شفاف‌سازی درباره تاریخ ایجاد بدهی‌های شهرداری تبریز ضروری است

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بر لزوم شفاف‌سازی درباره تاریخ ایجاد بدهی‌ها و میزان تغییرات آن در طول دوره مدیریت شهری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، روح‌الله رشیدی ظهر امروز _یکشنبه چهارم خرداد_ در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای تبریز با عنوان گزارش آمار عملکرد منابع و مصارف ۱۲ ماهه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تبریز با تأکید بر لزوم شفاف‌سازی در خصوص تاریخ ایجاد بدهی‌ها و میزان تغییرات آن در طول دوره مدیریت شهری، اظهار کرد: تفکیک بدهی‌های قدیمی از بدهی‌های جدید باید مدنظر باشد؛ برای ارزیابی دقیق عملکرد مالی شهرداری، باید مشخص شود که بدهی‌ها آیا از ابتدا باقی مانده‌اند یا به اشخاص و نهادهای جدیدی منتقل شده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت شفافیت مالی، افزود: ریز بدهی‌ها به شکل عمومی در دسترس است و این شفافیت اقدام مثبتی است اما برای رسیدن به تفاهم درباره نحوه بررسی این بدهی‌ها، باید به جمع‌بندی دقیق‌تری برسیم.

در ادامه، علی نوای باغبان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به روند بدهی‌های شهرداری گفت: اگر روند چندساله را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که حدود ۱۱ درصد از عملکرد مالی شهرداری در هر سال تبدیل به بدهی می‌شود.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد که شکل‌گیری بدهی، جزئی طبیعی از فرآیند مالی شهرداری است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به افزایش رقم بودجه شهرداری در سال‌های اخیر، عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که علی‌رغم افزایش چشمگیر بودجه، میزان بدهی‌ها در ابتدای دوره و پایان آن تقریباً ثابت باقی مانده است؛ این یعنی با وجود توسعهٔ عملکرد، کنترل مناسبی بر افزایش بدهی‌ها صورت گرفته و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

باغبان تأکید کرد: بخشی از بدهی‌ها به‌طور طبیعی از دل اجرای پروژه‌ها و تعهدات عمرانی شکل می‌گیرد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با دفاع از عملکرد شهرداری در حوزه مالی، تأکید کرد: شهرداری تبریز در مقایسه با سایر شهرداری‌ها، از لحاظ اخذ و بازپرداخت وام مشکلی ندارد و اگر بخواهد بار دیگر برای دریافت تسهیلات اقدام کند، مورد استقبال خواهد بود.

باغبان با اشاره به مصوبه فاینانس شورای ششم و نقش آن در پیشبرد پروژه مترو، گفت: فاینانس مترو یک اقدام ماندگار است و اگر عملیاتی شود، می‌تواند حدود ۴۰ میلیارد تومان درآمد مطمئن طی چهار سال برای مدیریت شهری فراهم کند. این مبلغ از محل ردیف‌های درآمدی قانونی است و شهرداری موظف است آن را جذب، عملیاتی و در مسیر توسعه خط دو متروی تبریز هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: این فاینانس که از سوی شورا مصوب و توسط شهرداری پیگیری شد، یکی از معدود فاینانس‌هایی است که به شهرداری تعلق گرفت و نشان‌دهنده بلوغ مدیریت مالی در مجموعه شهرداری تبریز است، اینکه نهادی حاضر به پذیرش ۴۲۰ هزار یورو بدهی برای پیشبرد پروژه شود، به معنای پذیرش مسئولیت و بلوغ اقتصادی است.

محمدحسن اسوتچی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر ضرورت نظارت بر نحوه مدیریت بدهی‌ها، تصریح کرد: مدیران مالی شهرداری تبریز بیان کنند که روند مدیریت مالی و پرداخت بدهی‌ها چگونه پیش می‌رود چراکه بدهی‌هایی از سال‌های گذشته وجود دارد.

غلامرضا احمدی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اشاره به مناسب بودن کلیت گزارش ارائه‌شده از سوی شهرداری تبریز، گفت: گزارش ارائه‌شده، نسبت‌به عملکرد گذشته و میزان بدهی، وضعیت بهتری را نشان می‌دهد و بدهی‌ها نسبت‌به دوره قبل کاهش یافته، اما همچنان برخی پیمانکاران مدعی هستند که مطالباتشان از سال ۱۴۰۲ باقی‌مانده است.

کد خبر 869103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.