به گزارش خبرگزاری ایمنا، پارکها و معابر شهری ایران در صحنهای بهظاهر عادی، تبدیل به نمادی از تغییر سبک زندگی شده است؛ «سگگردانانی» که قلاده به دست، سگهای کوچک و بزرگ را در فضاهای عمومی میگردانند. اگر تا دو دهه پیش، نگهداری سگ تنها محدود به قشر مرفه یا روستاها بود، امروز این پدیده به امری فراگیر در میان اقشار مختلف تبدیل شده است
کافی است سری به پارکها و معابر مختلف بزنید تا با انبوه آدمهایی روبهرو شوید که قلاده به دست گرفتهاند و سگهای بزرگ یا کوچک را به دنبال خود راه انداختهاند.
سگگردانی در اماکن عمومی، اما با واکنشهای مختلفی روبهرو است؛ برخی با دیدن سگهای ریز و درشت هراسان میشوند و خیلی زود از سگها بهویژه اگر بدون قلاده باشند، فاصله میگیرند؛ شاید مدتها قبل، سگگردانی فقط در میان قشر خاصی از جامعه دیده میشد، اما حالا دیگر این معضل به پدیدهای فراگیر تبدیل شده و اقشار مختلفی را درگیر کردهاست.
سگگردانی تنها یک تفریح شخصی نیست؛ حقوق شهروندی کودکان برای بازی ایمن، سالمندان برای قدمزدن بیدغدغه و عموم مردم برای بهرهمندی از فضاهای عمومی را تحتالشعاع قرار میدهد. بههمین جهت دوازدهمین نشست مشورتی شهراندیشان امروز _چهارشنبه هفتم خرداد_ با موضوع تدوین بسته سیاستی توسعه شهری و بازنگری حقوق عامه در مقابل حیوانات در شهر (هماندیشی و مشورت درباره سگگردانی و سگهای ولگرد در شهر) برگزار شد.

لزوم تدوین «بسته سیاستی» فوری برای مهار سگگردانی
مصطفی نباتینژاد، رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان در دوازدهمین نشست مشورتی شهراندیشان که با موضوع تدوین بسته سیاستی توسعه شهری و بازنگری حقوق عامه در مقابل حیوانات در شهر (هم اندیشی و مشورت درباره سگگردانی و سگهای ولگرد در شهر) اظهار کرد: امروز جلسهای با حضور دادستان برای پیگیری موضوع سگگردانی هر چند با تأخیر برگزار شده است که از منظر قضائی، انتظامی و پیشگیری گامهایی رو به جلو برداشته شود که از این اقدام تقدیر میکنم.
وی با اشاره به اینکه ریشه این مساله باید دیده شود، افزود: بخشی از مسئله ریشه اقتصادی دارد و تعارض منافع اقتصادی برای آن پیش آمده است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سه سال گذشته کلینیکهای دامپزشکی بیمهابا باز شد و در این راستا از قانونی که برای پزشکان بود، دامپزشکان استفاده کردند، (قانونی که اجاره میداد در محیط مسکونی کاربری خودشان را داشته باشند)، بر این اساس پیگیریها انجام شد و شهرداری قراری برای آنها صادر کرد، اما حوزههای قضائی به واسطه درخواست سازمان دامپزشکی مهلت موقت دادند، اما دائمی شدند و در این موضوع باید مسئولیت را بپذیرند.
نباتینژاد گفت: احصای آمار سگگردانی از نظر تعداد، در هر پارک انجام و آمارها مشخص شده است.
وی تصریح کرد: پیشنهاد میکنم جمعبندی این نشست در قالب بسته سیاستی تدوین و به همه دستگاهها ارائه شود تا کار اجرایی در این موضوع پیش برده شود، زیرا دستگاهها تشنه بسته جامع و کامل سیاستی در موضوع سگگردانی هستند.

بیتفاوتی به «سگگردانی» موجب ایجاد تعارض منافع میان شهروندان میشود
مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش و خلاقیت و فناوریهای نوین شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: در باشگاه شهراندیشان افراد دغدغهمندی حضور دارند که پیرامون مسائل شهری در کمیتههای تخصصی مشورت فکری به سیاستگذاران و مدیران اجرایی میدهند تا در رویارویی با پدیدههای مختلف، نگاه منطقی داشته باشند.
وی افزود: در نشست امروز پیرامون خوب یا بد بودن موضوع سگگردانی صحبت نمیکنیم، بلکه میخواهیم بیان کنیم که پیرامون این موضوع مدیریت و کنترلی وجود ندارد و اگر نسبت به آن بیتفاوت باشیم، شاهد تعارض منافع میان شهروندان خواهیم بود، در این راستا بهدنبال تعریف بسته سیاستی هستیم.
مدیر پژوهش و خلاقیت و فناوریهای نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه قانونی درباره سگگردانی وجود ندارد، ادامه داد: در اصفهان مردم علاقه دارند روی چمن بنشینند، اما با وضعیت سگگردانی مردم احتیاط میکنند که باید گفت حق شهروندی چه میشود؟
نصوحی با تاکید بر اینکه نحوه شناسایی مالکان سگ باید بررسی شود، گفت: با توجه به اینکه تقاضای مردم افزایش داشته است که پارک اختصاصی ویژه سگگردانی ایجاد شود، باید بررسی کرد آیا همه شهروندان که عوارض پرداخت میکنند، راضی به انجام این کار هستند؟
وی با اشاره به مسکوت ماندن موضوع سگگردانی در کشور گفت: در کشورمان این موضوع حتی آزادتر از کشورهای اروپایی و غربی شده است، در حالی که در دیگر کشورها قوانین ویژه این موضوع وجود دارد.
مدیر پژوهش و خلاقیت و فناوریهای نوین شهرداری اصفهان با اشاره به تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر پیرامون این موضوع و چالشهای آن و درخواست شهروندان افزود: درباره پدیده سگگردانی، نظام و چهارچوب مشخص که حقوق همه در آن رعایت و توجه شود، وجود ندارد.
نصوحی یادآور شد: پدیده سگگردانی بهتنهایی به مدیریت شهر و شهرداری مرتبط نیست و امروز در صدد هستیم تا جمع نخبگانی برای تعریف بسته سیاستی کمک کنند تا دقیقسازی در این موضوع برای نهادهای مرتبط و از جمله مدیریت شهر انجام شود.

«تدوین قانون، تبیین و برخورد با متخلفان» در پدیده سگگردانی ضرورت دارد
حجتالاسلام محمدحسین اریسیان، دبیر ستاد اقامه نماز شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: در رفتارهای زندگی، باید بر اساس دین، وجدان یا قانون عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه عمل به آموزههای دین و وجدان در جامعه ما کمرنگ شده است، افزود: بر این اساس در موضوع سگگردانی باید روی قانون کار کنیم.
دبیر ستاد اقامه نماز شهرداری اصفهان تصریح کرد: تبیین فرهنگ ایرانی اسلامی، بیان مضرات نگهداشتن سگ برای سلامت انسانها، محاسن نگهداری دیگر حیوانات به جای سگ، تدوین قوانین برای نگهداری سگ، شدت عمل در برخورد با تخلف کنندگان البته پس از تبیین موضوع، جمع آوری سگهای بدون قلاده، آموزش رویارویی با سگ به شهروندان در زمان حمله، ارائه مشاوره حقوقی و روانشناسی به شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

تماسهای مردمی با ۱۳۷ در اعتراض به سگگردانی
محمدتقی رفیعی، رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان در این نشست اظهار کرد: روزانه ۲۵۰۰ تماس شهروندی داریم که بخشی از آن مرتبط با پدیده سگگردانی در شهر است.
وی با اشاره به اهمیت مسئلهیابی و توجه به نرخ مشاهده پدیده سگگردانی افزود: در گذشته هفتهای ۵ تماس تلفنی مردمی پیرامون سگگردانی داشتیم، اما اکنون بهطور مستقیم روزانه ۱۵ تماس مردمی با این موضوع داریم که نشان از افزایش این روند دارد.
رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به فرایند پیگیری، مکاتبات و حضور میدانی پیرو تماس شهروندان با موضوع سگگردانی افزود: ما ابزار قانونی برای آنکه به این موضوع ورود کنیم، نداریم و درباره حضور سگ در منازل و مجتمعهای مسکونی میتوانیم به شهروندان مشاوره دهیم که میتوانند با مرکز ۱۱۰ تماس بگیرند.
رفیعی با اشاره به پیگیریهای ویژه چند ماه گذشته پیرامون موضوع سگگردانی تصریح کرد: صفحهای را در یکی از شبکههای اجتماعی فعال کردیم، در این راستا فیلمی را از مشکلات شهروندان در مجموعه شهید کشوری درباره موضوع سگگردانی به اشتراک گذاشتیم که ۸۵۰ هزار بیننده داشت و بالغبر ۱۴ هزار نظر و دیدگاه پیرامون آن ثبت شد که ۱۱ هزار و ۹۱۵ هزار پیام معنادار ذیل آن وجود داشت.
وی با اشاره به طراحی الگوی تحلیل محتوا، دادهکاوی دو مرحلهای و ملاحظات آن گفت: مخالفان و موافقان درباره موضوع سرگردانی نظراتی شامل نبود نظارت و بیقانونی و بروز خشم، احساس تهدید، دفاعی اما گاهی تهاجمی داشتند.
رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با بیان نگرش کاربران درباره سگگردانی در فضاهای عمومی افزود: پیرامون این موضوع هنوز تعریف ثابت وجود ندارد.

پروتکلهای اجرایی پیرامون ورود به «پدیده سگگردانی» تعریف شود
مصطفی مرادیاننژاد، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان اظهار کرد: در جلسه امروز دادستان با دستگاههای اجرایی پیرامون پدیده سگگردانی، اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان نوک پیکان اجرایی قرار گرفت، هر چند دیگر نهادها و دستگاههای اجرایی هم حضور داشتند.
وی با اشاره به اینکه نقاط تراکم و تجمع در این موضوع احصا شده است، افزود: باید درباره ممنوعیت سگگردانی در پارکها با نصب تابلوها اطلاعرسانی مناسب انجام شود تا فردی نتواند پس از اجرای طرح ادعا کند «من اطلاع نداشتم.»
مرادیاننژاد تعیین هزینه نگهداری سگ در پناهگاهها را با توجه به گرانبودن هزینه نگهداری مهم دانست و افزود: باید پروتکل اجرایی برای ورود ما به پدیده سگگردانی تعریف شود، هر چند حکم قانونی برای اجرا صادر شده است، همچنین میطلبد که سامانهای برای ثبت و پیگیریهای مردمی در این موضوع راه اندازی شود.
وی گفت: از نظر فکری و آموزشی دست کمک خود را به سوی سمنهای فعال در این موضوع دراز میکنیم.

نهادهای اجتماعی کار خود را در قبال «پدیده سگگردانی» بهدرستی انجام ندادهاند
امانالله باطنی، مدیر مرکز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در موضوع سگگردانی نیازمند مطالعات جامعهشناسی هستیم؛ در این راستا این مطالعات نشان میدهد که نهادهای اجتماعی کار خود را بهدرستی انجام ندادند.
وی با تاکید بر اینکه نهاد خانواده، نهادهای شغلی، نهاد حکومت و نهاد مدرسه وظایف خود را به درستی انجام ندادهاند که شاهد پدیده سگگردانی هستیم، افزود: میل به تجرد قطعی و کاهش فرزندآوری در نهاد خانواده، افزایش ۴۰۰ درصدی اقتصاد حیوانات خانگی در ایران (افزایش دامپزشکیها و مغازههای حیوانات خانگی و سودی که در این کسب وجود دارد)، نبود قانون مدون در حوزه سگهای خانگی (بهرغم وجود ۵ میلیون سگ خانگی و دارا بودن سگ خانگی در ۲۲ درصد خانوادهها)، توصیه روانشناسان مدرسه به داشتن یک حیوان خانگی به نام مهارت همدلی نشان از درست انجام ندادن کارها و وظایف در این نهادها است.
مدیر مرکز پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: وجود سگگردانی بهدلیل وجود تعارض در جامعه است، از جمله تعارض شکاف نسلی که لایفاستایل نسل Z سگگردانی شده است.
باطنی با بیان اینکه سگگردانی حاصل اختلال شخصیتی نمایشی است، گفت: در این موضوع شاهد قوتها (فعالیت ۱۳۷ وجود تابلوهای شهری)، ضعفها (نبود مناسبسازی، فرهنگ سازی و قوانین) فرصتها (گروههای جهادی، کلینیکها، سمنهای فعال) و تهدیدهایی (شکاف میان هنجارها و انتظارات) هستیم.
وی تاکید کرد: ضعفها بیشتر از قوتها و تهدیدها بیشتر از فرصتها است، در این راستا مهمترین ضعف نبود فرهنگسازی است.
به گزارش ایمنا، جمعبندی دوازدهمین نشست مشورتی شهراندیشان نشان میدهد که پدیده «سگگردانی» در شهرهای ایران، دیگر صرفاً یک رفتار فردی یا اجتماعی نیست، بلکه به مسئلهای چندبعدی در حوزه حقوق شهروندی، سلامت عمومی، نظم اجتماعی و مدیریت شهری تبدیل شده است.
کارشناسان حاضر بر این باورند که ریشههای این پدیده در تعارضهای فرهنگی، ضعف قوانین، منافع اقتصادی و خلأ نظارت اجتماعی نهفته است و برخورد صرف انتظامی، بدون رویکرد فرهنگی و سیاستگذاری جامع، نمیتواند پاسخگوی ابعاد پیچیده آن باشد.
در این نشست تأکید شد که برای کنترل و ساماندهی این پدیده، تدوین بسته سیاستی جامع ملی و شهری ضروری است؛ بستهای که ابعاد فرهنگی، آموزشی، قضائی، اقتصادی و اجرایی را در بر گیرد و وظایف دستگاههای مختلف از جمله شهرداری، قوه قضائیه، پلیس، سازمان دامپزشکی، وزارت کشور و نهادهای اجتماعی را بهروشنی مشخص کند. نخبگان شهری معتقدند تنها با تعریف قانون روشن، تبیین فرهنگ عمومی و ایجاد نظام نظارتی منسجم میتوان میان حقوق حیوانات و حقوق شهروندان تعادل برقرار کرد و از تبدیل شدن فضاهای عمومی به عرصه تنش و نارضایتی جلوگیری کرد.
گزارش از: راضیه کشاورز



نظر شما