به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از فوربز، در حالی که گوگل امسال ۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست داده و ۲.۴ میلیارد دلار برای فناوری هوش مصنوعی Windsurf سرمایهگذاری کرده است، تحلیلگران معتقدند این سرمایهگذاری برای رقابت با آلگولیا و رقبای هوش مصنوعی همچون ChatGPT کافی نیست، بازار جستوجوی تجارت دیجیتال که در سال ۲۰۲۴ ارزشی معادل ۵۶ میلیارد دلار داشته، طبق گزارش Data Horizon Research با نرخ رشد سالانه مرکب ۱۲.۶ درصد تا سال ۲۰۳۳ به ۱۸۵.۷ میلیارد دلار خواهد رسید و آلگولیا با رشد سالانه ۲۱ درصدی تعداد مشتریان خود را به ۱۸ هزار رسانده و روزانه دو میلیارد تراکنش را مدیریت میکند.
آلگولیا، مستقر در سانفرانسیسکو با ارائه سرویس جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی و پلتفرمی که برندهای بزرگی همچون Stripe و Under Armour را پشتیبانی میکند، توانسته است تجربه جستوجوی سریع، مرتبط و شخصیسازی شده را برای کاربران فراهم کند، این شرکت فناوری جستوجوی خود را از پایه برای موبایل طراحی کرده و بهتازگی جستوجوی ترکیبی مبتنی بر مدلهای زبانی بزرگ را معرفی کرده است، از سوی دیگر، گوگل با وجود سابقه طولانی در هوش مصنوعی و توسعه فناوریهای پایه همچون ترنسفورمرها در سال جاری با کاهش ارزش سهام رویایی شده و هنوز نتوانسته به اندازه رقبای نوظهور در زمینه هوش مصنوعی و جستجوی محصولات پیشرفت کند.
گوگل امیدوار است با استفاده از فناوریهای خود همچون Google Ads و Vertex AI Search for Commerce، درآمد فروشندگان را افزایش دهد و تجربه خرید بهتری ارائه کند؛ گارتنر در گزارش جولای ۲۰۲۵، هر دو شرکت را در رده رهبران بازار جستوجو و کشف محصول قرار داده اما آلگولیا را به عنوان پیشرو معرفی کرده است؛ آلگولیا همچنین در زمینه هوش مصنوعی عاملمحور (agentic AI) پیشتاز است و خدماتی ارائه میدهد که به مصرفکنندگان کمک میکند تا سریعتر و هوشمندانهتر خرید کنند.
سرمایهگذاری ۲.۴ میلیارد دلاری گوگل در فناوری Windsurf که به تازگی توسط CNBC گزارش شده، ممکن است برای رقابت با آلگولیا و دیگر بازیگران هوش مصنوعی کافی نباشد و تحلیلگران معتقدند که اگر رقبا همچون ChatGPT و Perplexity از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تبلیغات و تجارت الکترونیک استفاده کنند، ممکن است ارزش سهام گوگل همچنان تحت فشار باقی بماند.


نظر شما