این گروهها به شرح زیر دستهبندی میشوند: قطعات مرتبط با موتور دیزلی این گروه شامل تمامی اجزا و قطعات مکانیکی مربوط به موتور دیزلی است موتور دیزلی با احتراق سوخت دیزل، انرژی مکانیکی تولید میکند که برای چرخاندن ژنراتور استفاده میشود. قطعات مرتبط با ژنراتور (آلترناتور) این گروه شامل اجزای الکتریکی و مکانیکی ژنراتور است که انرژی مکانیکی دریافتی از موتور دیزلی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. آلترناتورها (ذغالی یا براش لش) بخش اصلی این گروه هستند. قطعات سیستم الکترونیکی و کنترلی این گروه شامل تمامی سیستمهای الکترونیکی و کنترلی است که عملکرد دیزل ژنراتور را مدیریت و بهینهسازی میکنند.
دیزل ژنراتور (به انگلیسی: Diesel Generator)، که با نام ژنست (Genset) نیز شناخته میشود، سیستمی است که از ترکیب یک موتور دیزلی و یک ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی بکار گرفته می شود. این دستگاه بهعنوان یک منبع تولید برق مستقل یا پشتیبان در کاربردهای متنوع صنعتی، تجاری، بیمارستانی و در نمونه های بنزین سوز (که به آن به صورت عامیانه موتور برق گفته می شود) در بخش خانگی مورد استفاده قرار میگیرد.
موتور دیزلی یا به عبارت بهتر انجین، بهعنوان نیروی محرکه عمل کرده و انرژی مکانیکی تولید میکند. این انرژی از طریق شفت به ژنراتور منتقل شده و در آنجا به انرژی الکتریکی تبدیل میشود.
آلترناتورهای مورد استفاده در دیزل ژنراتورها بسته به نوع کاربرد میتوانند از نوع ذغالی (Brush) یا بدون ذغال (Brushless) باشند، که نوع براشلس به دلیل نگهداری کمتر و طول عمر بالاتر در بسیاری از کاربردها ترجیح داده میشود.
تفاوت های کلی دیزل ژنراتور
موتورهای دیزلی مورد استفاده در این سیستمها بر اساس سرعت چرخش به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
دور بالا (High-Speed) مناسب برای کاربردهایی که نیاز به توان بالا در مدت زمان کوتاه دارند، مانند مصارف اضطراری با محدود دور موتور 1500RPM تا 1800RPM و دور پایین (Low-Speed) برای مصارف مداوم و طولانیمدت با راندمان بالاتر و استهلاک کمتر که با دور موتور 1000RPM مورد استفاده قرار میگیرند.
ژنراتورهای الکتریکی نیز بر اساس نوع خروجی و کاربرد به دستههای مختلفی تقسیم میشوند:
- تکفاز (Single-Phase): مناسب برای مصارف خانگی یا کاربردهای کوچک. و سهفاز (Three-Phase): ایدهآل برای مصارف صنعتی و تجاری با تقاضای توان بالا.
- مدیوم ولتاژ (Medium Voltage): برای کاربردهای خاص صنعتی و های ولتاژ (High Voltage): مناسب برای انتقال انرژی در مقیاس بزرگ یا پروژههای عظیم.
به طور کلی دیزل ژنراتور سه فاز با ولتاژ 380 تا 400 ولت بیشترین عرضه و تقاضا را در بین خریداران به خود اختصاص داده است.
قطعات و لوازم جانبی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور بهعنوان یک سیستم تولید برق پیشرفته، از سه گروه اصلی قطعات تشکیل شده است که هر یک نقش مهم در عملکرد کلی دستگاه ایفا میکنند. این گروهها به شرح زیر دستهبندی میشوند:
گروه الف: قطعات مرتبط با موتور دیزلی
این گروه شامل تمامی اجزا و قطعات مکانیکی مربوط به موتور دیزلی است که با احتراق سوخت دیزل، انرژی مکانیکی تولید میکند که برای چرخاندن ژنراتور استفاده میشود. اجزای کلیدی این گروه عبارتاند از:
بلوک سیلندر، سرسیلندر و کارتل:
بلوک سیلندر ساختار اصلی موتور که سیلندرها، پیستونها و سایر قطعات را در خود جای میدهد، سرسیلندر بخش بالایی موتور که سوپاپها، انژکتورها و سیستم احتراق را پشتیبانی میکند. و کارتل مخزن روغن در پایین موتور که روغن موردنیاز برای روانکاری را ذخیره میکند.
قطعات متحرک اصلی:
میللنگ محور اصلی که حرکت خطی پیستونها را به حرکت چرخشی تبدیل میکند، میلبادامک مسئول تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها و چرخدندهها برای هماهنگی حرکت قطعات مختلف مانند میللنگ و میلبادامک.
واشرها و آببندها:
واشرهای قسمت بالا و پایین شامل واشر سرسیلندر و واشر کارتل برای جلوگیری از نشتی، اورینگها و کاسهنمدها برای آببندی دقیق در نقاط اتصال و پولکهای فلزی برای بستن منافذ و تقویت ساختار موتور.
یاتاقانها و بوشها:
یاتاقانهای ثابت و متحرک برای کاهش اصطکاک در میللنگ، بوش شاتون برای اتصال شاتون به پیستون. و بوش میلسوپاپ برای پشتیبانی و کاهش سایش سوپاپها.
سیستم خنککاری:
واتر پمپ برای گردش مایع خنککننده در موتور و رادیاتور. ترموستات برای تنظیمکننده دمای مایع خنککننده. جنتها شامل لولههای انعطافپذیر برای انتقال مایع خنککننده. رادیاتور برای دفع حرارت موتور. منبع انبساط مخزن ذخیره مایع خنککننده اضافی و افتر کولر: برای خنکسازی هوای ورودی به موتور در سیستمهای توربوشارژ.
سیستم روغنکاری:
سیستم روانکاری در موتور دیزل ژنراتور نقش حیاتی در کاهش اصطکاک، جلوگیری از سایش قطعات متحرک، و افزایش طول عمر موتور ایفا میکند.
این سیستم با گردش روغن موتور در بخشهای مختلف، از جمله یاتاقانها، میللنگ، و پیستونها، اصطکاک را به حداقل رسانده و از تولید گرمای بیش از حد جلوگیری میکند.
اویل پمپ برای گردش روغن در موتور جهت روانکاری قطعات. و اویل کولر برای خنکسازی روغن موتور و افزایش عمر قطعات.
سیستم سوخترسانی:
پمپ سوخت یرای انتقال سوخت از مخزن به موتور، لولههای ارتباطی برای هدایت سوخت به انژکتورها، سنسورها برای نظارت بر فشار و جریان سوخت و پمپ و انژکتورها مجموعه سوزن انژکتور (برقی یا مکانیکی) برای تزریق دقیق سوخت به محفظه احتراق.
تسمهها و اجزای مرتبط:
تسمه پروانه و دینام برای انتقال نیرو به فن و دینام، تسمه سفتکن برای تنظیم کشش تسمهها و پولیها برای انتقال نیروی چرخشی به اجزای کمکی.
فیلترهای مصرفی:
فیلتر روغن اولیه و ثانویه برای تصفیه روغن موتور. فیلتر گازوئیل برای حذف ناخالصیهای سوخت. فیلتر جداکننده آب از سوخت برای جلوگیری از ورود آب به سیستم سوخترسانی. فیلتر آب برای تصفیه مایع خنککننده. فیلتر هوا برای تأمین هوای تمیز برای احتراق.
شاسی و اتصالات (مرتبط با کوپله):
شاسی کامل ساختار فلزی که موتور و ژنراتور را در جای خود نگه میدارد و لرزه گیر و لاستیکهای اتصالدهنده برای کاهش لرزش و افزایش پایداری دیزل ژنراتور
گروه ب: قطعات مرتبط با ژنراتور (آلترناتور)
این گروه شامل اجزای الکتریکی و مکانیکی ژنراتور است که انرژی مکانیکی دریافتی از موتور دیزلی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. آلترناتورها (ذغالی یا براش لش) بخش اصلی این گروه هستند. اجزای مهم عبارتاند از:
- روتور و استاتور رای تولید میدان مغناطیسی و جریان الکتریکی.
- سیستم تنظیم ولتاژ (AVR) برای تثبیت ولتاژ خروجی و جلوگیری از نوسانات.
- سیمپیچها طراحیشده برای تولید برق تکفاز یا سهفاز، بسته به نوع کاربرد.
- بلبرینگها و قطعات نگهدارنده برای کاهش اصطکاک و افزایش عمر مفید آلترناتور.
ژنراتورها بر اساس نیاز پروژه (مثلاً مدیوم ولتاژ یا های ولتاژ) طراحی شده و برای کاربردهای صنعتی، تجاری یا خانگی تنظیم میشوند.
گروه ج: قطعات سیستم الکترونیکی و کنترلی
این گروه شامل تمامی سیستمهای الکترونیکی و کنترلی است که عملکرد دیزل ژنراتور را مدیریت و بهینهسازی میکنند. این بخش نقش مغز دستگاه را ایفا کرده و شامل موارد زیر است:
- پنل کنترل: برای نظارت بر پارامترهای عملیاتی مانند ولتاژ، جریان، و فرکانس. (همانند برد کنترل دیزل ژنراتور دیپسی ساخت انگلستان، کومپ ساخت جمهوری چک، دیتاکام ترکیه و دیاکو ایران)
- سیستمهای حفاظتی: مانند رلههای قطع اضطراری، سنسورهای دما، و سیستمهای تشخیص فشار روغن برای جلوگیری از آسیب به دستگاه برای ارسال اطلاعات به برد کنترلر.
- ماژولهای اتوماسیون: برای راهاندازی خودکار در زمان قطعی برق (ATS) و هماهنگی با شبکه برق.
- باتری و سیستم استارت: برای راهاندازی اولیه موتور دیزلی.
خرابی هر یک از اجزای سیستم استارت (باتری ضعیف، استارتر معیوب، یا دینام ناکارآمد) میتواند راهاندازی دیزل ژنراتور را مختل کرده و در شرایط اضطراری، خسارات جدی به دنبال داشته باشد.
خرید قطعات یدکی دیزل ژنراتور

تمامی موارد بالا از قطعات مورد استقاده در دیزل ژنراتور هستند که با توجه به ماهیت مصرفی بودن بسیاری از آنها پس از خرابی یا در مواقع مربوط به تعمیرات اساسی (اورهال) نیاز به جایگزینی با نمونه دقیق خود را دارند که توصیه می شود مطابق با دفترچه یا نرم افزارهای نگهداری (مانند برنامه sis کاترپیلار) نسبت به بررسی و مشخص نمودن پارت نامبر، خرید و تعمیر این لوازم در دیزل ژنراتور اقدام نمایید.
وب سایت دیزل یدک یکی از فروشندگان مطرح قطعات یدکی دیزل ژنراتور در ایران است که شما می توانید با بهترین قیمت قطعات شرکت های FP diesel, Diaco, CTP, ITR, DISA, MAHLE, WORD GASKET, DeepSEA را از این فروشگاه تهیه نمایید.



نظر شما