سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ابعاد مطالعاتی توسعه خطوط ریلی کلانشهر اصفهان اظهار کرد: مطالعات جامع حملونقل اصفهان بر تداوم خطوط سهگانه مترو تأکید دارد که این رویکرد منطبق بر ضابطه ۳۱۴ است، ضابطهای که توسط سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۵ تدوین شده و چارچوب علمی و فنی مطالعات حملونقل شهری و حومه را تعیین میکند.
وی افزود افزود: در ضابطه ۳۱۴، حداقلها، توصیهها، روشهای انجام مطالعات، برخی شاخصها، زمانبندی و مراحل مختلف مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته و در حال حاضر دفتر مطالعات و برنامهریزی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، سناریوهای گوناگون این موضوع را تدوین و بررسی کرده و در فاز ارائه راهکارها قرار دارد.
رئیس هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اصفهان با اشاره به فرایند اجرایی مطالعات تصریح کرد: پس از تهیه و تکمیل مطالعات مبتنی بر ضابطه ۳۱۴، ورود به ضابطه ۷۷۷ انجام میشود که محوریت آن بررسی مسیرهای ریلی شهری و حومه است، خروجی این مرحله، تصویب برنامههای مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط جدید ریلی شهری خواهد بود که طبیعتاً پس از پایان مطالعات جامع، در دستور کار اجرایی قرار میگیرد.
ساکت گفت: تأکید مطالعات ضابطه ۷۷۷ بر این نکته است که امکان بررسی مسیرهای جدید که در مطالعات جامع اولیه (ضابطه ۳۱۴) لحاظ نشدهاند، وجود دارد، بهویژه اگر این مسیرها در امتداد خطوط مصوب فعلی طراحی شود.
وی با اشاره به چشمانداز توسعهای خطوط ریلی در شهر اصفهان خاطرنشان: یکی از محورهای مورد توجه معاونت، توسعه مسیرهای ریلی به سمت شرق، از خیابان جی تا خوراسگان، است که در فرایند مطالعه مبتنی بر ضابطه ۷۷۷ مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت، این مهم با توجه به تقاضای بالای سفر در محور شرق و تمرکز ترافیکی در خیابان جی، همزمان با برنامهریزی برای ایجاد کمربندی شمال و جنوب خوراسگان و رفع بنبستهای معابر آن، در اولویت قرار دارد تا از تحمیل بار ترافیک اضافی بر خیابان جی کاسته شود.
رئیس هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اصفهان ادامه داد: علاوه بر شبکه معابر، توسعه ریلی در محور شرق میتواند بهعنوان یک خط منشعب از خط دو پیگیری شود تا پاسخگوی مطالبات شهروندان و نیازهای آینده شهر باشد.
ساکت تاکید کرد: حجم تردد روزانه از مسیر غرب به شرق خیابان جی از میدان احمدآباد تا خوراسگان شامل تردد بیش از ۳۶ هزار خودرو است و در مسیر شرق به غرب همین محور نیز روزانه ۳۲ هزار خودرو تردد میکند، ازاین رو تردد این حجم خودرو ضرورت توجه به الگوهای حملونقل عمومی را بیش از پیش مورد توجه قرار میدهد.
وی افزود: علاوه بر بررسی امکان توسعه مترو به سمت شرق به شکل ارتباط آنتنی با خط دو، موضوع امتداد خط سه مترو به سمت لاهور، پروین و اتصال آن به میدان لاله از جمله سناریوهایی است که با هدف افزایش پوشش ریلی در مناطق مختلف، در حال بررسی است.
رئیس هیئت مدیره سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اصفهان تصریح کرد: بر مبنای یک رویکرد کلی تأکید مطالعات ضابطه ۷۷۷ بر این نکته است که امکان بررسی مسیرهای جدید که در مطالعات جامع اولیه (ضابطه ۳۱۴) لحاظ نشدهاند، وجود دارد، بهویژه اگر این مسیرها در امتداد خطوط مصوب فعلی طراحی شوند، از این رو این فرصت مجددی برای بازخوانی و ارزیابیهای کارشناسی جدید فراهم میکند تا روند توسعه خطوط بر اساس ضوابط جاری مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما