به گزارش خبرگزاری ایمنا، طبق نظرسنجی انجامشده توسط «دفتر سینمای مستقل» (ICO)، ۳۱ درصد از سینماها و مجموعههای هنری مستقل بریتانیا گفتهاند که بدون دریافت سرمایه عمرانی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود، همچنین ۲۸ درصد دیگر نیز نسبت به دوام خود در آینده ابراز تردید کردهاند.
از میان ۱۰۹ مکان مورد بررسی، تنها ۴۱ درصد، از پایداری خود در سه سال آینده اطمینان داشتند. ۶۹ مورد از این مجموعهها که توانستند برآوردی از نیازهای مالی خود ارائه دهند، مبلغی بیش از ۷۹ میلیون پوند را برای سرمایهگذاری عمرانی اعلام کردند.
بیشترین نیاز به سرمایهگذاری در این مراکز مربوط به نوسازی تجهیزات و فضای داخلی (۸۹ درصد)، سرمایهگذاری در پایداری زیستمحیطی (۶۰ درصد)، رشد تجاری (۵۶ درصد) و تعمیرات ساختمانی (۵۴ درصد) بود؛ بیش از ۶۰ درصد پروژههای عمرانی باید بلافاصله یا ظرف یک سال آینده آغاز شوند.
دفتر سینمای مستقل اعلام کرده است که اکثر این مکانها بهصورت غیرانتفاعی فعالیت میکنند، تجربههای فرهنگی را در اختیار جوامع محروم قرار میدهند و نقش مهمی در اقتصاد محلی دارند. درحالیکه هنرهای دیگر در این سالها از حمایتهای زیرساختی برخوردار بودهاند، حوزه سینمای مستقل نزدیک به دو دهه است که از چنین پشتیبانیای بیبهره مانده است؛ یکی از نمونهها، سینمای «تاینساید» (Tyneside Cinema) است؛ قدیمیترین سینمای باقیمانده در نیوکاسل که در بنایی با درجه حفاظت تاریخی درجه II در مرکز شهر فعالیت میکند.
نیک گرینن مدیرعامل این مجموعه آن را «ستون فقرات سینمای مستقل در شمال شرق» خوانده اما گفته این سینما که نزدیک به صدسال قدمت دارد، برای هماهنگی با انتظارات جدید تماشاگران بهشدت نیازمند نوسازی است.
در شهر لِی در منچستر، سینمای مستقل «لی فیلم فکتوری» (Leigh Film Factory) در ساختمان تاریخی دیگری از درجه II فعالیت میکند.
الیزابت کاستلو، مدیر توسعه این سینما گفت: این سینما کاملاً توسط داوطلبان، با بودجهای بسیار محدود، با استفاده از مواد بازیافتی و با رویکردی سبز ساخته شده است؛ این سینما به شکل غیرانتفاعی اداره میشود و فیلمهایی با قیمت مناسب و برای همه اقشار جامعه نمایش میدهد.
وی افزود: حاشیه سود در سینما بسیار اندک است و اکثر ما یا سربهسر میشویم یا با کمک جامعه ضرر را جبران میکنیم. برای ما توسعه، رشد و حتی نوسازی تجهیزاتی مثل پروژکتورها بدون دریافت سرمایه ممکن نیست، اما این بهروزرسانیها برای بقا حیاتیاند.
طبق دادههای «دفتر سینمای مستقل»، بیشترین نیاز به تعمیرات ساختمانی مربوط به سقفها (۵۷ درصد) و پنجرهها (۲۳ درصد) بوده و در حوزه بهسازی دسترسی، نصب آسانسور جدید (۳۱ درصد) و سرویس بهداشتی قابلدسترس (۲۶ درصد) بیشترین درخواست را داشتهاند.
نیازهای زیستمحیطی شامل نصب پنل خورشیدی و سیستمهای ذخیرهسازی باتری (۵۹ درصد)، سیستمهای گرمایش جدید (۳۴ درصد) و عایقکاری ساختمانها (۲۴ درصد) بوده است. همچنین تقاضای بالایی برای بهروزرسانی پروژکتورها (۴۷ درصد)، صندلیها (۲۵ درصد) و سیستمهای صوتی (۲۵٪) وجود دارد.
از سوی دیگر، تقاضا برای افزودن سالنهای جدید (۴۸ درصد)، گسترش و نوسازی کافهبارها (۴۶ درصد) و بازسازی یا توسعه ساختمانها (۳۳ درصد) نیز مطرح شده است. به گفته مؤسسه فیلم بریتانیا (BFI)، سینماهای مستقل نیمی از سینماهای کل کشور را تشکیل میدهند و این نهاد مشارکتهایی با شماری از آنها دارد.
بن لاکسفورد، مدیر بخش مخاطبان بریتانیا در مؤسسه فیلم بریتانیا گفت: یافتههای این نظرسنجی واقعیت تلخی را درباره وضعیت بسیاری از سینماهای مستقل نشان میدهد.
کاترین دِسفورج، مدیر دفتر سینمای مستقل، گفت موج تعطیلی سینماها «میتواند تأثیر مخربی بر ارائه خدمات فرهنگی در سطح محلی داشته باشد، بسیاری از ساختمانهای تاریخی را به تعطیلی بکشاند و نقش سینمای مستقل در اقتصاد و پرورش استعدادهای خلاق بریتانیا را از بین ببرد».
کارگردانهایی چون کریستوفر نولان، بونگ جونهو و دنی بویل پیش از رسیدن به موفقیتهای جهانی، نخستینبار توسط سینماهای مستقل بریتانیا معرفی شدند.
اوایل امسال، سینمای «پرنس چارلز» در لندن با راهاندازی یک کارزار اعلام کرد که به دلیل فشار مالکان ملک، با خطر تعطیلی مواجه است.


نظر شما