نظام تعلیم و تربیت نیازمند بازتعریف در قانون اساسی است

نماینده مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت در مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه وضعیت موجود در آموزش‌وپرورش ممکن نیست و باید نظام حکمرانی تعلیم و تربیت را بازتعریف کنیم.

فرشاد ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان با بیان اینکه در برنامه هفتم پیشرفت، تصمیمات مهمی در فصل ۱۹ و ۲۰ برای ارتقای آموزش در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مدیران باید این فصول را نصب و روزانه عملکرد خود در تحقق اهداف آن را پایش کنند.

وی افزود: طی سال‌های اخیر، سهم آموزش‌وپرورش از بودجه عمومی کشور از ۱۴ درصد به ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته، این رقم حدود ۲۵ درصد است.

نماینده مردم ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد بودجه آموزش‌وپرورش صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود و چیزی برای کیفیت‌بخشی باقی نمی‌ماند؛ ما نیازمند بازتعریف اصل ۳۰ قانون اساسی هستیم، چراکه نباید بودجه به وزارتخانه برسد اما سهمی به مدارس نرسد.

ابراهیم‌پور با اشاره به وضعیت خاص خوزستان تصریح کرد: استانی که ۸۰ درصد انرژی کشور، ۲۰ درصد کشاورزی و ۳۴ درصد منابع آبی را در اختیار دارد و بر شاخص فلاکت رتبه دوم را دارد. این پارادوکس، ریشه در ناترازی آموزش‌وپرورش دارد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش باید مادر همه دستگاه‌ها باشد، اما امروز تنها یک اداره‌کل در کنار سایر ادارات است و شاخص‌هایی همچون سرانه آموزشی، نمرات درسی و تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در خوزستان، همگی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

نماینده ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه آموزشی استان، گفت: سه چالش جدی در آموزش‌وپرورش خوزستان وجود دارد؛ نخست ساختار و حکمرانی ضعیف، دوم وضعیت نابه‌سامان منابع انسانی و سوم چالش‌های محیطی و زیرساختی است.

ابراهیم‌پور ادامه داد: در بعضی مناطق، مازاد نیروی انسانی وجود دارد و هم‌زمان کمبود شدید در بعضی رشته‌های تخصصی و حتی کمبود معلم زن و مرد مشهود است، همچنین بسیاری از مدارس، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی نظیر مولدسازی، قابلیت نوسازی دارند.

کد خبر 874569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.