود: تقاطع غیرهمسطح میدان معلم راهی است که از دل زمین شهر را به آرامش، ایمنی و زیبایی میرساند و زمانی تقاطع احداث میشود خودروها تردد راحتی داشته و شهروندان احساس امنیت، نظم و تعلق بیشتری به شهرشان پیدا میکنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد گفت: تقاطع غیرهمسطح در میدان معلم، بهصورتی اجرا میشود که بلوارهای آزادی و امام رضا (ع) به شکل ورود و خروج زیرگذر و باند ورودی خیابان شریعتی هم زیرگذر و باقی معابر در تراز سطح در میدانی مستطیل شکل ساماندهی میشوند.
بیاتی ادامه داد: میدان معلم به صورت دو سطحی طراحی شده است. در سطح زمین با ایجاد آبنما و عناصر زیبا، چشمانداز جذابی برای شهر ایجاد میشود. همچنین، تقاطع غیرهمسطح در میدان معلم نقش مهمی در کاهش ترافیک دارد، با احداث زیرگذر، حدود ۵۰ درصد از ترافیک بلوار آزادی و دور میدان روانتر و گرههای ترافیکی این محور پرتردد شهری کاهش پیدا میکند.
وی تصریح کرد: این اقدام نهتنها عبور مستقیم خودروها را تسهیل میکند بلکه بخشی از بار ترافیک تقاطعهای سطحی و خطرات را کاهش داده و ایمنی سفر را فراهم میکند.
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد بیان کرد: هزینه اولیه برای تقاطع غیرهمسطح معلم بیش از یک هزار میلیارد ریال برآورد شده است که از محل پیشبینی اعتبارات عمرانی ناشی از درآمدهای شهرداری هزینه خواهد شد.
نظر شما