۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند

رئیس مرکز سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با انتقاد از وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل کشور، گفت: ۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند، تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می‌شود که در تضاد با سیاست‌های جوانی جمعیت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، حمیدرضا خان که در همایش علمی پویش نه به تصادف! با اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالش‌های ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت و اظهار کرد: وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است، در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بی‌محابا می‌پردازند.

وی افزود: سالانه ۷۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و ۱۰ درصد از این افراد دچار انواع ناتوانی‌ها می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور گفت: ۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند، تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می‌شود که در تضاد با سیاست‌های جوانی جمعیت است.

وی درباره استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور عنوان کرد: ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده است.

خان که با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا گفت: در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. جاده‌های روستایی یکی از خطرناک‌ترین جاده‌ها هستند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: آمار خودروهای کشور در حال افزایش است، اما زیرساخت‌های جاده‌ای رشد قابل توجهی نداشته‌اند، چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد.

خان که درباره مسئله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان تاکید کرد: طبق یک مطالعه، عابران پیاده به ویژه زنان در پیاده‌روها احساس امنیت ندارند، پیاده‌روها توسط مغازه‌داران و دست‌فروشان اشغال شده‌اند و حتی موتورسیکلت‌سواران از آن‌ها استفاده می‌کنند. در حال حاضر شهرها بیشتر برای خودروها ساخته می‌شوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم.

وی با پیشنهاد اینکه برای رانندگان پرخطر محرومیت‌های اجتماعی اعمال شود، تصریح کرد: پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند.

کد خبر 864105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.