به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان امروز_سه شنبه سیزدهم خرداد در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع «اتاق گفتوگو» که به همت آقای رحیمپور ازغدی اجرا میشود، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که درباره شکلگیری مناظرات و گفتوگوی آزاد در قالب این اتاق، برنامه اجرایی مشخصی تهیه و اعلام شود تا دولت نیز بتواند برای حضور در این جلسات برنامهریزی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران ناترازی در کشور افزود: راه مقابله با ناترازی روشن است و همه آن را میدانند، اما امکان اجرای آن وجود ندارد، رسانهها میتوانند در این زمینه نقش مؤثری در اقناع افکار عمومی ایفا کنند، این یک واقعیت است که با کمبود برق، گاز و بنزین روبهرو هستیم و در این حوزهها دچار ناترازی شدهایم، اما چون واقعیتها را صادقانه به مردم نگفتهایم، نمیتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
رئیسجمهور با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در حل مسائل کشور گفت: اگر مشکل ناترازی با همراهی مردم برطرف شود، حل سایر مشکلات کشور نیز ممکن خواهد بود. بر همین اساس، طراحیهایی با محوریت محله و با همکاری نیروهای اجتماعی همچون بسیج و مساجد انجام دادهایم تا از طریق گفتوگو و اقناع، مشکلات را با مردم در میان بگذاریم و راهحلها را با مشارکت آنان دنبال کنیم.
پزشکیان با تأکید بر نقش مؤثر مردم در نظام تصمیمگیری کشور اظهار داشت: راهی جز حرکت همراه با مردم و جلب رضایت آنان وجود ندارد و حتی اگر سخنان تلخی مطرح شد، باید آن را شنید.
وی همچنین با اشاره به اولویتهای حوزه تعلیم و تربیت کشور از تهیه طرحی برای تحول در نظام آموزشی توسط وزارت آموزشوپرورش خبر داد و گفت: این طرح میتواند در اختیار اعضای شورا قرار گیرد تا مورد بررسی علمی قرار گیرد، در این طرح ضمن تبیین چشمانداز و بررسی وضع موجود، راهکارهای دستیابی به اهداف بهصورت علمی ارائه شده است، امروز با عقبماندگی جدی در روشهای آموزشی روبهرو هستیم که باید برطرف شود.
پزشکیان با اشاره به نهضت مدرسهسازی در دولت چهارم تصریح کرد: تلاش داریم فضاهای مورد نیاز برای آموزش را فراهم کنیم و سپس تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنیم، اما پیش از آن باید درباره شیوه آموزش و روشهای تدریس به جمعبندی دقیق برسیم.
رئیسجمهور در ادامه با بیان اینکه در نظام آموزشی فعلی دانشآموز تنها به دنبال حفظ دادههای ذهنی است، گفت: هدف ما این است که دانشآموز بداند، بتواند و عمل کند. چشماندازی که مقام معظم رهبری برای نظام آموزش در نظر گرفتهاند با ساختار فعلی قابل تحقق نیست و نیاز به تغییر دارد. بسیاری از مشکلات موجود از جمله ریاکاری و تحمل نکردن صداقت، ریشه در نظام آموزشی دارد. حتی در دولت شاهد آن هستیم که مسئولی که دروغ گفته، آن را با عنوان مصلحت توجیه میکند. این پرسش مطرح است که چرا یک مسئول باید به خود اجازه دهد که به مردم دروغ بگوید.
پزشکیان در پایان با تأکید بر نقش کلیدی مدیریت مدارس خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت مدارس باید بهگونهای اصلاح شود که زمینهساز رفع مشکلات فعلی نظام آموزشی باشد.
به گزارش ایمنا، مباحث شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز به بررسی و پیگیری مسائل جاری و راهبردی کشور اختصاص داشت و دو محور اصلی مورد بحث قرار گرفت. نخست، موضوع راهاندازی خانه ملی گفتوگوی آزاد و دوم، بررسی وضعیت اجراییسازی اولویتهای تعلیم و تربیت و طی آن گزارشی از روند اجراییسازی اولویتها از سوی ستاد تعلیم و تربیت ارائه شد.
نظر شما