تبلیغات در فضای باز؛ سرمایه گذاری یا هزینه اضافی؟
تبلیغات فضای باز

تبلیغات در فضای باز فرصتی عالی برای کسب و کارهای مختلف است تا به حجم عظیمی از مخاطبان جدید دسترسی پیدا کنند. تصمیم گیری در مورد بودجه تبلیغاتی در یک مجموعه یکی از جدی‌ترین چالش‌ها به حساب می‌آید.

با اینکه تبلیغات محیطی آمار بازدید و فروش برند را به شدت افزایش می‌دهد؛ اما با این حال گاهی بازی را به سایر روش‌های تبلیغاتی می‌بازد.

اما سوال اصلی اینجاست؛ آیا تبلیغات محیطی سرمایه گذاری بلند مدت است یا صرفا هزینه‌ای اضافی بر دوش مجموعه به جای می‌گذارد؟ آیا در بین رسانه‌های دیجیتالی مختلف، تبلیغات در فضای باز هنوز هم مخاطبان مخصوص به خود را دارد؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی هرچه بیشتر با تبلیغات در فضای باز، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از تبلیغات در فضای باز چیست؟

تبلیغات یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌توان توجه مخاطبان زیادی را به سمت برندی خاص جلب کرد. این ویژگی تبلیغات باعث شده است که در موقعیت‌های مختلف، به شدت مورد استفاده کسب و کارها قرار گیرد. تبلیغات امروزه تنها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ملی محدود نمی‌شود. شما با یک گشت و گذار ساده در شهر در هر ثانیه با چندین تبلیغات مواجه می‌شوید. بیلبورد چیست؟ تبلیغات محیطی چه تفاوتی با سایر روش‌های تبلیغاتی دارند؟

تبلیغات در فضای باز به هر نوع محتوای تبلیغاتی گفته می‌شود که در فضاهای شهری نصب می‌شود تا توجه عموم مردم را جلب کند. این شیوه بازاریابی برخلاف تبلیغات دیجیتال یا تلویزیونی، محدود به صفحه نمایش یا دستگاه خاصی نمی‌شود. ویژگی‌های منحصر به فرد تبلیغات در فضای باز باعث می‌شود تا در نهایت روزانه مخاطبان جدیدی برای خود داشته باشد. از نمونه‌های رایج تبلیغات محیطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیلبوردهای بزرگ در سطح شهر
  • بیلبوردهای دیجیتال
  • تابلوهای LED در معابر شهری
  • تبلیغات در ایستگاه مترو و اتوبوس
  • تبلیغات روی وسایل نقلیه عمومی

دلیل قدرت بالای تبلیغات محیطی در جذب مخاطب چیست؟

در نگاه اول شاید شما هم این تصور را داشته باشید که با روی کار آمدن اینترنت و دنیای دیجیتال، دیگر تبلیغات در فضای باز کاربرد سابق را ندارد. در صورتی که میزان دیده شدن و تاثیری که این روش بازایابی بر روی مخاطبان می‌گذارد؛ به شدت گسترده است. تبلیغات محیطی برخلاف رسانه‌های آنلاین و تلویزیونی؛ همواره در معرض دید کاربران قرار دارد. در صورتی که سایر روش‌ها با یک کلیک ساده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛ احتمالا توسط کاربر نادیده گرفته شوند. حتی در عصر دیجیتالی امروزه نیز، تبلیغات بر روی بیلبوردهای عظیم الثه در خیابان‌ها، تاثیر بالایی بر روی مخاطبان به جای می‌گذارد.

قدرت تبلیغات محیطی حتی در عصر دیجیتال و تکنولوژی همچنان چشمگیر است. دیده شدن تبلیغات یک برند در سطح شهر باعث می‌شود تا به مرور زمان، اعتبار و ارزش برند در ذهن مخاطبان بالا برود. با چند شعار و پیام تبلیغاتی ساده، آگاهی افراد از برند نیز افزایش می‌یابد. تکرار روزانه تبلیغات برای یک برند در بلند مدت باعث می‌شود تا اعتماد مخاطبان به برند نیز بیشتر شود.

تبلیغات شهری

آیا هزینه تبلیغات محیطی گران است؟

یکی از دلایل اصلی که اکثر کسب و کارها از انجام تبلیغات در مقیاس وسیع در سطح شهر صرف نظر می‌کنند؛ تصور هزینه بالای آن است. هزینه اولیه و بودجه‌ای که برای تبلیغات محیطی لازم است در مقایسه با روش‌های مشابه بیشتر به نظر می‌رسد. اما محاسبه هزینه تمام شده به همین سادگی نیست. برای بررسی ارزش سرمایه گذاری بر روی یک روش تبلیغاتی، باید میزان بازدید و افزایش فروش را نیز در نظر گرفت. وقتی پیام برند بارها و بارها دیده شود، تصویر ذهنی قوی و اعتماد بلندمدت در مخاطب ایجاد می‌شود.

هزینه به ازای هر مخاطب در تبلیغات محیطی اغلب پایین‌تر از تبلیغات تلویزیونی یا حتی برخی کمپین‌های دیجیتال پرترافیک است. در کل، با توجه به هر یک از موارد زیر می‌توان قیمت حدودی تبلیغات در فضای باز را محاسبه کرد:

  • ابعاد و اندازه تابلو و بیلبورد تبلیغاتی: با افزایش ابعاد تابلو ال ای دی روان، هزینه به صورت تصاعدی بالا می‌رود.
  • موقعیت مکانی و محل نصب تابلو: نصب تبلیغات در محل‌های شلوغ و پر تردد شهر، هزینه بیشتری دارد.
  • مدت زمان اجاره: با افزایش طول مدت اجاره، هزینه تمام شده تبلیغات محیطی نیز افزایش می‌یابد.

چگونه می‌توان جذابیت تبلیغات محیطی را بیشتر کرد؟

برای افزایش جذابیت تبلیغات، باید کاری کنید تا مخاطب در عرض چند ثانیه بتواند هدف شما را از آن محتوا دریافت کند. محتوای تبلیغاتی ساده و بدون پیچیدگی خاص، مثل یک جمله کوتاه؛ می‌تواند پیام نهایی را به کاربر برساند. استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها، نوشتن متن با فونت بزرگ و خوانا و توجه به سلیقه مخاطب، تاثیر گذاری این نوع تبلیغ را دو چندان می‌کند. خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای تبلیغاتی، تاثیر تبلیغات محیطی را افزایش می‌دهد. راهکارهای موثر در جذاب‌تر کردن تبلیغات فضای باز:

  • شناخت دقیق مخاطب هدف
  • استفاده از فناوری‌های نوین
  • انتخاب محل مناسب برای نصب تبلیغات
  • سادگی و وضوح در نمایش تبلیغ
  • استفاده درست و به جا از رنگ‌ها
  • توجه به نورپردازی
  • طراحی خلاقانه و متمایز
  • وجود هماهنگی بین محتوای تبلیغاتی و هویت برند

تبلیغات محیطی چه فرقی با تبلیغات دیجیتالی دارد؟

تبلیغات دیجیتال عمر کم‌تری از تبلیغات محیطی دارد و همین عامل باعث شده که اکثرا این دو به عنوان رقیب شناخته شوند. در اغلب موارد؛ صاحبان کسب و کار تنها بر روی یکی از این روش‌ها برای بازاریابی تمرکز می‌کنند. در حالی که تبلیغات محیطی و دیجیتال مکمل هستند و با کنار هم قرارگیری؛ باعث رشد هرچه بیشتر برند می‌شوند. ترکیب هوشمندانه روش‌های مختلف تبلیغاتی باعث تبلیغ برای جامعه آماری گسترده‌تری می‌شود. از تفاوت‌های موجود بین این دو شیوه تبلیغاتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی عمومی و گسترده در تبلیغات محیطی، باعث تاثیر روانی بیشتر بر روی مخاطب می‌شود. تبلیغات دیجیتال در صورت تعامل مخاطب با شبکه اجتماعی می‌توانند مخاطب را به خود جلب کنند.
  • تبلیغات محیطی برای افزایش آگاهی از برند و ساخت تصویری ماندگار از برند کاربرد دارد. تبلیغات دیجیتالی برای فروش مستقیم و تبلیغات در سطح محدود برای جامعه هدف مشخص شده، به کار می‌رود.

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی؛ انتخابی هوشمندانه برای رشد برند

اگر قصد دارید که در بین بازار پرتلاطم امروزی جایی برای برند خود در بین بزرگان کسب و کارها پیدا کنید؛ تبلیغات محیطی مختص شما است. این نوع تبلیغات با کمک بیلبوردهای چاپی و دیجیتالی عظیم الثه در سطح شهر، به افزایش اعتبار برند شما کمک می‌کند. وجود مکرر تبلیغات برند شما در محل‌های پر تردد شهر، باعث اعتماد سازی در ذهن مخاطبان می‌شود. در واقع تبلیغات محیطی یک هزینه مضاعف از بودجه تبلیغاتی نیست. این روش یک سرمایه گذاری بلند مدت است که آینده موفقی برای برند شما به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 882487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.