انجام ۵۱۲ عملیات نفس‌گیر با حضور ۸۹۰۸ امدادگر در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفت: جمعیت هلال‌احمر از آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، ۵۱۲ عملیات نفسگیر را با مشارکت ۸ هزار و ۹۰۸ امدادگر آموزش‌دیده، انجام داده و در این مسیر پنج شهید و ۳۰ مجروح سهم ایثار هلال‌احمر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، مجتبی خالدی اظهار کرد: اولین امدادرسانی‌ها از ساعت چهار صبح جمعه ۲۳ خردادماه شروع شد و تا پایان تجاوزات و اعلام آتش‌بس ادامه داشت. امدادگران جمعیت هلال‌احمر از همان لحظات اول پای کار بودند و هنوز هم کارشان تمام نشده است.

وی افزود: سال گذشته در برنامه عملیاتی مشخص شد، جمعیت هلال احمر به ۷۰ هزار نیروی داوطلب نیاز دارد. از همان زمان آموزش تیم‌ها شروع شد و تا امروز به ۸۵۰۰ نفر آموزش تخصصی در رده‌های امداد و نجات، جاده‌ای، کوهستان، واکنش سریع، آواربرداری تخصصی و اسکان اضطراری ارائه شده است. در جنگ ۱۲ روزه، جمعیت هلال‌احمر در ۵۱۲ نقطه عملیاتی مشتمل بر ۲۱۱۵ تیم عملیاتی با ۸ هزار و ۹۰۸ نیرو فعالیت کرد. همچنین ۱۳۵ تیم جست‌وجو و نجات تخصصی در این عملیات حضور داشتند. تعداد ۱۰۹۵ نفر اسکان اضطراری شدند و هلال احمر فوریت‌های درمانی را برای ۱۲۱۷ مجروح انجام داده و مجروحان به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: در موضوع اسکان فرقی که اسکان این دوره با زمان‌های مشابه داشت این بود که معمولاً در جنگ، اردوگاه زده می‌شود و تا ماه‌ها اسکان برقرار است، اما تفاوت جنگ اخیر این بود که بنا کردن اسکان اضطراری به اسکان موقت تبدیل می‌شد، چون سریعاً افراد به منزل اقوام می‌رفتند. ما آمادگی لازم را برای اسکان طولانی داشتیم ولی به اردوگاه نیاز پیدا نکردیم.

ورود سفیران امداد روان برای یاری‌رسانی

خالدی گفت: سفیرهای حمایت‌های روانی و اجتماعی یا تیم‌های «سحر» هلال‌احمر هم از همان لحظات اولیه وارد عملیات شدند. در این حوزه شماره ۴۰۳۰ که در زمان پاندمی کرونا خیلی کمک‌کننده بود نیز وارد عمل شد. مشاوران در دوران کرونا به مردم کمک زیادی کردند، در زمان جنگ هم این نیاز دیده شد تا اطلاع‌رسانی‌ها به صورت جامع در اختیار افراد قرار داده شود. در چنین مواقعی، رفتار و واکنش‌های بی‌ثباتی از افراد آسیب‌دیده سر می‌زند که توسط ۴۰۳۰ راهنمایی‌های لازم انجام می‌شد. افراد یا به پیام‌های صوتی مرتبط یا به کارشناسان به صورت تلفنی متصل می‌شدند تا روال درمان شروع شده و تا پایان طی شود، بسته‌های غذایی اضطراری ۷۲ ساعته هم برای پخش در روزهای بحرانی آماده بود، اما نیازی برای توزیع این بسته‌ها احساس نشد.

وی با اشاره به ایجاد قرارگاه رسانه‌ای برای ارسال به موقع و شفاف اطلاعات تأکید کرد: مردم با چنین شرایطی آشنا نبودند. در تجاوزات رژیم صهیونیستی نشت گاز، ریزش آوار و حوادث ثانویه پیش می‌آمد که باید برای این موارد آگاهی‌رسانی می‌کردیم و به مردم آموزش می‌دادیم که در محل اصابت موشک و دیگر پرتابه‌ها تجمع نکنند، زیرا امدادرسانی با اخلال مواجه می‌شد. سگ‌های زنده‌یاب در عملیات آواربرداری و پیدا کردن مجروحان خیلی به ما کمک کردند، اما این سگ‌ها باید در سکوت کار کنند، ولی تجمع مردم و سروصدایی که ایجاد می‌شد، اجازه نمی‌داد سگ‌ها کارشان را انجام دهند، به همین دلیل آگاهی‌رسانی دقیق به مردم در این چند روز خیلی به ما کمک کرد.

۵ شهید و ۳۰ مجروح سهم ایثار جمعیت هلال احمر

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: در حملات رژیم صهیونیستی پنج نفر از امدادگرهای ما شهید شدند و بیش از ۳۰ نفر یا جراحت جسمی داشتند یا به دلیل آسیب‌های روانی دچار مشکل شدند، اما موضوعی که باید به آن توجه کنیم روحیه بسیار بالای امدادگران است. بسیاری از نیروهای هلال‌احمر داوطلب هستند و روحیه فداکاری و ایثار بالایی دارند. این موضوع در روز تجاوز به صداوسیما ثابت شد. ما می‌خواستیم فقط ۳ نفر برای امدادرسانی به دل آتش بزنند، اما ۳۰ نفر آماده بودند. حتی بعد از انتخاب سه نفر، بقیه ناراحت شدند که چرا انتخاب نشده‌اند، البته روحیه فداکاری فقط مختص به امدادگران نبود. همدلی سازمانی در تمام سطوح وجود داشت. بسیاری از شب‌ها حتی افراد بخش‌های مالی یا حسابداری هم حضور داشتند تا هر کمکی می‌توانند ارائه دهند.

خالدی با اشاره به راه‌اندازی شبکه «خادم» برای ارائه آموزش‌های لازم در شرایط بحرانی به شهروندان از راه‌اندازی پویشی در دوران تجاوزات رژیم صهیونیستی با عنوان «ایران من، ایران قوی» گفت: افراد زیادی در این پویش شرکت کردند. مردم در این پویش هر کاری از دستشان برمی‌آمد، انجام می‌دادند؛ از بازسازی منازل و ارائه محل اسکان گرفته تا موضوعات ساخت‌وساز یا حتی شیشه‌بری و...

همه داروخانه‌ها فعال بودند

وی با بیان این نکته که از نوروز داروخانه‌های هلال احمر به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند و یک روز هم تعطیل نبوده‌اند، عنوان کرد: این موضوع در شرایط جنگی بسیار کمک‌کننده بود. شایعات کمبود دارو در خصوص جمعیت هلال احمر صدق نمی‌کرد و چنین اتفاقی هم نیفتاد. بیشتر نیازها مربوط به پانسمان و داروهای مرتبط با درمان زخم و سوختگی بود و ربطی به داروهای ضدسرطان و تک‌نسخه‌ای نداشت، کما اینکه انبارهای استراتژیک دارویی قبل از عید شارژ شده بودند و در این خصوص هیچ مشکلی ایجاد نشد. انبارهای استراتژیک غیردارویی هم که باید برای درصدی از جمعیت هر شهر اقلامی را ذخیره کند و آماده داشته باشد، قبل از عید شارژ شده بودند که نیازی به استفاده نشد و مشکلی پیش نیامد. البته در فضای مجازی شایعاتی بیرون آمد و اطلاعیه‌های فیکی منتشر شد که از جانب ما نبود. مهم‌ترین ویژگی جمعیت هلال احمر این بود که تمام مدیران ارشد سازمان‌ها و معاونت‌ها پای کار بودند. دکتر کولیوند، رئیس سازمان هم از بیشتر سایت‌ها بازدید می‌کردند که این کار در حفظ روحیه امدادگران تأثیر زیادی داشت.

کد خبر 880971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.