به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده بر اهمیت تحول از درون کلاسهای درس و مشارکت مؤثر مدارس در فرایند یاددهی یادگیری تأکید کرد و با اشاره به ضرورت اجرای بندهای مغفول سند تحول بنیادین اظهار کرد: تغییر واقعی زمانی رخ میدهد که کلاسهای درس از الگوی سنتی خارج و به محیطهایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرندهمحور تبدیل شوند.
وی افزود: برای اولین بار آموزشوپرورش در مرکز توجه عالیترین مقام اجرایی کشور، یعنی ریاست جمهوری قرار گرفته و برنامه تحول با حمایت کامل در حال اجرا است، این برنامه دارای دو بخش اصلی است؛ عدالت آموزشی که شامل رفع محرومیت، توسعه فضاهای آموزشی و بهرهگیری از فناوری برای ایجاد فرصتهای برابر و اصلاح روشهای یاددهی یادگیری با توسعه روشهای نوین تدریس، بهرهگیری از یادگیری گروهی، خلاقانه و فعال در محیطهای یادگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تشریح ساختار اجرایی، به ایجاد اجتماعات یادگیری در سطح مدارس اشاره کرد و گفت: در این اجتماعات، معلمان نه فقط دریافتکننده محتوا، بلکه تولیدکننده، تسهیلگر و عامل اصلی تغییر هستند و این رویکرد مبتنی بر باور به توانمندیهای معلمان طراحی شده است.
حکیمزاده ادامه داد: در این برنامه، برای هر اجتماع یادگیری یک سرگروه آموزشی در نظر گرفته شده است که وظیفه هدایت تیم، ایجاد تعامل، دریافت و ارسال محتوای تولیدشده و ارائه بازخورد را دارد، همچنین محتوای تولیدی توسط معلمان در قالب فیلم، اینفوگرافیک، خلاصه کتاب و اسلاید در سامانههای مشخص بارگذاری و پس از ارزیابی در مخازن استانی و کشوری به اشتراک گذاشته میشود.
وی از برگزاری دورههای حضوری توانمندسازی در مشهد و آموزشهای مجازی در بستر سامانههای آموزش وزارتخانه از جمله شاد و سامانه اجتماعات یادگیری خبر داد و اضافه کرد: این آموزشها با هدف آمادهسازی معلمان برای اجرای کلاسهای مشارکتی، گروهمحور و یادگیرندهمحور انجام میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز اجرای برنامهای تحولی برای اصلاح روشهای آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی کشور گفت: امید است با همکاری و همافزایی همکاران و کارشناسان مناطق آموزشی استان، برنامه اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری در استان همدان به شکل مطلوبی پیگیری و اجرایی شود.


نظر شما