مسعود توکلیپور در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پلهای سوارهرو به عنوان ساختارهای کلیدی در شبکه حمل و نقل شهری، نقش تعیینکنندهای در برقراری ارتباط میان نقاط مختلف شهر و تسهیل جریان ترافیک دارند.
وی افزود: با این حال، این سازهها به دلیل رویارویی با شرایط جوی متغیر و بارهای سنگین ترافیکی، در طول زمان ممکن است دچار آسیب و فرسودگی شوند که نیاز به مراقبت و تعمیرات منظم را ایجاب میکند.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: یکی از اجزای حیاتی در ساختار پلها، درزهای انبساطی عرضی هستند، این درزها به منظور جبران حرکات ناشی از انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دما طراحی شدهاند و با جذب این تغییرات، درزهای انبساطی از ایجاد تنش و ترک در ساختار پل جلوگیری میکنند.
توکلیپور گفت: نداشتن کارایی یا فرسودگی این درزها میتواند نه تنها به سلامت کلی سازه آسیب بزند، بلکه ایمنی کاربران و روانی ترافیک را نیز به خطر بیندازد.
وی ادامه داد: پروژههای اصلاح درزهای انبساطی با هدف افزایش استحکام و ایمنی پلها، کاهش هزینههای نگهداری در آینده و بهبود شرایط تردد شهری طراحی شده است.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با استفاده از مصالح باکیفیت و اجرای دقیق مراحل فنی، میتوان از پلها در برابر عوامل محیطی همچون رطوبت و تغییرات دما محافظت کرد و از بروز خرابیهای غیرمنتظره جلوگیری کرد.
توکلیپور گفت: این اقدامات بخشی از استراتژیهای مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری به شمار میروند که با رویکردی پایدار، به حفظ و نگهداری سرمایههای زیرساختی شهر کمک میکنند و در نهایت منجر به افزایش رضایت عمومی و ایمنی در تردد شهری خواهند شد.

وی افزود: پل وحید یکی از پلهای مهم سوارهرو واقع در منطقه ۵ شهرداری اصفهان است که بر روی رودخانه زایندهرود احداث شده و نقش اساسی در تسهیل تردد خودروها و اتصال مناطق شهر ایفا میکند.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: این پل در محدودهای واقع شده که از پرترددترین مسیرهای شهری به شمار میرود و بهعنوان یکی از مسیرهای دسترسی اصلی به مناطق شمالی و جنوبی شهر شناخته میشود.
توکلیپور گفت: به دنبال بروز آسیب و فرسودگی در درزهای انبساطی عرضی شانهای پل وحید، اصلاح آنها توسط مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری انجام شد و این اقدام با هدف افزایش ایمنی پل، بهبود عملکرد سازه و کاهش خسارات ناشی از نوسانات دمایی صورت پذیرفت.
وی ادامه داد: پل وحید واقع در منطقه ۵ شهرداری اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود که نقش کمربندی غرب اصفهان را دارد، احداث شده است که به دلیل نیاز در سالهای اخیر تعریض گشته است.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: این پل به دلیل نقش اساسی که در اتصال مناطق مرکزی و غربی شهر ایفا میکند از پرترددترین مسیرهای شهری به شمار میرود و امکان انجام عملیات اجرایی در روز را نداشت، از این رو عملیات اجرایی اصلاح درزهای انبساطی عرضی پل در ساعات بامداد از شبانهروز انجام شد و با استفاده از خرک و پلیتهای فولادی، مسیر ایمن برای تردد وسایل نقلیه در روز ایجاد میشد.
توکلیپور گفت: پروژه اصلاح درزهای انبساطی عرضی پل وحید از نهم آبان سال جاری آغاز شد و پس از گذشت ۴۴ روز بیستودوم خرداد سال جاری به اتمام رسید که طی آن چهار درز انبساطی عرضی لاین غربی به صورت کامل اصلاح شد.

وی اضافه کرد: تعمیرات درزهای انبساطی پلها امری کاملاً تخصصی است و مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری، با لحاظ کردن انواع روشهای اصلاح درزهای انبساطی و دیتایلهای اجرایی مختلف و یاری از مشاوران خبره و اساتید برجسته دانشگاه، بهینهترین روش اصلاح درزها را انتخاب و آن را عملیاتی کرده و اقدام به تهیه و تنظیم دستورالعمل مرتبط با اجرای درزهای انبساطی الاستومری کرده است.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تصریح کرد: این دستورالعمل توسط این مدیریت به پیمانکاران ابلاغ شد تا با استفاده از آن به اصلاح صحیح درزهای انبساطی پرداخته شود.
توکلیپور گفت: پل وحید در لاین غربی دارای ۴ درز انبساطی عرضی (۲ درز انبساطی در قسمت پل قدیم و ۴ درز دیگر در قسمت تعریضی) به طول حدود ۱۰ متر است که هر ۴ درز انبساطی عرضی (به طول حدود ۴۰ متر) توسط مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران اصلاح شد.
وی افزود: این درزهای انبساطی عرضی که پیشتر به صورت شانهای بودند، به صورت الاستومری اصلاح شد و درزهای الاستومری، همسطحی بهتر و عملکرد بالاتر در انتقال ترافیکی روان، بدون دستانداز و صدای اضافی ایجاد کرد.
مدیر نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای رضایت شهروندان و اختلال حداقل در مسیر ترافیکی، عملیات اجرایی به صورت شبانه از ساعت ۲۳:۰۰ تا ساعت ۰۵:۰۰ انجام شد و شاید بتوان این پروژه را از سختترین پروژههای درزهای انبساطی به لحاظ مباحث ترافیکی نامید و در نهایت این پروژه با مبلغی حدود ۳۵ میلیارد ریال به اتمام رسید.


نظر شما