درزهای انبساطی عرضی لاین غربی پل وحید اصلاح شد

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان به دنبال بروز آسیب و فرسودگی در درزهای انبساطی عرضی شانه‌ای پل وحید، اصلاح آن‌ها توسط مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری انجام شد.

مسعود توکلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پل‌های سواره‌رو به عنوان ساختارهای کلیدی در شبکه حمل و نقل شهری، نقش تعیین‌کننده‌ای در برقراری ارتباط میان نقاط مختلف شهر و تسهیل جریان ترافیک دارند.

وی افزود: با این حال، این سازه‌ها به دلیل رویارویی با شرایط جوی متغیر و بارهای سنگین ترافیکی، در طول زمان ممکن است دچار آسیب و فرسودگی شوند که نیاز به مراقبت و تعمیرات منظم را ایجاب می‌کند.

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: یکی از اجزای حیاتی در ساختار پل‌ها، درزهای انبساطی عرضی هستند، این درزها به منظور جبران حرکات ناشی از انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دما طراحی شده‌اند و با جذب این تغییرات، درزهای انبساطی از ایجاد تنش و ترک در ساختار پل جلوگیری می‌کنند.

توکلی‌پور گفت: نداشتن کارایی یا فرسودگی این درزها می‌تواند نه تنها به سلامت کلی سازه آسیب بزند، بلکه ایمنی کاربران و روانی ترافیک را نیز به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: پروژه‌های اصلاح درزهای انبساطی با هدف افزایش استحکام و ایمنی پل‌ها، کاهش هزینه‌های نگهداری در آینده و بهبود شرایط تردد شهری طراحی شده است.

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با استفاده از مصالح باکیفیت و اجرای دقیق مراحل فنی، می‌توان از پل‌ها در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت و تغییرات دما محافظت کرد و از بروز خرابی‌های غیرمنتظره جلوگیری کرد.

توکلی‌پور گفت: این اقدامات بخشی از استراتژی‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری به شمار می‌روند که با رویکردی پایدار، به حفظ و نگهداری سرمایه‌های زیرساختی شهر کمک می‌کنند و در نهایت منجر به افزایش رضایت عمومی و ایمنی در تردد شهری خواهند شد.

درزهای انبساطی عرضی لاین غربی پل وحید اصلاح شد

وی افزود: پل وحید یکی از پل‌های مهم سواره‌رو واقع در منطقه ۵ شهرداری اصفهان است که بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده و نقش اساسی در تسهیل تردد خودروها و اتصال مناطق شهر ایفا می‌کند.

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: این پل در محدوده‌ای واقع شده که از پرترددترین مسیرهای شهری به شمار می‌رود و به‌عنوان یکی از مسیرهای دسترسی اصلی به مناطق شمالی و جنوبی شهر شناخته می‌شود.

توکلی‌پور گفت: به دنبال بروز آسیب و فرسودگی در درزهای انبساطی عرضی شانه‌ای پل وحید، اصلاح آن‌ها توسط مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری انجام شد و این اقدام با هدف افزایش ایمنی پل، بهبود عملکرد سازه و کاهش خسارات ناشی از نوسانات دمایی صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: پل وحید واقع در منطقه ۵ شهرداری اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود که نقش کمربندی غرب اصفهان را دارد، احداث شده است که به دلیل نیاز در سال‌های اخیر تعریض گشته است.

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این پل به دلیل نقش اساسی که در اتصال مناطق مرکزی و غربی شهر ایفا می‌کند از پرترددترین مسیرهای شهری به شمار می‌رود و امکان انجام عملیات اجرایی در روز را نداشت، از این رو عملیات اجرایی اصلاح درزهای انبساطی عرضی پل در ساعات بامداد از شبانه‌روز انجام شد و با استفاده از خرک و پلیت‌های فولادی، مسیر ایمن برای تردد وسایل نقلیه در روز ایجاد می‌شد.

توکلی‌پور گفت: پروژه اصلاح درزهای انبساطی عرضی پل وحید از نهم آبان سال جاری آغاز شد و پس از گذشت ۴۴ روز بیست‌ودوم خرداد سال جاری به اتمام رسید که طی آن چهار درز انبساطی عرضی لاین غربی به صورت کامل اصلاح شد.

درزهای انبساطی عرضی لاین غربی پل وحید اصلاح شد

وی اضافه کرد: تعمیرات درزهای انبساطی پل‌ها امری کاملاً تخصصی است و مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری، با لحاظ کردن انواع روش‌های اصلاح درزهای انبساطی و دیتایل‌های اجرایی مختلف و یاری از مشاوران خبره و اساتید برجسته دانشگاه، بهینه‌ترین روش اصلاح درزها را انتخاب و آن را عملیاتی کرده و اقدام به تهیه و تنظیم دستورالعمل مرتبط با اجرای درزهای انبساطی الاستومری کرده است.

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تصریح کرد: این دستورالعمل توسط این مدیریت به پیمانکاران ابلاغ شد تا با استفاده از آن به اصلاح صحیح درزهای انبساطی پرداخته شود.

توکلی‌پور گفت: پل وحید در لاین غربی دارای ۴ درز انبساطی عرضی (۲ درز انبساطی در قسمت پل قدیم و ۴ درز دیگر در قسمت تعریضی) به طول حدود ۱۰ متر است که هر ۴ درز انبساطی عرضی (به طول حدود ۴۰ متر) توسط مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران اصلاح شد.

وی افزود: این درزهای انبساطی عرضی که پیش‌تر به صورت شانه‌ای بودند، به صورت الاستومری اصلاح شد و درزهای الاستومری، هم‌سطحی بهتر و عملکرد بالاتر در انتقال ترافیکی روان، بدون دست‌انداز و صدای اضافی ایجاد کرد.

مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای رضایت شهروندان و اختلال حداقل در مسیر ترافیکی، عملیات اجرایی به صورت شبانه از ساعت ۲۳:۰۰ تا ساعت ۰۵:۰۰ انجام شد و شاید بتوان این پروژه را از سخت‌ترین پروژه‌های درزهای انبساطی به لحاظ مباحث ترافیکی نامید و در نهایت این پروژه با مبلغی حدود ۳۵ میلیارد ریال به اتمام رسید.

کد خبر 882886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.