روایت رئیس شورای شهر چگنی از تغییر شهردار

رئیس شورای اسلامی شهر چگنی به تشریح دلایلی پرداخت که موجب شد این شورا دست به تغییر شهردار این شهر بزند.

چنگیز نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان با اشاره به دلایل عزل شهردار پیشین این شهر اظهار کرد: شهردار چگنی پیش از انتصاب، تعهداتی مبنی بر ایجاد تحولات شهری ارائه داده بود، اما این تعهدات عملیاتی نشد و علاوه بر این یکی از دلایل اصلی پایان خدمت وی، نداشتن سکونت در محدوده شهر محل خدمتش بود.

وی افزود: همچنین، نارضایتی عمومی مردم از عملکرد شهردار و شورا در سطح شهر، تصمیم‌گیری برای تغییر مدیریت شهری را تسریع کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر چگنی با بیان اینکه تعهدات شهردار شامل اجرای طرح‌های عمرانی، ایجاد تحول در فضای شهری، توسعه خدمات رفاهی و ارتقای وضعیت عمومی شهر دوره و چگنی بود که هیچ‌کدام از آن‌ها به شکل مطلوب اجرایی نشد، گفت: قبل از آغاز به کار کامران یوسف‌وند به عنوان شهردار، شهرداری هیچ‌گونه بدهی نداشت و حتی موجودی حساب شهرداری یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان بود، اما با وجود این ظرفیت مالی، تحولات مورد انتظار محقق نشد هر چند تلاش‌هایی صورت گرفت اما برای ما مطلوب نبوده است.

نامداری با بیان اینکه این سومین تغییر شهردار در این دوره از شورا خواهد بود، افزود: نخستین شهردار در این دوره از شورا حدود یک سال فعالیت داشت اما به دلیل کمبود منابع مالی و درآمدی استعفا داد.

وی با بیان اینکه منابع درآمدی شهرداری چگنی بسیار محدود است، اضافه کرد: به چند دستگاه لودر، کمپرسی و یک جایگاه CNG محدود می‌شود، در حالی که بخش اعظم بودجه شهری از محل اعتبارات کشوری تأمین می‌شود که در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل رشد خوبی داشته است.

بودجه بیش از ۲۰ میلیارد تومانی، بدون خروجی ملموس

رئیس شورای اسلامی شهر چگنی تصریح کرد: بودجه رسمی شهرداری ۱۵ میلیارد تومان است که با متمم بودجه به بیش از ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، اما تحولات عمرانی، رفاهی و تفریحی که لازمه پیشرفت شهر است، به‌درستی محقق نشده‌اند.

نامداری درباره انتخاب شهردار جدید خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفت تا هشت گزینه برای شهرداری معرفی شده‌اند و بررسی رزومه آن‌ها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: شاخص‌های مورد انتظار شورا از شهردار آینده شامل بهبود فضای سبز شهر دوره، الحاق روستای حسیوند به محدوده شهری، اصلاح خیابان‌ها و جداول، ساماندهی آرامستان و توسعه تپه شهدای شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر چگنی خاطرنشان کرد: مکاتبات لازم برای الحاق روستای حسیوند که تنها ۵۰۰ متر با شهر فاصله دارد نیز با استانداری انجام شده است.

وی با اشاره به وضعیت آرامستان شهر گفت: آرامستان در خارج از محدوده شهری واقع شده و شهرداری سازمان مستقلی برای مدیریت آن ندارد، در نتیجه هیچ درآمدی از این بخش ندارد و خدمات کفن‌ودفن نیز رایگان انجام می‌شود، با این حال، شهرداری با استفاده از نیروی انسانی و بودجه خود، امور مربوط به آرامستان را به‌منظور تأمین آرامش خاطر مردم انجام می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر چگنی درباره وضعیت درآمدی شهرداری نیز اظهار کرد: در طول سه سال گذشته، مردم هیچ‌گونه عوارض یا مالیات شهری پرداخت نکرده‌اند، به دلیل نبود تغییرات محسوس در شهر، مردم انگیزه‌ای برای پرداخت ندارند و این رفتار، نتیجه مستقیم عملکرد ضعیف مدیریت شهری است.

نامداری تأکید کرد: شهردار آینده باید به صورت کتبی تعهد دهد که در بازه زمانی پنج‌ماهه، تغییر و تحول محسوس در شهر ایجاد کند، انتخاب شهردار در فضای شفاف و با حضور رسانه‌ها انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی رزومه نامزدهای شهرداری در دستور کار شورای شهر قرار دارد و جلسه نهایی برای انتخاب شهردار با حضور نامزدها برای گرفتن برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت آن‌ها و انتخاب شهردار احتمالاً در همین هفته برگزار خواهد شد.

از بحران مالی تا جذب ماشین‌آلات عمرانی، روایت شهردار سابق از یک سال مدیریت

کامران یوسفوند، شهردار سابق چگنی در پاسخ به اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر چگنی درباره تغییر شهردار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: زمانی که بنده مسئولیت شهرداری سراب‌دوره را بر عهده گرفتم، در همان روزهای نخست، رئیس شورای شهر به همراه دو عضو دیگر شورا نزد من آمدند، موضوع اصلی، محل اقامت من بود، آنها گفتند که توانایی تأمین مسکن برای شهردار را ندارند، اما اقامت بنده در خرم‌آباد که تنها سی کیلومتر با سراب‌دوره فاصله دارد از نظر آنان مشکلی ایجاد نمی‌کند، در نهایت، برای اقامت موقت یکی از نمازخانه‌ها را آماده و تجهیز کردیم و در مواقع ضروری شب‌ها در آنجا مستقر می‌شدم.

وی افزود: با این حال، موضوع سکونت بعدها بهانه‌ای برای مخالفت برخی اعضای شورا شد، چراکه در پی منافع خاصی بودند و چون این منافع از مسیر شهرداری تأمین نشد، بهانه سکونت نداشتن شهردار را مطرح کردند.

شهردار سابق چگنی افزود: زمان تحویل شهرداری، وضعیت به‌شدت بحرانی بود، پروژه‌های عمرانی متوقف شده، اعتبارات بازگشت خورده و خزانه خالی بود، حتی برای خرید یک باتری به مبلغ دو میلیون تومان جهت ماشین حمل زباله نیز بودجه‌ای وجود نداشت، ماشین‌های خدماتی فرسوده و مستهلک بودند، حقوق و مزایای کارکنان ماه‌ها معوق مانده بود، بیمه‌ها پرداخت نشده و جرایم مالیاتی و دادگاهی سنگینی به مبلغ بیش از یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بر شهرداری تحمیل شده بود، به شهادت واحد مالی، حراست و کارکنان شهرداری، ما در آن مقطع هیچ ذخیره مالی نداشتیم، برخلاف ادعای غیرمنصفانه برخی اعضای شورا که از «موجودی یک میلیارد و هشتصد میلیونی» سخن گفتند.

وی بیان کرد: با اتکا به تجربه بیش از ۲۰ سال مدیریت و همکاری همکاران به تدریج بسیاری از مشکلات حل شد. حقوق و مزایای پرسنل به‌روز و بدهی‌ها پرداخت شد و برای اولین بار شهرداری سراب‌دوره موفق شد ۱۰۰ درصد اعتبارات عمرانی تخصیص‌پیدا کرده را جذب کند. این در حالی بود که سایر شهرداری‌های استان کمتر از ۵۰ درصد تخصیص داشتند، از طریق پیگیری‌های مستمر، توانستیم چندین مرحله کمک بلاعوض از سازمان شهرداری‌ها دریافت کنیم.

یوسفوند بیان کرد: در طول دوره مدیریتی بنده، برخلاف گذشته که برای پرداخت حقوق ناچار به فروش اموال شهرداری شده بودند، هیچ‌گونه واگذاری غیرقانونی یا فروش اموال صورت نگرفت، همچنین موفق شدیم پنج تا شش دستگاه ماشین‌آلات عمرانی از جمله لودر، مینی‌لودر، بیل مکانیکی، ماشین حمل زباله، آمبولانس و خودرو آتش‌نشانی جذب کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری اداره راه و شهرسازی، ۵۰۰ مترمربع زمین برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی دریافت و عملیات ساخت تا مرحله اسکلت پیش برده شد. بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام یا رهاشده نیز در دوره مدیریت این‌جانب تکمیل و اجرایی شدند، به اذعان رئیس کل بازرسی استان لرستان در جلسه‌ای رسمی با حضور استاندار، حجم کارهای عمرانی و خدماتی انجام‌شده طی یک سال مدیریت بنده معادل هشت سال فعالیت گذشته شهرداری بوده است.

شهردار سابق چگنی بیان کرد: با این وجود، اما اختلافات داخلی شورا، برخی منافع شخصی و فشارهای گروهی مانع ادامه مسیر شد، نمونه بارز آن، ماجرای جایگاه CNG بود. بهره‌بردار اولیه به‌خوبی وظایف خود را انجام می‌داد، اما تحت فشار برخی اعضای شورا مجبور به ترک همکاری شد، در مزایده بعدی، بهره‌بردار جدید با پیشنهاد غیرواقعی و بالاتر از نرخ کارشناسی وارد شد و پس از مدتی، تعهدات خود را نسبت به پرداخت حقوق کارکنان، بیمه و اجاره شهرداری به‌طور کامل انجام نداد، در نهایت، دستگاه‌های نظارتی نیز ورود کرده و قرارداد وی لغو شد، همین موضوع موجب شد برخی اعضای شورا که با این فرد در ارتباط بودند، موضع خصمانه‌ای علیه شهرداری بگیرند و عملاً مانع ادامه کارهای عمرانی و خدماتی شوند.

کد خبر 870389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.