سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری جلسه کمیته راهبری تحققپذیری طرح ناژوان اظهار کرد: محدوده ناژوان بهعنوان یکی از مهمترین پهنههای سبز و ریههای تنفسی کلانشهر اصفهان، همواره با استقبال گسترده شهروندان و گردشگران روبهرو است.
وی افزود: این مرکز ارزشمند علاوه بر نقش زیستمحیطی خود، بهواسطه برخورداری از جاذبههای متنوع طبیعی و تفریحی، به مقصد بخش عمدهای از سفرهای شهری و بینشهری گردشگران تبدیل شده است و همین موضوع، ساماندهی ترافیکی و رفع مشکلات دسترسی را بیش از پیش ضرورت میبخشد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: با هدف شناسایی دقیق مسائل ترافیکی ناژوان، مطالعات آماری در دو بخش «شمارش حجم خودروها» و «مصاحبه حضوری با سرنشینان» توسط گروه مطالعات و برنامه ریزی حوزه معاونت انجام شد تا سناریوهای اقدامی برای بهبود مشکلات ترافیکی و اتخاذ راهکار مؤثر با نگاه دقیقتر و مبتنی بر اصول و فصول علمی انجام شود.
ساکت افزود: طی این بررسیها، حجم ورودی، مدتزمان توقف خودروها، تعداد سرنشینان و مبادی سفر با روشهای علمی استخراج و تحلیل شد که نتایج آن نقش مهمی در برنامهریزی آینده مدیریت شهری در این نقطه خواهد داشت؛ طبق این آمار، میانگین مدت توقف خودروها در ناژوان ۱۳۸ دقیقه و متوسط تعداد سرنشینها به ازای هر خودرو ۳/۱ (سه و یک دهم) نفر است.
وی با اشاره به استعداد جذب سفر به این منطقه گفت: ۵۵ درصد خودروهای ورودی به ناژوان، متعلق به مسافران خارج از اصفهان است که بیانگر جایگاه فراشهری این محدوده دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ورودیهای اصلی ناژوان تصریح کرد: بیش از ۴۶ درصد از حجم ورودی ناژوان از خیابان الفت و ۱۶ درصد از باغ فردوس انجام میشود؛ ضمن اینکه در مسیرهای خروج نیز سهم خیابان الفت ۴۲ درصد و باغ فردوس ۲۳ درصد است که این آمار، اهمیت برنامهریزی ویژه برای مدیریت ترافیک این دو محور اصلی را دوچندان میکند.
ساکت خاطرنشان کرد: متناسب با یافتههای آماری، مجموعهای از راهکارها در سه بازه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای ساماندهی ترافیک ناژوان پیشنهاد و توسط مدیریت ساماندهی ناژوان در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به برگزاری هفتمین جلسه طرح تحقق پذیری ناژوان گفت: در موضوع ترافیکی حرکت به سمت اجرای طرح ویژه اراضی ناژوان مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سیام تیر ۱۳۹۹ نیز یکی از تأکیدات مهم این جلسه بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: توسعه و افزایش ظرفیت پارکینگ از جمله تدابیر مطرح شده است، چراکه هماکنون در محدوده ناژوان ۱۲۰۰ ظرفیت پارکینگ روباز وجود دارد، همچنین پارکینگ حاشیه جنوب زایندهرود پاسخگوی ۸۰۰ خودرو و شمال زایندهرود دارای حدود ۴۰۰ ظرفیت پارک حاشیهای است.
ساکت ادامه داد: بر اساس برنامهریزی انجام شده، احداث پارکینگهای ویژه در پنج نقطه از نقاط ورودی به ناژوان با هدف افزایش بیش از دو برابری ظرفیت پارک پیشبینی و در اولویت قرار گرفته است.
وی گفت: میدان سهروردی نیز به عنوان پایلوت ویژه این طرح انتخاب شده تا با احداث پارکینگ، بخش مهمی از نیازهای ترافیکی این منطقه پاسخ داده شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در پایان تاکید کرد: طی دو سال اخیر طرحهای متعددی برای ساماندهی ترافیک ناژوان از سوی مدیریت این مجموعه اجرا شده و با عملیاتی شده مصوبه اخیر، سرعت و کیفیت ساماندهی نقاط پرتردد به شکل محسوسی ارتقا خواهد یافت.
وی تاکید کرد: مدیریت طرح ناژوان با رویکردی تعاملی و آیندهنگر، در کنار معاونت حملونقل و ترافیک، بر ایجاد ظرفیتهای جدید گردشگری و صیانت از این پهنه سبز ارزشمند تأکید دارد و تمام این تلاشها به گونهای انجام میشود که آثار ملموس و مشهود آن برای شهروندان و گردشگران قابل احساس باشد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: نقطهگذاری زمانی برای ساماندهیها با رویکرد اقدامات گام به گام برای ابتدای سال آینده است تا با لحاظ حفظ هویت این محدوده ارزشمند چالشهای ترافیکی نیز ساماندهی و خدمات در آن ارتقا یابد.



نظر شما