به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسانرضوی، علیرضا کاظمی امروز_ چهارشنبه چهاردهم خرداد_در نشست مشترک اعضای شورا و رؤسای ادارات آموزشوپرورش خراسانرضوی با رویکرد ایمان و مردمباوری در سیره حضرت امام خمینی (ره) در مشهد اظهار کرد: برنامه رئیسجمهور شامل مدرسهسازی است اما مهمتر از آن کیفیتبخشی است.
وی افزود: دو برنامه اصلی تا اول مهر داریم یکی نهضت محرومیتزدایی است که قصد داریم به نقطه خوبی برسد و هزاران پروژه را در هفته دولت افتتاح کنیم و تا پایان سال هزاران پروژه دیگر نیز به بهرهبرداری برسد و دیگری نهضت عمومی کیفیتبخشی با اتکا به معلمان و مدیران است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ارتقای کیفیت در مدارس، دو کار باید انجام شود، معلم در کلاس درس و مدیر در مدیریت توانمند شود؛ این دو باید همزمان پیش برود.
وی افزود: برنامههایی طراحی کردهایم و پایلوتهایی اجرا شده است، از رؤسای آموزش و پرورش میخواهم که پاسخ دهند برای کیفیتبخشی به معلمان چه کردهاند؟ اجتماعات و جشنوارههایی برگزار شده اما اینها کافی نیست.
کاظمی ادامه داد: معلمان باید روشهای نوین آموزش را بیاموزند، چیدمان کلاس تغییر کند، نرمافزار و سختافزار کلاس بهروزرسانی شود و فضای پیرامونی کلاس نیز بهبود یابد.
وی گفت: در حوزه مدیریت نیز باید برای مدیران برنامهای اساسی طراحی کنیم تا توانمندی آنها در قالب الگوی مدرسه تراز که از بهترین برنامههای سند تحول است، ارتقا پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: ۹۰ درصد وقت صرف برنامههای تحولی میشود. همه مشکلات آموزش و پرورش از برنامه درسی ناشی میشود.
وی با بیان اینکه همه مشکلات آموزش و پرورش از برنامه درسی ناشی میشود، ادامه داد: برنامه درسی فعلی حافظهمحور، منفعل، خشک، بیروح، کسلکننده، غیرخلاق و فاقد ارتباط با فضای بیرونی است و موقعیتهای تربیتی رشددهنده در آن وجود ندارد.
کاظمی اضافه کرد: در حال تغییر این برنامه هستیم و همانند نظامهای آموزشی دنیا، باید معلم و دانشآموز را فعال کنیم و دانش را به فعالیت تبدیل کنیم، معماری جدید برنامه درسی طراحی شده و هشت گام اجرایی برای آن تعریف شده که به صورت مستمر در حال پیگیری است.
وی یادآور شد: در حوزه فنی و حرفهای و مهارتی باید سهم این بخش به ۷۰ درصد برسد تا دانشآموزان مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: استان خراسان رضوی شرایط خوبی دارد و طراحیهای جدیدی در این حوزه انجام میشود. احتمالاً حوزه فنی و حرفهای و کاردانش ادغام میشود تا ظرفیتها دو برابر شود و بهرهوری نیروی انسانی و فضا افزایش پیدا کند.
دانشگاه فرهنگیان قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت
وی خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر دانشگاه فرهنگیان است که قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. هرگاه این قلب ضعیف کار کند، آموزش و پرورش حال خوبی ندارد.
کاظمی افزود: با همکاری رئیس و اساتید دانشگاه فرهنگیان برنامه تحولی خوبی طراحی شده است، بودجه دانشگاه فرهنگیان در سال جدید در برخی ردیفها تا هزار درصد و در برخی تا دو هزار درصد افزایش یافته و دو هزار و ۵۰۰ پست هیئت علمی و سازمانی برای دانشگاه گرفته شده است، اما هنوز مشکلات فضای آموزشی وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت مسائل پرورشی و فرهنگی گفت: در سطح کشور، استانداردسازی فضا، تجهیزات و نیروی انسانی آموزش و پرورش با جدیت دنبال میشود که همه اینها با هم تحول ایجاد میکند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: سامانههای آنلاین و GIS برای رصد پروژهها فعال شده و دوربینهای نظارتی نصب شده است تا وضعیت پروژهها به صورت دقیق رصد شود.
وی ادامه داد: نیاز به همدلی، همکاری و همافزایی درون سازمانی داریم، استاندار وقت زیادی صرف این حوزه کردهاست و باید نشان دهیم که واقعاً پای کار هستیم، انتظار این است که هر رئیس آموزش و پرورش روزانه دو پروژه عمرانی و ارتقای کیفیت آموزش را پیگیری کند.
کاظمی اضافه کرد: باید از لاک مسائل اداری خارج شویم و به مسائل کلان و نگرشهای بنیادی بپردازیم. اینها کارهای سادهای نیستند اما قابل مدیریتاست و امیدوارم با همکاری و تلاش مستمر، آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی خود برسانیم
وی با طرح این سوال که باید ببینیم مسئله مهم آموزش و پرورش کجاست؟، افزود: همه وزرا که آمدند، تلاش کردند و دست همه را میبوسم و از آنها ذکر خیر میکنم. اما نقطه تحول کجاست؟ این مسئله بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در آموزش و پرورش همهچیز به مدرسهسازی خلاصه نمیشود، ادامه داد: مدرسهسازی به شکل سیلآسا در حال انجام است؛ هزار مدرسه توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، هزار مدرسه توسط بنیاد مستضعفان، هفت هزار مدرسه توسط سپاه پاسداران، ۷۰ مدرسه توسط نیروی انتظامی، ۵۵ مدرسه توسط یک خیر و ۲۵۰ کلاس در یک استان توسط بنگاههای اختصاصی ساخته شده است. این یک نهضت مردمی است که مدیریت آن دشوار است و مردم خودشان آن را پیش میبرند.
وی تصریح کرد: آنچه رئیسجمهور دنبال میکند، صرفاً ساخت مدرسه نیست، بلکه احیای فرهنگی است؛ فرهنگی که اتکای آن به مردم است. امام با همین فرهنگ، جنگ را اداره کرد و رهبر معظم انقلاب نیز با اتکا به مردم از بحرانهای کشور عبور کردهاند.
کاظمی افزود: دوستان مدرسهسازی را ادامه میدهند، اما هدف اصلی احیای فرهنگی است که به راحتی قابل بازسازی نیست، امروز به دنبال احیای فرهنگی هستیم که همه اقشار جامعه بر آن اتفاق نظر دارند و هیچکس در سیاستگذاری آن شبههای ندارد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش مسیر خود را طی میکند و با جدیت وقت میگذاریم. اتاق رصدی نیز ایجاد کردهایم و این سامانه در شبکه شاد قابل دسترسی است تا مدیران بتوانند میدان را به خوبی رصد کنند. این کار در کشور انجام شده و استانها نیز باید آن را پیاده کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در سال گذشته میلیاردها تومان بدهکار بود که سه ماه قبل تمام آنها پرداخت شد، همچنین ۸۵ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است که در چند روز آینده دفترچه آزمون استخدامی اعلام میشود.


نظر شما