به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای امروز، تحصیلات به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه فردی و اجتماعی شناخته میشود. با پیشرفتهای سریع فناوری و تغییرات اجتماعی، نیاز به یادگیری مداوم و بهروز بودن در زمینههای مختلف بیش از پیش احساس میشود. در این میان، فرزندان به عنوان آیندهسازان جامعه، باید تواناییهای لازم را برای مواجهه با چالشهای آینده کسب کنند. یکی از مشکلات اساسی که در این مسیر با آن روبهرو هستیم، چالش تمرکز در یادگیری و تحصیل است. این مشکل نهتنها بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارد، بلکه میتواند به کاهش انگیزه و شور و شوق یادگیری نیز منجر شود.
چالش تمرکز در یادگیری میتواند ناشی از عوامل متعددی باشد. از یک سو، رفتار ناصواب والدین و معلمان میتواند به ایجاد فضایی نامناسب برای یادگیری منجر شود. از سوی دیگر، فشارهای اجتماعی و فرهنگی، ارزشگذاریهای نادرست و الگوسازیهای نامناسب نیز میتوانند به کاهش تمرکز فرزندان کمک کنند، در واقع این عوامل بهطور همزمان و در تعامل با یکدیگر، شرایطی را ایجاد میکنند که در آن فرزندان نمیتوانند بهطور مؤثر بر روی درسها و یادگیری خود تمرکز کنند.
تحقیقات نشان میدهد که تمرکز یکی از کلیدیترین عوامل موفقیت در تحصیل است، دانشآموزانی که قادر به تمرکز بر روی مطالب درسی هستند، بهطورمعمول عملکرد بهتری در امتحانات و فعالیتهای آموزشی دارند، برعکس چالش تمرکز میتواند منجر به افت نمرات، کاهش اعتماد به نفس و در نهایت، ناامیدی در یادگیری شود. این موضوع بهویژه در دوران کنکور و امتحانات نهایی اهمیت بیشتری پیدا میکند، جایی که فشارهای روانی و انتظارات اجتماعی به اوج خود میرسد.
نظام آموزشی نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا میکند. برنامهریزی و تدوین محتوای درسی باید به گونهای باشد که انگیزه و شور و شوق یادگیری را در دانشآموزان افزایش دهد، در بسیاری از موارد، نظام آموزشی به جای ایجاد انگیزه، به فشار و استرس میافزاید، این موضوع میتواند به کاهش تمرکز و در نتیجه، افت عملکرد تحصیلی منجر شود. بنابراین، ضروری است که نظام آموزشی بهدنبال راهکارهایی باشد که به افزایش تمرکز و انگیزه در دانشآموزان کمک کند.
در این راستا، مشاوره و راهنماییهای تخصصی میتواند به والدین و معلمان کمک کند تا با شناسایی مشکلات و چالشهای موجود، راهکارهای مؤثری برای بهبود تمرکز فرزندان خود ارائه دهند. به عنوان نمونه، استفاده از تکنیکهای تقویت حافظه و تمرکز، بازیهای آموزشی و فعالیتهای گروهی میتواند به ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری کمک کند، همچنین والدین و معلمان باید به اهمیت ایجاد محیطی آرام و بدون حواسپرتی برای یادگیری توجه کنند.
حل مشکل چالش تمرکز در یادگیری یک فرایند چند بعدی است و نیازمند همکاری و همفکری تمامی ذینفعان، از جمله والدین، معلمان و متخصصان آموزشی است، با ایجاد یک برنامه جامع و مدون برای سنجش و بهبود تمرکز فرزندان، میتوان به بهبود عملکرد تحصیلی آنها کمک کرد و زمینهساز موفقیتهای آینده آنها شد.

نقش تمرکز و راهکارهای علمی برای بهبود عملکرد آموزشی
رضاعلی نوروزی، دانشیار دانشگاه اصفهان، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به نظر من، اصلیترین چالش پیش روی ما در این حوزه، موضوع تمرکز است. نداشتن تمرکز در کودکان دلایل متعددی دارد، از جمله رفتار ناصواب والدین، روشهای آموزشی معلمان، فضای اجتماعی و ارزشگذاریهای نادرست موجود در جامعه، و الگوسازیهای نامناسب است. هر یک از این عوامل به نوعی بر تمرکز فرزندان در کلاس درس و سایر جنبههای زندگی تأثیر میگذارد. در این راستا، فرزندان ما در تمرکز بر درس و یادگیری خود با مشکل مواجه هستند و این عدم تمرکز از زمان کلاس درس تا زمان امتحانات و هنگام مطالعه، عملکرد آنها را کاهش میدهد.
وی افزود: موفقیت دانشآموزان نشان میدهد که نظام تعلیم و تربیت، چه در زمینه برنامهریزی و تدوین محتوا و چه در حوزه اجرایی و تدریس، نتوانسته است برنامهای مؤثر برای افزایش انگیزه و شور و شوق در دانشآموزان ایجاد کند، این کمبود انگیزه به نوبه خود بر تمرکز دانشآموزان بر روی موضوعات درسی تأثیر منفی میگذارد. در حالی که این موضوع بهطور کلی یک مسئله چند بعدی است و نباید بهطور کامل به نظام رسمی تعلیم و تربیت نسبت داده شود، اما نمیتوان نقش برجسته آن را در این زمینه نادیده گرفت.

استاد دانشگاه در این زمینه گفت: به نظر من، طرح و تبیین دقیق مسئله میتواند بخش عمدهای از چالشها را حل کند، با این حال به نظر میرسد نظام تربیت هیچ بسته مدونی برای حل این مسأله ندارد. بهطور معمول، در طرح درس معلمان، این موضوع مورد توجه قرار میگیرد، اما در عمل و با نگاهی دقیق به وضعیت نمرات دانشآموزان و حتی دانشجویان، وضعیت بهوضوح نمایان است.
نوروزی ادامه داد: با این وجود، با توجه به سوال شما، به نظر من حداقل کار سنجش تمرکز و ارائه گامهای عملی برای حل این مسأله است. به عنوان نمونه، میتوانم آثاری را معرفی کنم که همکاران و والدین پس از سنجش یا مراجعه به مراکز مشاوره و سنجش تمرکز فرزندان از آنها استفاده کنند. بستههای تقویت حافظه دیداری و شنیداری، کتابهای بازیهای آموزشی برای تقویت حافظه دیداری و همچنین کتابهای تمرین حافظه و تمرکز کودکان در بازار در دسترس علاقهمندان قرار دارد. این منابع میتوانند به بهبود تمرکز بچهها کمک کنند و همکاران فرهنگی نیز میتوانند با استفاده از این منابع در کلاس درس، بخشی از دغدغههای خود را حل کنند.
وی افزود: نکتهای که باید به آن تأکید شود این است که موفقیت در تحصیل رابطه مستقیمی با تمرکز دارد و این مسأله باید در مشاوره کنکور مورد توجه و تأکید قرار گیرد. متأسفانه، بسیاری از رفتارهای والدین و مدارس، بهویژه مشاوران، نه تنها کمکی به بهبود تمرکز نمیکند، بلکه میتواند به کاهش آن منجر شود. امیدوارم دانشآموزان خود به این مسئله توجه کنند و برای موفقیت و عملکرد بهتر، بر روی تمرکز خود کار کنند.
این استاد تعلیم و تربیت در پایان گفت: وظیفه خود میدانم از حضور و توجه شما به این مسائل تشکر کنم و امیدوارم این گفتگوها بیشتر شود، همچنین پیشنهاد میکنم با سایر همکاران و صاحبنظران نیز صحبت کنید. به نظر من، برای حل این مسئله، هر سال در آغاز سال تحصیلی، بهعنوان نمونه در شهریور، با مراجعه و سنجش تمرکز فرزندان و برنامهریزی برای افزایش آن، یا کمک از متخصصین برای بسترسازی مناسب، میتوانیم بخشی از مشکلات تحصیلی فرزندانمان را حل کنیم.

به گزارش ایمنا، چالشهای تمرکز و انگیزه در یادگیری فرزندان، نیازمند توجه جدی و همکاری تمامی ذینفعان، از جمله والدین، معلمان و نظام آموزشی است. برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان، ضروری است که برنامههای آموزشی به گونهای طراحی شوند که انگیزه و شور و شوق یادگیری را در آنها افزایش دهند، همچنین ایجاد محیطی مناسب و آرام برای یادگیری و استفاده از تکنیکهای مؤثر در تقویت تمرکز میتواند به بهبود وضعیت تحصیلی کمک کند. با شناسایی و تحلیل دقیق این چالشها و ارائه راهکارهای عملی، میتوان به رشد و بالندگی فرزندان و موفقیتهای آینده آنها کمک کرد.




نظر شما