هیچ شهری همچون اصفهان پشتوانه مطالعاتی مترو را ندارد

مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ شهری همچون اصفهان، پشتوانه مطالعاتی مترو را ندارد، گفت: برای احداث مترو نیازمند یک سیکل به هم پیوسته، تفکر، اجرا و مدیریت قوی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد شعرباف امروز _پنجشنبه یکم خرداد_ در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تجربه شهر با موضوع «فرایند شکل‌گیری متروی کلان‌شهر اصفهان» اظهار کرد: هیچ شهری همچون اصفهان، پشتوانه مطالعاتی مترو را ندارد.

وی با اشاره به روزهایی که پیاده‌راه کردن میدان امام (ره) برای نخستین‌بار مطرح شد، افزود: در سال‌های پایانی دهه شصت، ۵۰۰ هزار دلار اعتبار از یونسکو برای مطالعات حمل‌ونقل اصفهان دریافت کردیم تا مطالعات خالی‌شدن میدان امام (ره) از خودرو انجام شود، هر چند سر منشأ مطالعات حمل‌ونقل شد.

مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه مطالعات شرکت متروی منطقه اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری انجام شده بود و سهام‌داران متعددی شامل شهرهای جدید و شماری از صنایع در کنار شهرداری اصفهان داشت، ادامه داد: همه اینها را سهامدار کردیم تا در ساخت مشارکت داشته باشند، اما در نهایت سازمان قطار شهری اصفهان در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید.

شعرباف گفت: معتقدم بار ساخت مترو نمی‌تواند فقط بر دوش شهرداری باشد و من در زمان مسئولیتم حمایت استاندار، شهردار و شورای اسلامی شهر را جلب کردم تا بتوان پروژه را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه نخست پیش‌بینی شده بود بخشی از خط یک مترو به‌جای زیرِزمین از رو ساخته شود، یادآور شد: در آن زمان سه مشاور گرفتیم و دو مأموریت را دنبال کردیم، نخست دریافت بودجه برای متروی شهر اصفهان و سپس اجرای مسیر خط یک از زیرِزمین بود که در هر دو مأموریت موفق شدیم.

مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۰ نخستین بخش از خط یک را از محل سازمان قطار شهری تا ایستگاه شهید باهنر آغاز کردیم، افزود: هنوز اقدامی انجام نشده بود، سازمان میراث فرهنگی با مکاتباتی با احداث مترو به جهت طراحی برای عبور از زیر چهارباغ اعلام مخالفت کرد و خواستار قطع بودجه آن شد.

شعرباف با بیان اینکه در آن زمان یادآور شدم که میراث اصفهان برای ما نیز در اولویت است و در گام بعد ساخت مترو را اجرا می‌کنیم، در این راستا زمانی که احداث ایستگاه‌های متروی انقلاب و آزادی را آغاز کردیم، همه شرایط سازمان میراث فرهنگی را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات و چالش‌های میراثی، تأمین منابع در این پروژه نیز تعیین کننده است، همچنین تحریم‌ها این فرایند را با مشکل روبه‌رو کرده است.

مدیر اسبق سازمان قطار شهری اصفهان با تاکید بر اینکه برای اجرای کار بزرگی همچون مترو، نمی‌توان با مکانیسم موجود کار کرد، گفت: برای احداث مترو نیازمند یک سیکل به هم پیوسته، یک تفکر، یک اجرا، یک مدیریت قوی هستیم.

شعرباف گفت: با ایجاد ایستگاه مترو زیر چهارباغ، امکان پیاده‌راه شدن این محور فراهم شد، همچنین برای اجرای خط یک، ۸ طرح ترافیکی را اجرا کردیم.

کد خبر 868404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۱
    0 0
    دوست عزیز از کدام مطالعات حرف می زنید متروئی که در خیابان کاوه در کوچه ها گم می شود شما ایستگاه جابر را دیده اید کوچه های خیابان جابر انصاری چه ویژگی خاصی دارد که مترو باید از آنها عبور کند آیا ملک شهر دروازه ورودی شهر اصفهان که مترو از آنجا شروع می شود
  • علی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۱
    0 0
    ای کاش یه مقدار زمانبندی مترو بهتر بود. گاهی اوقات بی نظم و از لحاظ فاصله زمانی ۱۲ دقیقه نسبت به جمعیت زیاد است.
  • احمد شوقی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۲
    0 0
    آره خیلی مطالعه کرده بودین ،زدینش صاف به پایه پل زاینده رود،چقدر غیر واقعی می گویین