روبوتاکسی‌های تسلا زیر ذره‌بین نهادهای ایمنی فدرال

تنها یک روز پس از آغاز خدمات روباتاکسی تسلا در آستین، تگزاس، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) به دلیل ویدیوهای منتشرشده از تخلفات رانندگی این خودروهای خودران، با تسلا تماس گرفته است. این موضوع نگرانی‌هایی درباره ایمنی فناوری رانندگی خودکار تسلا به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از تک‌کرانچ، شرکت تسلا، پیشرو در صنعت خودروهای برقی، روز یکشنبه بیست‌دوم ژوئن ۲۰۲۵، خدمات روباتاکسی خود را در آستین، تگزاس، با دعوت از تعداد محدودی از مسافران آغاز کرد. اما تنها یک روز پس از این راه‌اندازی، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) به دلیل گزارش‌های متعدد از نقض قوانین راهنمایی و رانندگی توسط این خودروها، با تسلا تماس برقرار کرد. ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده تخلفاتی از جمله رانندگی با سرعت غیرمجاز، تغییر مسیر به لاین اشتباه و ترمزهای ناگهانی بدون دلیل هستند.

روباتاکسی‌های تسلا که از نسخه بدون نظارت نرم‌افزار رانندگی خودکار کامل (FSD) استفاده می‌کنند، به یک ناظر ایمنی انسانی در صندلی سرنشین جلو مجهز هستند، با این حال ویدیوهایی که توسط کاربران و ناظران مستقل، از جمله اد نیدرمایر، نویسنده کتاب «Ludicrous: The Unvarnished Story of Tesla Motors»، ضبط شده‌اند، نشان می‌دهند که این خودروها در مواردی مانند نزدیک شدن به خودروهای پلیس پارک‌شده در حاشیه جاده، به‌طور ناگهانی ترمز کرده‌اند. در یک مورد دیگر، روباتاکسی تسلا در مسیر اشتباه رانندگی کرده و در موردی دیگر، با سرعت غیرمجاز از خودروی خودران دیگری سبقت گرفته است.

NHTSA در بیانیه‌ای به تک‌کرانچ اعلام کرد: «ما از حوادث گزارش‌شده آگاه هستیم و با سازنده در تماسیم تا اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنیم.»

این نهاد تأکید کرد که بر اساس قانون ایمنی خودرو، تمامی تولیدکنندگان خودرو و تجهیزات را تحت نظارت دارد و اقدامات لازم را برای حفظ ایمنی جاده‌ها انجام خواهد داد. بلومبرگ اولین رسانه‌ای بود که تماس NHTSA با تسلا را گزارش کرد، این نخستین بار نیست که فناوری رانندگی خودکار تسلا مورد بررسی قرار می‌گیرد. NHTSA پیش‌تر تحقیقاتی را درباره سیستم FSD (نظارت‌شده) آغاز کرده بود، به‌ویژه پس از تصادفاتی که در شرایط کم‌دید همچون مه، گردوغبار یا تابش شدید نور خورشید رخ داده‌اند. یکی از این تصادفات منجر به مرگ یک عابر پیاده شد. تسلا همچنین به دلیل عدم ارائه داده‌های شفاف درباره عملکرد سیستم خودران خود، با انتقادهایی مواجه شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، که راه‌اندازی روباتاکسی را نقطه اوج یک دهه تلاش خوانده، پیش‌تر اعلام کرده بود که این سرویس ابتدا با حدود ۱۰ تا ۲۰ خودروی مدل Y در مناطق محدود و با نظارت انسانی آغاز می‌شود. وی تأکید کرده که تسلا در مورد ایمنی «بسیار محتاط» است و از ژئوفنسینگ برای محدود کردن مناطق عملیاتی استفاده می‌کند. با این حال، برخی کارشناسان، از جمله فیلیپ کوپمن، استاد مهندسی دانشگاه کارنگی ملون، معتقدند که ادعاهای تسلا درباره آمادگی فناوری‌اش مبهم است و مقیاس کوچک این آزمایش نمی‌تواند ایمنی آن را تضمین کند.

رقبای تسلا، همچون وایمو (متعلق به آلفابت) و زوکس (متعلق به آمازون)، از حسگرهای پیشرفته‌ای مانند لیدار و رادار استفاده می‌کنند، در حالی که تسلا تنها به دوربین‌ها وابسته است. این رویکرد، اگرچه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اما در شرایط چالش‌برانگیز مانند تابش نور خورشید، محدودیت‌هایی دارد. وایمو تاکنون بیش از ۱۰ میلیون سفر تجاری انجام داده، در حالی که تسلا تازه در ابتدای مسیر است. راه‌اندازی روباتاکسی تسلا در آستین، گامی جسورانه اما پرچالش برای این شرکت است. با وجود وعده‌های ایلان ماسک برای گسترش سریع این سرویس، تخلفات اولیه و توجه نهادهای نظارتی نشان‌دهنده موانع فنی و قانونی پیش‌روست. موفقیت تسلا به توانایی آن در رفع نگرانی‌های ایمنی و ارائه داده‌های شفاف بستگی دارد؛ در غیر این صورت، رؤیای روباتاکسی ممکن است بار دیگر به تأخیر بیفتد.

کد خبر 879170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.