ببعی قهرمان سفیر فرهنگ ایرانی در سینمای جهانی

صنعت انیمیشن به عنوان پدیده ای در حال فراگیری در جهان رسانه و یکی از نیازهای اصلی سبد کالاهای فرهنگی کودکان و نوجوانان می تواند میدان وسیعی برای ترسیم نماد های فرهنگی ایرانی در عرصه های جهانی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انیمیشن، شیوه‌ای از فیلم سازی است که مورد استقبال مخاطبان زیادی به ویژه کودکان و نوجوانان است؛ انیمیشن ببعی قهرمان یک سینمایی پویانمایی ایرانی است که داستان یک ببعی را روایت می‌کند که پس از خواندن مجلات جغد قهرمان، رؤیای پرواز در سر می‌پروراند؛ ببعی در آرزوی پرواز برگرفته از سریال انیمیشنی ببعی و ببعو است که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ جزو آثار پر مخاطب شبکه پویا بوده که مهرماه ۱۴۰۳ بر روی پرده سینما رفته است.

این انیمیشن که با فضای امیدآفرین، ماجراجویانه و نشاط آور خود توانسته است توجه مخاطبان و اهالی فرهنگ را به خود جلب کند؛ تجربه‌ای جذاب بود که جان تازه‌ای به گیشه‌های سینمایی در ژانر کودک بخشید و پس از سال‌ها بار دیگر کودکانِ مشتاقِ تماشایِ انیمیشن پا به سالن‌های سینمایی گذاشتند؛ در این کارتون ببعی قهرمان با کمک دوستانش و در طی یک کار جمعی برای رسیدن به هدفش تلاش می‌کند و اگرچه توسط افرادی در ان مسیر ناامید می‌شود اما همچنان هدف خود را دنبال می‌کند.

«ببعی قهرمان» به لطف تیم تولید مجرب و تکنیک‌های پیشرفته سه‌بعدی، توانسته است نه تنها در ایران، بلکه در جشنواره‌ها و اکران‌های بین‌المللی نیز به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد. این انیمیشن پس از اکران در جشنواره فیلم فجر و کسب دیپلم افتخار بهترین انیمیشن، در کشورهای مختلفی چون قزاقستان و آذربایجان نیز به نمایش درآمده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

حسین صفارزادگان، کارگردان انیمیشن ببعی قهرمان در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایده اولیه این انیمیشن بر اساس سریال انیمیشن ببعی طرح ریزی شده و سعی شده است که یک جهان جدید تری از آن را خلق کند تا گروه سنی بالاتر از گروه سنی سریال خودش را مورد هدف قرار بدهد؛ ما به این فکر کردیم که به گونه‌ای باید به ایده وارد شویم و آن را مورد پرداخت قرار بدهیم که بتوانیم به صورت تکنیک سه بعدی، سینمایی این انیمیشن و سایر قسمت‌های سریالی آن را منتشر کنیم.

وی افزود: تکنیکی که ما از آن در ساخت انیمیشن ببعی قهرمان استفاده کرده‌ایم تکنیکی است که تنها چند شرکت در ایران به ساخت انیمیشن با آن مشغول هستند و نیروها و استعدادهایی که بین این شرکت‌ها در رفت و آمدند معمولاً ثابتند و نیروهای جدید با سرعت بسیار پایینی در این بسترها به شکوفایی می رسند، در بعد ارتباطات داخلی تلاش ما بر این بود که از همه ظرفیت‌ها برای طراحی و اجرای این انیمیشن بهره ببریم.

این کارگردان انیمیشن ادامه داد: ما در روند ساخت این انیمیشن سعی بر آن داشتیم که برند ببعی برای کودکان ماندگار شود، بتوانیم مخاطب را جذب کنیم و اثری داشته باشیم که بتوانیم این نسل را پای این اسم و برند نگه داریم و هم اینکه ادای دینی به مخاطبانمان داشته باشیم به خاطر وفاداری و اعتمادی که در این روند به ما داشته است؛ تولیدات سینمایی انیمیشن به طور کلی یکی از اهدافی است که ما در دفترمان به طور جدی مشغول پیگیری آن هستیم و هدف بلند مدت ما این است که سبک‌های مخصوص به خودمان را داشته باشیم و فکر می‌کنم در سال‌های آینده برای حوزه انیمیشن در کشورمان و حتی در منطقه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است، حتی تا آنجا که در سال‌های آینده کشورمان می‌تواند با آثاری مانند بچه زرنگ، پسر دلفینی و ببعی قهرمان این فضا حفظ شود و با ورژن های بعدی این سینمایی‌ها مسیرهای مشخصی تری را نشانه گذاری کنیم.

صفار زادگان بازخوردهای مخاطبان را پر شور دانست و گفت: در مسیر اکران ببعی قهرمان از مخاطبان بازخوردهای خوبی گرفتیم آنقدر که شاید در کمتر از سه ماه بعد از اتمام پروژه کارفرماهایی که پای پروژه بودند مانند صداوسیما و سازمان اوج آمدند و برای برنامه ریزی تولید قسمت دوم سینمایی دستور کار دادند و اقدام کردند و در حال حاضر ما در حال تدوین اولیه طرح هستیم و این اتفاق بدون بازخورد مثبت مخاطبان رقم نمی‌خورد، به غیر از این ما آماری از بازخوردهای میدانی نیز در دست داریم که نشان می‌دهد کودکان به ببعی قهرمان بازخوردهای خوبی نشان داده‌اند و با وجود تفاوت‌هایی که نسبت به سریال خودش داشت به نظر می‌رسید جهان تازه‌تری را رو به روی مخاطبان قرار داده است.

وی افق دید گروه طراح انیمیشن ببعی قهرمان را روشن ترسیم کرد و ادامه داد: گوشه‌ای از چشم اندازهای ما برای سال‌های آینده این است که دست کم دو الی سه سینمایی را داریم که باید آنها را به پایان برسانیم؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر موانع سرمایه گذاری و اصل استقبال از انیمیشن سازی تا حدود زیادی برداشته شده‌اند و میدان‌های وسیعی در این عرصه باز شده است و همه پذیرفته‌اند که یکی از نیازهای اصلی حوزه تربیت کودک انیمیشن است، تا جایی که حتی شاید به جرئت بتوان گفت بعد از کتاب، انیمیشن، به ویژه نوع سینمایی آن می‌تواند نقش پررنگی را در فرهنگ کودک ایفا کند و حتی شاید بتوان گفت که گاهی تأثیر گذاری بیشتری نسبت به کتاب دارد، زیرا به هر حال گونه‌ای از تولید رسانه‌ای است که همزمان چند بعد را مورد هدف قرار می‌دهد، ما جدا از اینکه انیمیشن را تخصص خود می‌دانیم به ارزش آن در این بعد هم آگاهیم و تلاش می‌کنیم به وسیله آن تأثیرات مثبتی بر جامعه بگذاریم.

صفارزادگان تأکید کرد: مدیا به طور کلی در جهان و به طبع در ایران درخشان پیش بینی می‌شود و دنیای تکنولوژی به سمت و سویی در حال حرکت است که ناخودآگاه باید در روند استفاده از آن قرار گرفت؛ گروه ما قصد ادامه دادن پروژه ببعی قهرمان را دارند و درحال برنامه ریزی برای آن هستیم و از اهداف ما این است که این انیمیشن به حالت‌های مهم‌تر خود تبدیل شود و الان خیلی جدی روی بحث کالاهای فرهنگی مانند دفترها، لوازم التحریر در حال کار هستیم و احتمالاً در آینده نزدیک بتوانیم سایر تولیدات رسانه‌ای مانند اسباب‌بازی و بازی‌های یارانه‌ای را نیز برای ببعی قهرمان داشته باشیم، شخصیت پردازی این انیمیشن در سطح ملی انجام شده است و در نتیجه استقبال خوبی که بچه‌ها از انیمیشن ما داشته اند ارگان‌های زیادی پای کار هستند که حمایت‌های مالی و اعتباری را از سایر تولیدات ملموس و ناملموس فرهنگی حول این موضوع انجام دهند، امیدواریم که ببعی قهرمان به زودی از تلوزیون به خانه‌های بچه‌ها هم برسد و به الگویی تبدیل شود که بتوانیم در پروژه‌های بعدی و انیمیشن‌های آینده هم تأثیرات مثبتی را از آن ببینیم.

در ایران و جهان جایگاه انیمیشن، بسیار با اهمیت است؛ به ویژه در دهه‌ای که هم اینک در آن به سر می‌بریم موضوعی است که می‌تواند یک صنعت نامدار ملی باشد و با قابلیت‌های درخشان بسیاری ظاهر شود و ایران می‌تواند در ارائه فرهنگ خود به کشورهای دیگر نیز با کمک این ابزار بسیار قوی ظاهر شود؛ چیزی که شاید ما در صنایع دیگر شاهد نباشیم و نتوان اثری به این حد فراگیر برای سایر عرصه‌ها ترسیم کرد، هرچند که بسیار موفق عمل کنند. شاید صنعت انیمیشن در دراز مدت بتواند خدماتی اقتصادی نیز به کشور ارائه دهد اما حقیقت این است که مسائل فرهنگی همواره در اولویت قرار دارند و اگر انیمیشن بتواند نماینده کشور ما در حوزه فرهنگ بشود می‌توان گفت که اتفاق درستی رقم خورده است، به ویژه اینکه کشورهایی که در حال حاضر روی انیمیشن از بعد اقتصادی در حال سرمایه گذاری هستند تعداد بسیار کمی دارند و حتی شاید به تعداد انگشت‌های یک دست هم نرسند، اما باید در نظر بگیریم که اوضاع تا چند سال آینده به همین ترتیب باقی نخواهد ماند و حتی کشورهای منطقه در حال سرمایه گذاری چندین برابری نسبت به ما بر روی انیمیشن هستند، باید فرصت را غنیمت بدانیم و تحولات اساسی سرمایه گذاری در حوزه انیمیشن را جدی بگیریم تا بتوانیم جایگاه ایران را در این صنعت بالا ببریم و فرهنگ و ارزش‌های ملی خود را به این وسیله هم‌گام با علم روز دنیا به نمایش بگذاریم.

کد خبر 869655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.