گره ترافیکی میدان فراهان باز می‌شود

شهردار اراک گفت: با تکمیل پل تقاطع فراهان، اصلاح مسیرهای آرامستان، بهبود ترافیک مرکز شهر و اجرای محدودیت‌های هوشمند، اراک به الگویی در مدیریت شهری تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علیرضا محمودی صبح امروز _شنبه چهارم مرداد_ در نشست خبری اطلاع‌رسانی درباره پروژه تقاطع غیرهمسطح فراهان اظهار کرد: در روزهای ایثار و مقاومت اراک در کنار فعالیت‌های فرهنگی، فعالیت‌های عمرانی گسترده‌ای در حال اجرا است که چشم‌انداز آینده‌ای روان‌تر، ایمن‌تر و توسعه‌یافته‌تر را رقم خواهد زد.

وی افزود: در رأس این اقدامات، پروژه تقاطع فراهان قرار دارد که با حجم بالای عملیات به یکی از دشوارترین و مهم‌ترین سازه‌های عمرانی چند دهه اخیر تبدیل شده است.

شهردار اراک تصریح کرد: پل تقاطع فراهان در شمال‌شرق شهر اراک به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی در حوزه حمل‌ونقل و دسترسی طراحی شده است و این پل نقش کلیدی در رینگ دوم شهری دارد که خیابان جدیدالاحداث را به آرامستان و بخش‌های روستایی غرب شهر متصل می‌کند.

محمودی ادامه داد: طراحی و اجرای این پل به دلیل موقعیت خاص، با تداخل گسترده‌ای در خطوط خدمات شهری همچون فاضلاب، برق، گاز، فیبر نوری و مخابرات روبه‌رو بود که موجب تأخیر در برنامه‌ریزی‌های اولیه شد.

وی عنوان کرد: با وجود این موانع، همکاری میان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، مؤسسه شهید رجایی و مدیریت شهری موجب شد تا پروژه وارد فاز اجرایی بتن‌ریزی اصلی شود.

شهردار اراک گفت: قرار است در روز ایثار و مقاومت حدود ۳۲۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی طی حدود ۲۰ ساعت انجام شود، این طرح نمادی از اراده جمعی و هماهنگی بالا میان نهادهای اجرایی، دستگاه‌های خدماتی و بخش خصوصی است.

محمودی اضافه کرد: این حجم از بتن‌ریزی تنها یک عملیات سازه‌ای نیست، بلکه شاخصی فرهنگی است که در کنار یاد شهدای پنجم مرداد، بر اهمیت ایثار در سازندگی شهر تأکید دارد.

وی اظهار کرد: نام‌گذاری این پل به عنوان «پل شهدای ایثار» می‌تواند پیوستی فرهنگی برای آگاهی‌بخشی و ارج نهادن به ارزش‌های دفاع مقدس باشد.

شهردار اراک اضافه کرد: یکی از چالش‌های کلان شهر اراک در سال‌های اخیر، افزایش بی‌رویه خودروهای شخصی است، آمارها نشان می‌دهد که تعداد خودروها در ۱۳ سال اخیر پنج برابر شده و این رشد، فشار مضاعفی بر زیرساخت‌های ترافیکی وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه توسعه فیزیکی معابر اگر با اصلاح فرهنگ استفاده و ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی مناسب همراه نباشد، اثر مطلوبی نخواهد داشت.

شهردار اراک گفت: مدیریت شهری اذعان دارد که برای تحقق شهر روان و دسترسی مطلوب، باید در مرکز شهر محدودیت‌هایی برای عبور خودروهای شخصی در نظر گرفت، این موضوع در حال بررسی در شورای ترافیک بوده و از تمام شهروندان و فرهیختگان درخواست شده تا با مشارکت فکری، در فرآیند تصمیم‌سازی نقش‌آفرینی کنند.

محمودی با بیان اینکه ترافیک مطلوب، تنها تصمیمات اداری نیست بلکه حاصل تعامل سازنده میان مسئولان و مردم است افزود: در ادامه اقدامات عمرانی، پروژه دوربرگردان‌های اطراف آرامستان نیز به‌طور جدی پیگیری شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۵۰ تا ۶۰ درصد عملیات اجرایی این طرح انجام شده و با تکمیل دوربرگردان سمت مقابل، روان‌سازی قابل توجهی در این محور حاصل خواهد شد.

شهردار اراک گفت: آرامستان به عنوان یکی از نقاط حساس از منظر ترافیکی، در سال‌های اخیر با ازدحام و به‌هم‌ریختگی مواجه بوده که با اجرای دوربرگردان‌ها و اتصال خیابان‌های جدید به این نقطه، می‌توان گره‌گشایی مؤثری داشت.

محمودی گفت: در این راستا، مسیرهای منتهی به روستاهای هزاره و سایر مناطق غربی اراک نیز در طرح‌های ساماندهی قرار گرفته‌اند، اتصال پل فراهان به بلوارهای شهری موجود، امکان انحراف مسیر ترافیک به محورها کم تردد تر را فراهم می‌کند و موجب کاهش فشار بر این میدان و مناطق پرتردد می‌شود.

وی عنوان کرد: اجرای پل فراهان نمونه بارز همکاری نهادهای مختلف شهری از جمله شرکت توزیع برق که عملیات دشوار جابه‌جایی تأسیسات را انجام داده است تا شرکت گاز، مخابرات و مدیریت فاضلاب که با انعطاف بالا در روند پروژه سهیم بوده‌اند و نقش اساسی در پیشبرد کار دارند.

شهردار اراک گفت: یکی از مهم‌ترین موارد، جابه‌جایی خط انتقال آب با قطر بالای یک متر بود که به‌تنهایی پروژه‌ای مجزا محسوب می‌شود و نیازمند هماهنگی دقیق با مؤسسات فنی و خدماتی است.

محمودی افزود: نکته مهم دیگر، تملک واحدهای مسکونی مجاور پل است که برخی به صورت غیررسمی یا قدیمی در منطقه بوده و مدیریت شهری با احترام به حقوق شهروندی در حال بررسی و اجرای طرح‌هایی برای اسکان یا پرداخت حقوق قانونی این ساکنین است.

وی ادامه داد: برخورد با سلایق مختلف، نیازمند صبر، تدبیر و گفت‌وگوی مؤثر است که در جریان اجرای این طرح‌ها لحاظ شده است.

شهردار اراک تصریح کرد: مجموعه اقدامات عمرانی اخیر این شهر تنها گام‌هایی سازه‌ای نیست، بلکه بازتابی از نگرش جدید به شهرسازی متوازن است، شهری که در آن ترافیک روان، خدمات عمومی مناسب، فرهنگ حمل‌ونقل مسئولانه و هویت فرهنگی درهم‌تنیده‌است.

محمودی افزود: با تکمیل پل تقاطع فراهان، اصلاح مسیرهای آرامستان، بهبود ترافیک مرکز شهر و اجرای محدودیت‌های هوشمند، اراک به الگویی در مدیریت شهری تبدیل خواهد شد، مدلی برای شهرهایی که می‌خواهند میان توسعه فیزیکی و معنای فرهنگی، تعادلی پایدار برقرار کنند.

کد خبر 888386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهرخ IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
    0 0
    اراک . خخخخخخخخ