انتخاب سیرجان به عنوان یک بندرخشک در کشور

نماینده رئیس‌جمهور در امور توسعه دریامحور با بیان اینکه بندر خشک موجب افزایش کیفیت محصولات به دلیل رقابت پذیری در بازارهای جهانی می‌شود، از آمادگی سیرجان برای اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، علی عبدالعلی‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم خرداد_ در نشست جمع‌بندی بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، با تأکید بر لزوم مقابله با رانت‌خواهی برای تحقق توسعه پایدار کشور، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشور توسعه یابد، باید با هرگونه رانت‌خواهی مقابله و آن را در هر سطحی قطع کنیم.

وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل ریلی به دلیل مصرف سوخت کم و استهلاک پایین، افزود: ارتقای بنادر کشور از اولویت‌های اصلی در توسعه دریامحور است و اگر در گذشته کیفیت بندر شهید رجایی را ارتقا داده بودیم، شاید در حوادث اخیر شاهد این میزان خسارات و تلفات نبودیم.

نماینده رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بنادر نسل چهارم، تمام فرایندها با استفاده از تکنولوژی انجام می‌شود، از انتخاب سه منطقه به‌عنوان بندر خشک خبر داد و گفت: سیرجان، مهریز و آپریل به‌عنوان سه منطقه بندر خشک برای بندر شهید رجایی انتخاب شده‌اند و ظرفیت‌های این مناطق در حال بررسی است تا تخلیه کالاها در این مراکز صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بندر خشک موجب افزایش کیفیت محصولات به دلیل رقابت پذیری در بازارهای جهانی می‌شود، از آمادگی سیرجان برای اجرای این طرح خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی فرایند انتقال بار به این منطقه آغاز شود.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: استان‌های غیرساحلی در توسعه دریامحور نقش اساسی دارند و کرمان و فارس با وجود آنکه استان‌های ساحلی نیستند، اما در توسعه کرانه و پس‌کرانه، جایگاه ممتازی دارند و می‌توانند علمدار توسعه در کشور باشند.

محمدعلی طالبی استاندار کرمان با اشاره به اینکه در مکاتبه‌ای پیشنهاد رسمی برای واگذاری سه فرودگاه استان به بخش خصوصی در راستای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه ارائه شده است، گفت: پنج فرودگاه در نقاط مختلف استان فعال هستند که هریک ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای توسعه حمل‌ونقل هوایی دارند.

وی افزود: در همین رابطه با نهاد ریاست جمهوری مکاتبه و پیشنهاد شده است که فرودگاه کرمان به شرکت هواپیمایی ماهان، فرودگاه بم به منطقه ویژه اقتصادی بم و فرودگاه سیرجان نیز به منطقه ویژه اقتصادی سیرجان واگذار شود که در ارتقای عملکرد فرودگاهی استان مؤثر است.

استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه با وجود گذشت ۳۰ سال از ایجاد منطقه ویژه سیرجان، فلسفه اولیه آن محقق و اجرایی نشده است، تصریح کرد: استان کرمان بزرگ‌ترین وسعت جغرافیایی را در ایران دارد و متناسب با آن، بیشترین طول راه‌های جاده‌ای و ریلی کشور در این استان اجرا یا در حال بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی سیرجان با هدف توسعه اقتصادی و بهره‌گیری از مزیت‌های منطقه‌ای همچون موقعیت جغرافیایی، خطوط ارتباطی جاده‌ای و ریلی، جمعیت و صنایع بزرگ تعریف شد، اما متأسفانه فلسفه وجودی آن تاکنون به‌طور کامل اجرایی و محقق نشده است.

طالبی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی باید پاسخ دهند که چرا در سه دهه گذشته، اهداف اولیه این منطقه اجرایی نشده است، گفت: ما فقط بازگشت به فلسفه وجودی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان را با هدف ۳۰ سال قبل انتظار داریم.

وی با انتقاد از نگاه‌های غیرتخصصی به توسعه فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد بندر خشک، خواستار فعال شدن ظرفیت‌های مغفول این منطقه شد و بیان گرد: کرمان نیازمند دو بندر خشک در سیرجان (غرب استان) و دیگری در محور چابهار – زاهدان که به مرکز کشور متصل می‌شود.

کد خبر 874459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.