مجید طاهری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در گلستان اظهار کرد: مساحت شبکه معابر شهر گرگان نسبت به نُرم کشوری کمتر است، زیرا متوسط شبکه معابر در کشور ۲۵ درصد است اما در گرگان به جهت بافت و چهره شهر حدود ۱۸ درصد است.
وی با بیان اینکه شبکه معابر گرگان به صورت عادی از میزان استاندارد کشوری پایینتر است، افزود: بنابراین با اشغال پیادهراه برای ساختوساز، مشکلات شهروندان را دو چندان میکند.
شهردار گرگان با بیان اینکه شهرداری وظیفه برخورد با کارگاههای سد معبر هنگام ساختوساز در معابر را دارد، گفت: به صورت کلی ممنوعیت برای ایجاد کارگاه در پیادهراه وجود ندارد، چراکه در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان اشغال موقت معابر در زمان ساختوساز را ذکر کرده است اما مشکل از آنجا آغاز میشود که سد معبر کارگاهها بعضاً بدون مجوز یا طولانی مدت میشود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال سازندگان تخلیه میلهگرد یا بتنریزی را باید در روزهای تعطیل یا ساعات با ترافیک کم انجام دهند و اینکه مجری کارگاه در زمان اوج ترافیک شهر، اقدام به بتنریزی میکند، قدری جای تأمل دارد.
طاهری با بیان اینکه سازندگان باید برای بتنریزی پس از دریافت پروانه ساخت شهرداری از راهنمایی رانندگی مجوز دریافت کنند، افزود: شهرداری به تنهایی قادر به برخورد با متخلفان در این زمینه نیست و باید سایر بخشها نیز به کمک این دستگاه بیایند.
وی خاطرنشان کرد: مجری ذیصلاح، مسئول ایمنی کارگاه، سرپرست پروژه و ناظر ساختمان میتوانند در صورت مشاهده تخلف به شهرداری گزارش دهند اما در این زمینه همکاری لازم صورت نمیگیرد.
شهردار گرگان از فعالیت پلیس ساختمان با هدف نظارت بر وجود سدمعبر کارگاههای ساختمانی خبر داد و اضافه کرد: در صورت مشاهده تخلف شهرداری برخورد خواهد کرد و گاهی در صورت لزوم با دادگستری هماهنگی لازم صورت میگیرد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون وقتی بنایی در حال ساخت است، باید نگهبان داشته و امکاناتی نظیر چراغ چشمکزن و دالان ایمن برای تردد شهروندان ایجاد کند که در صورت اجرا نشدن هریک از این موارد، شهرداری وظیفه برخورد دارد.
طاهری فرهنگسازی را در کاهش وجود کارگاههای متخلف در معابر شهر مؤثر دانست و افزود: باز هم برای این موضوع نیاز است تا تمام دستگاههای دخیل از جمله نظام مهندسی و انجمن انبوهسازان استان پای کار بیایند.


نظر شما