بزرگ‌ترین بندر اسرائیل در خاموشی/ ژئوپلیتیک صهیونیست‌ها زیر ضربات ایران

کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت گفت: در پی حملات دقیق و پیاپی ایران به شهر حیفا، بزرگ‌ترین بندر تجاری صهیونیستی از مدار خارج شد، بنادری که قرار بود رویاهای ژئوپلیتیکی اسرائیل را محقق کنند، حالا به پاشنه آشیل این رژیم بدل شده‌اند.

محمد مهدی کریمی قهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حملات موشکی و پهپادی ایران به حیفا، ضربه‌ای بی‌سابقه به زیرساخت‌های حیاتی صهیونیستی وارد کرده و این بندر راهبردی را از چرخه تجارت بین‌المللی خارج کرده است؛ حیفا که ستون فقرات اقتصادی اسرائیل در ساحل شرقی مدیترانه به شمار می‌رفت، اکنون به نماد شکست رؤیای ترانزیتی این رژیم تبدیل شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش مؤسسه امبری (AMBREY)، حیفا به‌عنوان منطقه‌ای پرخطر برای کشتی‌رانی اعلام شده است و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در حال ترک این بندر هستند و داده‌های سایت Marine Traffic نیز نشان می‌دهد که هیچ کشتی تجاری در این بندر پهلوگیری نکرده و ده‌ها کشتی در حاشیه آب‌های آن متوقف یا مجبور به بازگشت شده‌اند.

کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت تصریح کرد: بندر حیفا سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن کالا و حدود ۱.۴ میلیون کانتینر جابه‌جا می‌کرد و در تأمین سوخت، دارو، قطعات صنعتی و کالاهای اساسی نقشی حیاتی داشته است و اختلال در عملکرد این بندر موجب فروپاشی زنجیره تأمین در اسرائیل شده و کارشناسان هشدار داده‌اند که ادامه این روند می‌تواند منجر به کمبود شدید کالا، افزایش قیمت‌ها و حتی توقف صادرات محصولات فناورانه شود.

کریمی ادامه داد: هم‌زمان بدهی ۳۵۷ میلیارد دلاری اسرائیل و نسبت ۶۹ درصدی آن به تولید ناخالص داخلی، اقتصاد این رژیم را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است و بنادر حیفا، اشدود و ایلات به نقطه ضعف راهبردی اسرائیل تبدیل شده‌اند.

وی بیان کرد: طرح بلندپروازانه کریدور غرب-مدیترانه (IMEC) که قرار بود بندر حیفا را به هاب ترانزیتی میان آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل کند، با هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های حیفا از سوی ایران، به کلی ناکام مانده است و این طرح که با حمایت آمریکا و مشارکت کشورهایی چون عربستان، امارات و هند در حال اجرا بود، اکنون رویایی سوخته روی میز نتانیاهو است.

کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که بندر حیفا، در سرزمین‌های اشغالی، پس از خصوصی‌سازی، ۷۰ درصد در اختیار شرکت بنادر آدانی هند قرار دارد و ۳۰ درصد باقی‌مانده متعلق به گروه گادوت رژیم صهیونیستی است؛ ساختاری که حالا در برابر آتش وعده صادق ۳ ایران فرو ریخته است.

کد خبر 878372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.