به گزارش خبرگزاری ایمنا، در گوشهای از شهر زیبای اصفهان، فضایی نهفته در پارکینگ محل سابق نمایشگاه بینالمللی، به صحنهای متحول شده که در آن سنگ سخن میگوید و هنرمندان با دستانی پر احساس، رمز زبان خاموش طبیعت را فاش میکنند.
سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی سنگ اصفهان، جایی است که احساسات تبدیل به فرم میشود و هر ضربه چکش، داستانی عمیق از وجود هنرمند بازگو میکند.
در این فضای پویا، غرفههای یکدست و منظم، مانند سلولهای زندگی هنری، به هنرمندان اختصاص یافتهاند. هر هنرمند با قطعهای از سنگ مرمر درگیر است، سنگی که در ظاهر سفت و بیجان است، اما با نگاهی عمیق، شکلهای پنهان و روحی که در درونش نهفته است، آشکار میشود. صدای فرزها و چکشها، موسیقی بیکلام این سمپوزیوم است؛ موسیقیای که از تمام غرفهها بلند میآید و گویی خودش نوعی هنر است.
هنرمندان با لباس کار و سرپوشهای ساده، دستانشان را در برادههای سفید سنگ فرو میبرند، هر حرکتی معنایی دارد، هر خطی روایتگر داستانی است؛ آنها تنها با تکهای از سنگ و ابزارهای خود، به دنبال کشف حقیقتی هستند که درون آن نهفته — حقیقتی از زیبایی، انسانیت، عشق و حتی درد.
این هنر ساده، اما عمیق، سخت و زیبا است و هر اثر، گواهی از خلاقیتی است که در سینه هنرمندان جریان دارد. ۱۳ هنرمند داخلی و خارجی با سابقهای از سراسر ایران و جهان، پس از گذر از فیلتر سخت داوران، فرصت خلق آثاری ماندگار را یافتهاند. آثاری که برای نصفجهان سخن میگویند.

در این سمپوزیوم، هنر به شکل طبیعیترین حالت خود ظاهر میشود: بدون زرق و زائد، با تمام وجود و صداقت. اینجا جایی است که سنگ تبدیل به مجسمه و مجسمه، تبدیل به نفسی از هنر و زیبایی میشود.
این رویداد هنری که از سیزدهم خرداد سال جاری به میزبانی شهرداری اصفهان و با همت سازمان زیباسازی آغاز شده است، به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت؛ هنرمندان خارجی نیز در کنار هنرمندان ایرانی در این سمپوزیوم حضور دارند و فرهنگهای متنوع هنری را در کنار هم به نمایش میگذارند.
بازدید از این سمپوزیوم، تجربهای است فراتر از دیدن، تجربهای از شنیدن سنگ، لمس روح، و درک هنر در حال خلق شدن است.
از ۱۳ هنرمندی که موفق شدند در این سمپوزیوم آثار خود را ارائه دهند، ۵ هنرمند از کشورهای ترکیه، هند، گرجستان و ازبکستان هستند، در میان آنها یک هنرمند خانم مشغول خلق اثری در رابطه با صنایع دستی اصفهان است، هر ۱۳ اثر با موضوعاتی همچون آثار تاریخی، ورزش، صنایع دستی و شهر دوستدار کودک جلوهای از شهر اصفهان را به نمایش میگذارد.
مجسمهها از مرغوبترین سنگ مرمر درست میشود تا پس از این سالها در شهر اصفهان ماندگار شود.

حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در حاشیه بازدید از روند کار مجسمهسازان در این سمپوزیوم اظهار میکند: مرحله اجرای سمپوزیوم بینالمللی سنگ اصفهان از سیزدهم خرداد آغاز شد، البته پیگیری امور این سمپوزیوم از حدود هفت ماه پیش انجام شده است.
وی با بیان اینکه طی فراخوان بینالمللی که انجام شد، ۷۸ هنرمند از کشورهای مختلف شرکت کردند، میافزاید: این فراخوان شرایط ویژهای از جمله سابقه و حضور در سمپوزیومهای بینالمللی داشت که موجب فیلتر هنرمندان شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هر هنرمند چند طرح ارائه داده که پس از انجام داوری، ۱۳ نفر برای حضور در سمپوزیوم انتخاب شدند، تصریح میکند: از این تعداد پنج هنرمند خارجی سرشناس و مطرح در سطح بینالمللی حضور دارند، این افراد از کشورهای هند، گرجستان، ازبکستان و ترکیه حضور دارند، همچنین هشت هنرمند مطرح ایرانی به خلق آثار خود میپردازند.
قنادنیا با بیان اینکه جنس متریال این سمپوزیوم از مرغوبترین سنگ مرمر است، خاطرنشان میکند: هرچند کار با این سنگ برای هنرمندان سخت است، اما ماندگاری بیشتری دارد و هزاران سال در شهر باقی میماند.
وی با بیان اینکه مجسمهها با موضوعات مختلفی همچون بافت ملی، مذهبی و تاریخی اصفهان و موارد مرتبط با این شهر ساخته میشود، ادامه داد: سمپوزیوم به مدت ۲۰ روز ادامه دارد و در پایان تلاش میکنیم تا تمام آثار در یک مجموعه کنار هم نصب شود، درواقع بهعنوان یک باغ مجسمه سنگی طراحی میشود.
قنادنیا با اشاره به برگزاری سمپوزیوم سنگ در اصفهان میگوید: در پایان تلاش میکنیم تا تمام آثار در یک مجموعه کنار هم نصب شود، درواقع بهعنوان یک باغ مجسمه سنگی طراحی میشود.

بعد از حدود هفت ساعت کار کردن زیر آفتاب سوزان و گرمای این روزهای اصفهان هنرمندان یکی یکی با لباسهای سفید شده و عرق بر پیشانی برای ناهار و استراحت یک ساعته خودشان را به باد کولر میرسانند.
به سمت یکی از هنرمندان ترکیهای و تنها مجسمهساز خانم حاضر در سمپوزیوم میروم تا از حالوهوایشان بگویند.
مصطفی بولات، مجسمهساز ترکیهای میگوید: حدود ۴۵ سال سابقه مجسمهسازی دارم، در سمپوزیوم سنگ اصفهان با اثری با موضوع چوگان که یکی از ورزشها و آئینهای اصفهان است، شرکت کردم.
وی میافزاید: زمانی که با سمپوزیوم آشنا و دعوت شدم، در رابطه با آن و شهر اصفهان تحقیق کردم، علاوه بر این طی مشورت با یکی از مسئولان سمپوزیوم به نتیجه نهایی برای انتخاب و خلق طرح چوگان رسیدم، همچنین این طرح به تکنیک آثار گذشته و سبک کاری من نزدیکتر بود.
مجسمهساز ترکیهای تصریح میکند: در واقع این طرح، یک طرح واقعگرایانه از ورزش چوگان نیست، بلکه سبک هنری فتوریستی است که در آن حرکت و سرعت وجود دارد.
بولات با بیان اینکه سمپوزیومهای زیادی در کشورهای مختلف شرکت کردم، اما این سمپوزیوم من را غافلگیر کرد، ادامه میدهد: همه چیز محیا است و در سطح عالی برگزار میشود.
وی میگوید: به شهرهای دیدنی دنیا، از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان و باکو سفر کرده بودم، اما اصفهان در مقابل آنها همچون بهشت است.
مجسمهساز ترکیهای خاطرنشان میکند: بهترین هنرمندان در این سمپوزیوم کنار هم جمع شدند، امیدوارم بتوانیم آثاری را خلق کنیم که زیباییهای شهر اصفهان را دوچندان کند.

نسبت به بقیه خانمها قدرت بدنی بیشتری دارم
سحر خلجی، هنرمند مجسمهسازی اظهار میکند: فارغالتحصیل سال ۹۶ دانشگاه هنر تهران هستم، حدود چهار سال سابقه حضور در سمپوزیومهای ملی و بینالمللی سنگ را دارم.
وی با بیان اینکه با تمام متریالها کار کردهام، اما در فضای سمپوزیوم با سنگ کار میکنم، افزود: سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی سنگ اصفهان دهمین سمپوزیومی است که شرکت میکنم.
هنرمند مجسمهسازی میگوید: کار کردن با متریال سنگ برای خانمها سختتر است، اما شاید نسبت به بقیه خانمها قدرت بدنی بیشتری دارم، البته با ورزش مداوم بدنم را تقویت میکنم، کار با سنگ به همان اندازه که سختی دارد، شیرین است و همین شیرینی انگیزه کار را دوچندان میکند.
خلجی تصریح میکند: اولین طرحی که بهعنوان دانشجو ارائه دادم، در یک سمپوزیوم بینالمللی سنگ بود، اینکه یک متریال سخت را به فرم نرم تبدیل کنم، بهصورتی که بهلحاظ متریال بیننده را دچار چالش کند، این خصلت سنگ همیشه برای من جذاب بود.
وی با بیان اینکه کار کردن بر چین و چروکهای پارچه بر متریال سنگ را آغاز کردم، به این نتیجه رسیدم که پارچه نیز میتواند حس نرمی را از دل سنگ القا کند، میافزاید: زمانی که فراخوان سمپوزیوم اصفهان اعلام شد، با توجه به المانهایی همچون سفره قلمکار در اصفهان تلاش کردم این ایده را پرورش دهم، سفره قلمکار و گل شاهعباسی از کودکی برای من یادآور اصفهان بود.
خلجی ادامه میدهد: در این طرح مکعبی در زیر کار قرار دارد که روی آن پارچه میافتد، قصد داشتم نشان دهم که روی سنگ پارچه افتاده و متریال را زنده حفظ کنم، در عین حال مکعب زیر به نماد یک انسان و پارچه هویت ایرانی اصفهانی آن انسان است، درواقع پوشش لباس انسان و هویت ایرانی و شهر اصفهان را نشان میدهد، همچنین گل شاهعباسی نماد اصفهان است.
هنرمند مجسمهسازی با اشاره به اینکه سمپوزیومهای خارجی خوب زیاد وجود دارد، تاکید میکند: سالهای قبل در تهران سمپوزیومهای خوبی برگزار شد، اما از جایی به بعد افت پیدا کرد، اما این سمپوزیوم یادآور همان سمپوزیومهای استاندارد تهران است، چهارچوب خوبی دارد و به خواستههای هنرمند بها داده میشود، علاوه بر این خصلت مهماننوازی اصفهانیها در این سمپوزیوم مشهود است، جلوی خارجیها سربلند هستیم.
هنرمندان بعد از استراحت و تجدید قوا دوباره به سراغ تکه سنگهای خود را میروند و کار را تا قبل از غروب خورشید ادامه میدهند.

به گزارش ایمنا، بازدید از سمپوزیوم بینالمللی مجسمهسازی سنگ اصفهان برای عموم آزاد است و شهروندان میتوانند از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۱:۰۰ و ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰، از فرایند خلق این آثار جنب پل تاریخی شهرستان بازدید کنند.


نظر شما