به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز مهرداد کیانی صبح امروز _سهشنبه بیستوچهارم تیر_ در شورای اداری استان البرز ضمن احصای چالشهای ساختاری شهرداریهای کلانشهرها، با اشاره به برخی آمارهای مالی و پرسنلی، اظهار کرد: در حال حاضر، بالغ بر ۱,۱۸۸ میلیارد تومان مشکل مالی در شهرداری کرج وجود دارد. اما فراتر از عدد و رقم، آنچه نگرانکنندهتر است، احساس نارضایتی عمومی و فرسایش اعتماد اجتماعی نسبت به خدمات شهری است.
پرداختهای غیرقانونی و ساختار فرسوده اداری
شهردار کرج با اشاره به وضعیت نابسامان حقوق و مزایا در شهرداریها تصریح کرد: در اردیبهشتماه، شاهد افزایش حقوقهای غیرقانونی بودیم. بنده در آن مقطع رتبه ۷۷۰ را داشتم؛ یعنی ۷۷۰ نفر در شهرداری، دریافتی بالاتری از شهردار داشتند که این موضوع مصداق بارز بینظمی و ناعدالتی در پرداختهاست.
وی ادامه داد: این پرداختهای ناصواب در کنار ساختار پرحجم نیروی انسانی، به بحران مدیریتی دامن زده است. در دو دوره مدیریت شهری گذشته، حدود ۳۰۰۰ نیرو به شهرداری کرج اضافه شدند؛ اما این افزایش نیرو عمدتاً در حوزههای اداری و پشتمیزنشینی بوده و نه در بخشهای عملیاتی و میدانی.
شهرداریها با بیانگیزگی اداری روبهرو هستند
شهرداری کرج خاطرنشان کرد: هماکنون در بخشهای عملیاتی مثل خدمات شهری و میدانی، با کمبود نیرو مواجه هستیم، اما در مقابل، در حوزههای اداری، نیروی انسانی به شدت انباشته شده است. این تراکم باعث بیانگیزگی و کاهش بهرهوری در بدنه شهرداری شده است.
کیانی گفت: در روزهایی که بارندگی یا بحرانهای زیستمحیطی داریم، اگر همین نیروهای میدانی نباشند، فجایع بزرگی رقم خواهد خورد. اما متأسفانه در توزیع نیروی انسانی به عدالت و نیاز واقعی توجه نشده است.
بیتوجهی به بومیگزینی، معضل جدی کلانشهرها
شهردار کرج از نبود بومیگزینی در استخدامها بهویژه در مشاغل حساسی چون آتشنشانی انتقاد و تاکید کرد: در شهری مثل کرج که سرشار از جوانان توانمند و متخصص است، شاهد آن هستیم که افراد غیربومی از شهرستانهای دیگر در آزمونها پذیرفته میشوند و وارد چرخه کاری میشوند در حالی که اولویت باید با نیروهای بومی باشد.
وی با بیان اینکه آزمونهای استخدامی در برخی موارد ناعادلانه برگزار میشود، گفت: فردی از شهرستان دیگر در آزمون آتشنشانی پذیرفته میشود، اما جوانان مستعد کرجی حذف میشوند. این روند ناعادلانه باید متوقف شود.
تبدیل وضعیتهای غیرمنطقی، عامل هدررفت منابع
شهردار کرج به موضوع تبدیل وضعیتهای پرسنلی اشاره کرد و گفت: برخی کارمندان به دلیل شغل پیشین خود، تحت عنوان کار سخت و زیانآور قرار گرفتهاند، در حالی که اکنون پشت میز مینشینند و کار دفتری انجام میدهند.
کیانی تاکید کرد: این افراد از امتیازات و مزایای شغل سخت استفاده میکنند، بدون آنکه عملاً در موقعیت دشوار شغلی باشند و ما بهعنوان شهرداری، باید ۲۷ درصد بیشتر برای چنین نیروهایی به تأمین اجتماعی پرداخت کنیم در حالی که بهرهوری آنها با سایر کارکنان هیچ تفاوتی ندارد.
خواستار اصلاح فوری در سطح ملی هستیم
وی عنوان کرد: از مسئولان کشوری درخواست میشود اگر این مسائل با بخشنامههای داخلی قابل حل است، انجام دهند اما اگر نیاز به اصلاح قانون دارد، باید از همین امروز این فرایند آغاز شود و ادامه این روند، زمینهساز فساد و ناعدالتی در سراسر کشور خواهد بود.
شهردار کرج تأکید کرد: ما در شهرداری کرج با ۱۲ هزار نفر نیروی انسانی روبهرو هستیم، اصلاح ساختار اداری و نظام جذب و نگهداشت منابع انسانی، نهتنها به ارتقای بهرهوری منجر میشود، بلکه یکی از مهمترین عوامل بازسازی اعتماد عمومی خواهد بود.
در ادامه کامل داودی، رئیس سامانه فواد با بیان اینکه این سامانه پیش از این بهصورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شده بود، اظهار کرد: فواد به عنوان یک بستر پاسخگویی فوری، ارتباط بین مردم و حاکمیت را تسهیل کرده و بهصورت لحظهای شکایات را دریافت و پیگیری میکند.
وی با اشاره به دادههای آماری در حوزه رضایت عمومی گفت: بر اساس بررسیهای رسمی، بیش از ۷۵ درصد مردم از خدمات اداری دستگاههای دولتی رضایت ندارند؛ عددی که بهروشنی گویای لزوم اصلاح ساختارها و افزایش شفافیت و پاسخگویی است.
پاسخگویی فوری؛ کمتر از سه ساعت
رئیس سامانه فواد با تأکید بر اهمیت سرعت و دقت در پاسخ به مطالبات مردم، تصریح کرد: در این سامانه، شکایت شهروندان ظرف مدت کمتر از سه ساعت ثبت، بررسی و به دستگاه مربوطه ارجاع میشود. در برخی موارد، همین روند منجر به تذکر یا حتی تغییر مدیران در سطوح اجرایی شده است.
به گفته داودی، هدف از اجرای فواد، ایجاد نظام نظارتی هوشمند و افزایش بهرهوری در ارائه خدمات دولتی است. در یکی از گزارشهای ثبتشده، تنها یک بانک با بیش از ۱۳۰ هزار تومان شکایت مواجه شد که حدود ۸۵ درصد این موارد با پیگیری دقیق به نتیجه رسید.
ضعف ساختاری و شکایتهای پرتکرار
وی با اشاره به رایجترین مشکلات در حوزه خدمترسانی گفت: مهمترین گلایه مردم شامل تأخیر در آغاز بهکار ادارات، تعطیلی زودهنگام، بیپاسخ ماندن تماسها، غیرفعال بودن سامانههای اطلاعرسانی، و نبود راهنمای شفاف برای مراجعهکنندگان است.
رئیس سامانه فوریتهای اداری کشور ادامه داد: ارائه خدمات در بسیاری از ادارات با فرآیندهای پیچیده، اتاقهای متعدد و ارجاعهای غیرضروری همراه است که کرامت و وقت شهروندان را خدشهدار میکند. ما موظف به اصلاح این روندها هستیم.
هدف نهایی؛ بازگشت اعتماد عمومی
داودی با تأکید بر اهمیت ارزیابی مستمر مدیران دستگاههای اجرایی خاطرنشان کرد: ما برای مدیران و سازمانها، کارنامه عملکردی هفتگی، ماهانه و سالانه صادر میکنیم. این کارنامهها بر پایه میزان رضایت مردم و کیفیت پاسخگویی تنظیم شده و نقش مؤثری در بهبود مدیریت منابع انسانی خواهد داشت.
وی گفت: سامانه فواد، گام مهمی در مسیر تحقق دولت پاسخگو و کارآمد است و امیدواریم با همکاری مدیران استانی و مشارکت مردم، بتوانیم سطح رضایت عمومی را به شکل ملموس ارتقا دهیم.




نظر شما