صادرات کشاورزی ۳۵ درصد رشد کرد / اصلاح ساختار توزیع و کاهش فاصله مزرعه تا سفره

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار نظام توزیع محصولات کشاورزی و کاهش فاصله مزرعه تا سفره تاکید کرد: سودهای تا چهار برابری واسطه‌ها نسبت به کشاورزان از مشکلات اساسی نظام توزیع محصولات کشاورزی است که مصمم به حل این مشکل بزرگ به موازات حمایت از تولید کننده و مصرف کننده هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامرضا نوری در نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، اظهار کرد: در سال جاری حداقل ۵۰۰ روستابازار در کشور ایجاد خواهیم کرد و تشکل‌ها را به میدان می‌آوریم تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده سود ببرند و هدف ما این است که قیمت‌ها برای کشاورز مناسب و برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.

وی یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی را تبیین سلامت محصولات کشاورزی برای حمایت از حقوق کشاورزان، دامداران و عشایر اعلام کرد و ادامه داد: تحقیقات و آمارها نشان می‌دهند محصولات کشاورزی ایران در میان سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات دنیا قرار دارند، به همین دلیل بازارهای هدف خارجی مشتاق محصولات خوش‌طعم و مزه و سالم ایرانی هستند به گونه‌ای که سال گذشته ۳۵ درصد افزایش صادرات داشتیم و تراز منفی تجارت کشاورزی را هم بهبود بخشیدیم.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اطمینان دادن به مصرف کنندگان داخلی برای مصرف محصولات کشاورزی با خیالی آسوده، عنوان کرد: اعتمادسازی، سرمایه اجتماعی و اخلاق‌مداری؛ سه اصلی و کلیدی در ارتباط با مردم است و این اعتماد به همت همکاران روابط عمومی باید آنقدر قوی باشد که دفاع علمی و مستدل ما مورد پذیرش جامعه قرار گیرد.

نوری به مدیران و مسئولان روابط عمومی‌های وزارتخانه توصیه کرد: همه همکاران عرصه اطلاع‌رسانی باید این اتفاقات مثبت را به‌درستی اطلاع‌رسانی کنند. ما قصد بزرگنمایی نداریم، اما حداقل همان واقعیت‌های موجود را باید به‌صورت محکم و شفاف منعکس کنیم.

به گفته وی، در دوران رونق هوش مصنوعی حضور فعال‌تر در فضای مجازی ضروری است و همکاران در حوزه‌های تخصصی خود باید با ذی‌نفعان و گروه‌های اجتماعی مرتبط، تعامل بیشتری داشته باشند. همچنین ارتباط با رسانه‌های مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای که به دنبال منافع ملی و حمایت از تولید ملی و ۵ میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی هستند، نیز بسیار مهم است.

ضرورت حمایت کامل از تولید داخلی

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها باید بانک اطلاعاتی دقیقی داشته باشند تا در رویارویی با اخبار و شایعات، پاسخ‌های فوری و مستدل ارائه دهند. در مورد هندوانه که پاسخ ما با تأخیر همراه بود، باید سریع‌تر عمل می‌شد، بنابراین باید شبکه‌ای قوی برای انتشار به‌موقع اطلاعات داشته باشیم.

نوری با تأکید بر ضرورت حمایت کامل از تولید داخلی ادامه داد: در ماه‌های اخیر، دستورالعمل‌هایی برای بازگرداندن تسهیلات، مجوزها و امکانات به بهره‌برداران کوچک که پیش از این محروم شده بودند، صادر شده است؛ این اقدامات نه‌تنها به توسعه متوازن کشاورزی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اعتماد و تعامل بهتر بین تولیدکنندگان و بازار منجر خواهد شد.

وی گفت: یکی از اهداف کلیدی این سیاست‌ها، کاهش فاصله قیمتی محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده است. در برخی موارد، این اختلاف قیمت میان تولید کننده تا مصرف کننده حقیقی به‌طور غیرمنطقی تا چهار برابر افزایش می‌یابد، در حالی که کشاورز با یک سال زحمت تنها به سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی قانع است، اما واسطه‌گران ظرف ۱۲ ساعت سودهای تا چهار برابر دریافت می‌کنند.

نوری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا با اصلاح این روند، منافع واقعی به دست تولیدکنندگان برسد و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده نیز کاهش پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی به حذف ۱۴ نوع سم خطرناک در عرصه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این سموم را به‌دلیل خطرات سلامتی بر انسان و محیط زیست حذف کردیم. سلامت محصولات برای ما بسیار مهم است. این دستاوردها حاصل زحمات همکاران تحقیقاتی و کشاورزان سخت‌کوش است و باید به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود.

کد خبر 867218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.