تغییر جهت معابر ابزاری برای تسهیل تردد شهروندان و کاهش مشکلات ترافیکی است

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: تغییر جهت بعضی معابر، تبدیل خیابان‌های یک‌طرفه به دوطرفه و کاهش طول مسیرهای پیموده‌شده توسط خودروها از طریق افزایش سطح دسترسی می‌تواند موجب تسهیل در تردد شهروندان و کاهش مشکلات ترافیکی در کلان‌شهر اصفهان شود.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سیر تحولات فکری و عملی در حوزه طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل شهری در دوره‌های زمانی مختلف اظهار کرد: در هر مقطع زمانی، نگرش‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی بر طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل شهری حاکم بوده است، اما آنچه که امروز به عنوان روند جهانی و گرایش عمومی مطرح است، لزوم اولویت دادن به دسترسی به‌ویژه برای ساکنان محدوده‌هایی است که در آن‌ها تغییرات جهت یا فرم جهت‌بندی خیابان‌ها و معابر در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ظهور یک جنبش جهانی در سال‌های اخیر برای بازگرداندن خیابان‌های یک‌طرفه به حالت دوطرفه افزود: جنبشی در سطح بین‌المللی با عنوان نهضت دوطرفه‌کردن خیابان‌های یک‌طرفه شکل گرفته است که هدف آن کاهش اولویت تردد صرف خودروها و افزایش دسترسی ساکنان به محل زندگی و کسب‌وکار خود است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: این نهضت عمدتاً در واکنش به روندی شکل گرفت که طی آن، در دو یا سه دهه گذشته خیابان‌ها بیشتر با هدف افزایش سرعت و سهولت عبور خودروها به صورت یک‌طرفه طراحی می‌شدند؛ اما با گذر زمان، توجه به دغدغه‌های ساکنان و نیازهای واقعی آن‌ها، این روند را متوقف ساخت.

لقایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مطالعات متعددی برای بهینه‌سازی جهت‌بندی معابر شهری انجام شده است، گفت: در راستای این مطالعات، از خدمات مشاوران مختلف بهره گرفته‌ایم و این مطالعات در مناطق مختلف شهر اصفهان انجام شده‌اند که یکی از خروجی‌های این مطالعات، تغییر جهت خیابان آمادگاه و سید علیخان در ایام نوروز سال جاری بود.

وی ادامه داد: در همان مجموعه مطالعات، معابری همچون محدوده جلفا، خیابان نظر شرقی، نظر میانی و خیابان نیکبخت که به‌تازگی نیز تغییراتی در قالب و نحوه جهت‌بندی آن اعمال شده است، نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تأکید بر انجام شبیه‌سازی‌های متعدد در این مطالعات خاطرنشان کرد: تمام این تغییرات را از طریق شبیه‌سازی بررسی کرده‌ایم و نتایج پیش و پس از اعمال تغییر جهت معابر را تحلیل کرده‌ایم تا به‌وضوح مشخص شود که تبدیل معبر یک‌طرفه به دوطرفه یا هر نوع تغییر جهت دیگری چه تأثیراتی در شبکه حمل‌ونقل شهری خواهد داشت.

لقایی گفت: در بعضی نقاط شهر شاهد هستیم که دو معبر موازی در کنار هم قرار دارند، اما یکی از آن‌ها به‌طور غیرمعمولی دارای حجم بالای ترافیک و وضعیت راه‌بندان مزمن است، در حالی که معبر دیگر که فاصله زیادی با آن ندارد، به‌مراتب خلوت‌تر و بسیار کمتر از ظرفیت واقعی خود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در چنین شرایطی ضروری است با اصلاح جهت‌بندی معابر، از ظرفیت شبکه شهری به‌صورت متوازن استفاده شود و این اقدام می‌تواند به توزیع عادلانه‌تر ترافیک در سطح شبکه معابر منجر شود و از بحرانی‌شدن تقاطع‌ها جلوگیری کند، همچنین می‌توان از بروز نارضایتی ساکنان خیابان‌هایی که با ازدحام و تراکم غیرمعمول روبه‌رو هستند، جلوگیری کرد و در عین حال خیابان‌های خلوت‌تر را به شکل مؤثرتری به کار گرفت.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تأکید کرد: توازن جریان ترافیک یکی از نکات اساسی و محورهای مطالعات ما بوده است، چراکه شبکه معابر شهری به‌ویژه در محدوده مرکزی شهر محدود است و امکان تعریف معبر جدید وجود ندارد.

لقایی گفت: در طرح تفصیلی شهر اصفهان نیز ایجاد معابر جدید به شکل گسترده پیش‌بینی نشده است، بنابراین هدف اصلی باید استفاده بهینه از ظرفیت موجود باشد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتایج مطالعات صورت‌گرفته توسط تیم‌های تخصصی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اضافه کرد: تغییر جهت بعضی معابر، تبدیل خیابان‌های یک‌طرفه به دوطرفه و کاهش طول مسیرهای پیموده‌شده توسط خودروها از طریق افزایش سطح دسترسی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند موجب تسهیل در تردد شهروندان و کاهش مشکلات ترافیکی در کلان‌شهر اصفهان شود؛ به‌ویژه در نواحی مرکزی شهر که به‌واسطه محدودیت‌های فیزیکی امکان گسترش معابر وجود ندارد، برقراری توازن در استفاده از خیابان‌های موازی می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت ترافیک شهری ایفا کند.

کد خبر 870382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.