به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزانه کلاهدوزان امروز _یکشنبه یازدهم خرداد_ در نطق خود در صدوهفتادوهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی اصفهان اظهار کرد: سلام و درود خدا بر روح مطهر حضرت امام خمینی رحمتالله علیه کسی که پرچم برافراشته رسالتهای الهی در عصر جاهلیت نوپدید در قرنهای اخیر بود که در آستانه سالگرد این بزرگمرد بار دیگر به موضوع زن در اندیشه امام خمینی رحمت الله علیه میپردازم.
وی افزود: ایشان با احیای نگرش اصیل اسلامی به زن انقلابی در جایگاه اجتماعی سیاسی و خانوادگی زنان ایران نگاه کرد، دیدگاه ایشان مبتنی بر کرامت ذاتی زن، مسئولیت پذیری در عرصههای مختلف و نقد الگوهای غربی و سیاستهای دوره پهلوی بود.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: «در یک پژوهش انجام شده مدل تحلیلی ابعاد مختلف اندیشه حضرت امام در موضوع زن بر چند اصل بنا نهاده شده است؛ اصل اول بر مبنای انسان شناختی استوار است، یعنی تساوی در انسانیت تفاوت در مسئولیت و در این راستا امام تاکید میکردند زن و مرد در انسانیت و حقوق اساسی برابرند؛ در نظام اسلامی زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد حق تحصیل حق کار حق مالکیت حق رأی دادن و حق رأی گرفتن ایشان تفاوتهای حقوقی را ناشی از تفاوتهای طبیعی و تکوینی میدانستند نه تبعیض.»
کلاهدوزان افزود: اصل دیگر در این مدل آزادی توأم با مسئولیت است. امام با رد انزواگرایی بر آزادی زن در فعالیتهای اجتماعی تاکید داشتند اما این آزادی به معنای بیقیدی نبود بلکه در چهارچوب حفظ عفت عمومی تعریف میشد و اصل سوم نقش محوری زن در خانواده که همان انسانسازی و تربیت نسل است.
وی تصریح کرد: امام دامن مادر را بزرگترین مدرسه میدانستند و معتقد بودند ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی مانند دزدی و جنگها در محرومیت از محبت مادری است. در نگاه امام صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه میگیرد به طور خاص مادران مبدا خیرات یا مبدا شر معرفی میشدند.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اصل دیگر در این مدل تحلیلی مشارکت سیاسی زنان به مثابه تکلیف است؛ امام حضور زنان را در عرصههای سیاسی را نه فقط حق که وظیفه میدانستند ایشان معتقد بودند زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند ایشان مشارکت زنان در انقلاب را بیشتر از مردان ارزیابی میکردند و دفاع از کشور را برای زنان واجب شمردند. دفاع از حریم خود، از کشور خود و از اسلام برای همه واجب است.
کلاهدوزان یادآور شد: در اصل آخر مدل تحلیل اندیشه امام نقد الگوهای غربی و سیاستهای پهلوی است اندیشه ایشان در تقابل با فمینیسم غربی بود و معتقد بود بحران خانواده در غرب نتیجه حل نشدن مسائل ارتباطی دو جنس میباشد.
وی تصریح کرد: ایشان با نقد الگوهای وارداتی غرب و سیاستهای تحقیرآمیز دوره پهلوی حضرت زهرا (س) را الگویی تحققپذیر برای زن مسلمان معرفی کرده و با نامگذاری روز ولادت حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن الگوی جامع برای زن امروز در جهان ترسیم کردند.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در نگاه ایشان زن هم میتواند مادر انسان ساز باشد هم فعال سیاسی پیشتاز و هم مدافع میهن مشروط بر آنکه کرامت ذاتی خویش را در چارچوب ارزشهای اسلامی حفظ کند. این دیدگاه نهتنها به بازتعریف جایگاه زن در ایران منجر شد بلکه الگویی برای جهان اسلام ارائه داد.
کلاهدوزان اظهار کرد: از دیگر آرمانهای این بزرگمرد ایجاد تحول در نگاه جامعه جهانی نسبت به قضیه فلسطین است و این دیدگاه در تجلی در نامگذاری روز قدس مشهود است و امروز مسئله قدس و غزه یک مسئله همهگیر در دنیا شده است و فریاد آزادی فلسطین در تمامی جهان شنیده میشود.
وی افزود: امروز در برابر بزرگترین فاجعه بشری قرن ایستادهایم؛ جنایات رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا این لحظه که نه یک جنگ بلکه یک نسل کشی سازمان یافته علیه مردم غزه است. وقتی به آمار نگاه میکنیم بیش از ۴۲ هزار شهید که نیمی از آنان کودکان معصوم بودند میبینیم که زیر آوار بمبهای آمریکایی شهید شدند، همچنین بیمارستانها، مساجد و مدارس هدف ارتش اشغالگر قرار گرفتند و محاصره غذا و دارو و سیاست گرسنگی دادن به یک ملت آن هم در قرن ۲۱ را مشاهده میکنیم.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اینها دفاع از خود نیست این جنایت علیه بشریت است که دیوان لاهه بر آن مهر تأیید زده است اما طلسم سکوت اروپا نیز شکسته شد و روز جمعه گذشته به نقل از یک سایت اروپایی شورای شهر بارسلون در راستای خواهر خواندگی با شهر غزه پیمان خواهر خواندگی با تل آویو را به تعلیق درآورد.
کلاهدوزان با بیان اینکه این سکوت اروپای مدعی حقوق بشر را شکست و به تمام شهرهای جهان پیام داد که شهرهای آزاده میتوانند در برابر ظلم بایستند گفت: «در همین اروپا دولت فرانسه به جای محاکمه جنایتکاران مدافعان مردم غزه را زندانی میکند. مهدیه اسفندیاری تنها جرمش این بود که توییتی برای غزه نوشت، اما او را به چه اتهامی بازداشت کردند: «محکوم کردن نسل کشی اسرائیل» خانم اسفندیاری امروز سمبل دوگانگی غرب است، در فرانسه محکوم کردن نسل کشی برابر است با حمایت از تروریسم، اما سکوت در برابر کشتار کودکان معادل با دموکراسی است. امروز بارسلون نشان داد که شهرها نیز میتوانند سنگر مقاومت باشند و فریاد مهدیه اسفندیاری از زندان فرانسه فریاد همه ماست. سکوت برابر با مرگ است.»
وی تاکید کرد: امروز در کنار غزه اصفهان، بارسلون، دوبلین و تمام شهرهای آزادیخواه جهان ایستادهاند. ما نیز به عنوان اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از شهردار محترم درخواست داریم با ارسال پیام و مکاتبه به مجمعهای بینالمللی که اصفهان در آنها عضویت دارد و همچنین شهرهای خواهرخوانده درخواست حمایت از کودکان مظلوم غزه را همراه با آزادگان جهان مطرح کنند.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی محیط زیست نیز قرار داریم، حفظ محیط زیست و نگهداری آن برای آینده وظیفه جوامع و نیز هر انسان متعهد و اخلاق مداری است، افزود: یکی از مظاهر این تعهد مسئولیت جامعه ایرانی در قبال زایندهرود است، محیط زیست تار و پود حیات ایران و زایندهرود نخ تسبیح آن برای ایران است، محیط زیست سالم تنها حق ما نیست بلکه مسئولیتی در قبال نسلهای آینده و تمام موجودات زنده است، زایندهرود شریان حیاتی ایران و اصفهان و مادر تمدنی کشور است، خشکی زایندهرود تنها یک فاجعه محلی نیست، زخمی بر پیکر تمام ایران است.
کلاهدوزان گفت: زایندهرود میراثی ملی است که تار و پود تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و محیط زیست این سرزمین را به هم تنیده است و اصفهان تنها یک شهر نیست، او مادری است که تمدن ایران را در دامان خود پرورده است. نابودی اصفهان به معنای واقعی کلمه به خطر افتادن مادر تمدنی ایران عزیز ماست.
وی اظهار داشت: احیای زایندهرود به عنوان یکی از مهمترین رودخانههای مرکزی ایران باعث احیای تالاب بینالمللی گاوخونی خواهد شد؛ حیات این تالاب ارزشمند وابسته به جریان زندهرود است و خشکی آن فاجعه زیستمحیطی است، گرد و غبارهای نمکی نابودی تنوع زیستی با پیامدهای فرامنطقهای است.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: احیای زایندهرود منجر به بهبود کیفیت هوا و سلامت عمومی نیز خواهد شد، زیرا بستر خشک رودخانه تبدیل به کانون گرد و غبار شده و سلامت میلیونها نفر در معرض خطر قرار گرفته است.
کلاهدوزان ادامه داد: با احیای زایندهرود شاهد تعادل آبهای زیرزمینی خواهیم بود و جریان سطحی رود تغذیه کننده سفرههای زیرزمینی است و بهتبع خشکی آن منجر به فرونشست زمین با سرعتی هولناک شده که آثار تاریخی بینظیر اصفهان و خانههای مردم را بلعیده و گردشگری ملی را تهدید میکند.
وی تصریح کرد: گردشگری ملی اصفهان با جاذبههای بینظیرش که بیشتر حول محور زایندهرود شکل گرفتهاند قلب گردشگری ایران است، مرگ زایندهرود مرگ بخش بزرگی از جذابیت گردشگری کشور است و تصویر سیوسهپل و پل خواجو روی آب هویت ملی ایران و بخشی از هویت بصری و فرهنگی تمام ایرانیان و بسیاری از گردشگران بینالمللی است.
رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان مادر تمدنی ایران است اصفهان تنها یک شهر بزرگ نیست گهواره تمدن است، تشبیه نقش اصفهان در ایران به نقش مادر در خانواده از این جهت است که مادر با فداکاری و صبر نیازهای فرزندان و خانواده را در اولویت اولویت قرار میدهد و با تلاش برای تأمین نیازهای آن نقش مهمی در رفاه و آسایش خانواده ایفا میکند و عدم توجه به سلامت مادر به دنبال آن بیماری مادر سلامت کل خانواده را تهدید میکند و در یک کلام نجات زایندهرود نجات ایران است.
کلاهدوزان یادآور شد: حفظ زایندهرود و اصفهان وظیفه ملی و فراتر از منافع منطقهای است و درک این وقایع واقعیت که نجات اصفهان بخش بزرگی از هویت، تاریخ، اقتصاد و محیط زیست ایران است، زایندهرود باید دوباره جاری شود.
نظر شما