به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدمرتضی حسامنژاد امروز _یکشنبه بیستونهم تیر_ در نشست هماندیشی شهرداری اصفهان با انجمن انبوه سازان استان اصفهان اظهار کرد: فرایند صدور پروانه دو بخش اساسی دارد؛ مرحله قبل از دستور تهیه نقشه و مرحله بعد از آن، به اعتقاد ما، آنچه قبل از صدور نقشه انجام میشود، نباید ارتباط مستقیمی با صدور پروانه داشته باشد، یعنی حتی اگر کسی تقاضای پروانه هم نداشته باشد، باید سیستم شهرسازی به حدی کارآمد باشد که طراح هنگام مراجعه بتواند اطلاعات دقیق و فوری از موقعیت زمین و ضوابط مربوطه دریافت کند.
وی با اشاره به اقدامات در حال انجام در این زمینه افزود: هماکنون در حال اجرایی کردن این ایده هستیم و سرعت حرکت در این مسیر نیز قابل قبول است و پیشبینی میکنیم ظرف مدت یک سال آینده به نقطهای برسیم که طراحیها پیش از آغاز فرایند پروانه، با اطلاعات کامل آغاز شود؛ بهطوریکه سازنده ابتدا به سراغ طراح خود برود و نقشه را تهیه کند و سپس با اطلاعات کامل برای دریافت پروانه به شهرداری مراجعه کند.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: مانعی برای تهیه نقشه قبل از تقاضای پروانه وجود ندارد و طراح میتواند نقشه را تهیه کند و سپس برای دریافت پروانه اقدام کند.
وی ادامه داد: با دو مشاور قراردادی منعقد کردهایم که با استفاده از برداشتهای زمینی و تفسیر عکسهای هوایی، نقشههای پایه را اصلاح کنند و این فرایند از ابتدای تیرماه آغاز و مقرر شده است ظرف مدت ۱۰ ماه به سرانجام برسد، این پروژه به دو بخش شهر تقسیم شده و طبق برآوردها، ۹۰ درصد مشکلات نقشههای موجود با اجرای این پروژه برطرف خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تشریح ساختار جدید بررسی نقشهها تصریح کرد: پس از تهیه نقشه، مالک درخواست خود را ثبت میکند و سپس فرایند «میزان نقشه» فعال میشود و در این مرحله، طراح و سازنده در جلساتی مشترک با شهرساز حضور مییابند و در این جلسات، نقشه بررسی میشود و در صورت لزوم، یک یا دو بار بازنگری انجام میشود تا به نسخه نهایی برسیم.
حسامنژاد گفت: در مواردی که پروژه در گروه قرار میگیرد، نشستهای سهنفره با حضور طراح، شهرساز و نماینده آتشنشانی برگزار میشود تا نقشه نهایی مصوب شود.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: این اقدام که دیروز و پس از هفت سال به نتیجه رسید، قانونی و منطبق با ضوابط مصوب بوده است.
وی با اشاره به عملکرد مالکان در روند صدور پروانه خاطرنشان کرد: بررسیها نشان میدهد بیش از ۷۰ درصد تأخیرها از سوی مالک است و بهعنوان مثال در یک مورد، پروانهای ۱۸۰۰ روز به طول انجامید که تنها ۲۰ روز آن مربوط به شهرداری بود، بنابراین ما هماکنون تلاش میکنیم فشار زمانی به مالک نیز وارد شود تا فرایند با نظم بیشتری طی شود.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر همه بخشهای مؤثر در فرایند صدور پروانه از جمله محاسبات، تأییدیه نظام مهندسی، سازمان آتشنشانی و سایر دستگاهها، زمانبندی دارند.


نظر شما