مهندسی جدید برنامه درسی و تدوین بسته‌های یادگیری در دستور کار قرار گرفت

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اکنون در مدارس فقط کتاب درسی وجود داشته و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل تنها مجری هستند نه مشارکت کننده، بنابراین به منظور بهبود چنین وضعیت، طراحی و اجرای طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام علی لطیفی _امروز سه‌شنبه بیستم خرداد_ در نشست تخصصی بررسی طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه، اظهار کرد: نبود تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است.

وی افزود: اکنون در مدارس فقط کتاب درسی وجود داشته و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل تنها مجری هستند نه مشارکت کننده، همچنین انعطاف و فهم مشترک نیز شکل نگرفته است، بنابراین به منظور بهبود چنین وضعیت، طراحی و اجرای طرح‌واره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مهندسی جدید صورت گرفته، ادامه داد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بسته‌های تربیتی، یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش، ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی، تصریح کرد: طراحی و تدوین شایستگی‌های پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی گام مهم دیگر در این مهندسی جدید است که تمام افراد جامعه نیازمند یادگیری آن‌ها هستند و شامل هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و مؤثر، خویشتن‌سازی و تفکر و تعقل است.

لطیفی ادامه داد: اکنون و در شروع اجرایی سازی این طرح‌واره تحولی، از سال تحصیلی آینده، اجرای آزمایشی در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکردهای تلفیقی به ویژه در کتاب‌های درسی آغاز خواهد شد.

وی درباره برنامه‌ریزی همه جانبه صورت گرفته در فرایند این پروژه، گفت: برای طراحی این مهندسی جدید و آماده‌سازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر تیم‌های تخصصی کارشناسان این سازمان، چهار گروه بیرونی همچون معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبان‌شناسی و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، متخصصان هنری در بخش زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی به منظور بهره‌برداری از فناوری و رسانه‌های آموزشی در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: در مسیر اجرای آزمایشی این طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامه‌ریزی دقیق برای جلسات توجیهی و آموزشی معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و ادارات کل مشارکت کننده انجام شده است، البته توجه به نقش انجمن اولیا و مربیان و تلاش برای بهره‌برداری از این ظرفیت به صورت ویژه در این مرحله دیده شده است و در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 873992

برچسب‌ها