به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از بهزیستی کشور، سید جواد حسینی در جمع پیشکسوتان و وزرای ادوار مختلف آموزش و پرورش اظهار کرد: در جمع پیشکسوتان و وزاری ارزشمند ادوار آموزش و پرورش که تجربه کل نظام مدیریتی تعلیم و تربیت کشور را در اینجا جمع کردهاند، حضور داریم و ضمن بزرگداشت مقام معلم، این روز را به آنان تبریک و تهنیت می گویم.
وی افزود: توانستهایم در چهار قلمرو میان آموزش و پرورش با بهزیستی رابطه برقرار کنیم و تحقق بخش این آموزش سند تحول بنیادین باشیم، چراکه مدرسه باید کانون تربیتی اجتماعی فرهنگی محله باشد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در همین راستا جامعه با پدیدهای مواجه است که سازمان بهزیستی به آن اندیشیده و تدبیر و برنامهریزی کرده است و آن سالمندی است، همچنین شورای سالمندان در سازمان بهزیستی وجود دارد.
حسینی افزود: با دو نوع سالمندی سالم و و پرمخاطره مواجه هستیم و توجه به موج جمعیتی سریع ایران به سمت سالمندی و سالخوردگی طبیعی است که باید به سمت سالمندی سالم پیش برویم و از سالمندی مخاطره آمیز دوری کنیم.
وی گفت: از فرصت دارایی مکانی مدارس که در ۷۳۵ منطقه در ایران وجود دارد، قرار است طرح مهر و گفتوگو (آموزش همراه با نشاط و هنر) برای سالمندان در قلمروهای گوناگون را آغاز کنیم و در ارتباط با آموزش و پرورش، تفاهمنامهای با عنوان آموزش و پرورش کودکان استثنایی منعقد شده است که بعضی موارد آن از نظر ما اهمیت بیشتر دارد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به دنبال این هستیم که مدارس استثنایی از خدمات توانبخشی در نزدیکترین مراکز توانبخشی ما به ویژه در ایام تعطیل و بعدازظهرها استفاده کنند، همچنین کودکان استثنایی پس از دریافت آموزشهای نظری به اشتغال و بازار کار نیاز دارند و اگر این اتفاق نیفتد مجموعه آموزشی و توانبخشی آنها را به چرخه زندگی سالم و مبتنی بر توانمندی هدایت نمیکند، بنابراین مهارتآموزی و آمادهسازی آنها برای بازار کار و بعد هم دادن تسهیلات در این زمینه مد نظر است.
حسینی گفت: پرداخت کمک هزینهها به افرادی که از کودکان نیازمند توانبخشی نگهداری میکنند و در مجموع بیش از ۱۹۰ هزار دانشآموز تحت پوشش خدمات حمایتی مستقیم و غیر مستقیم بهزیستی قرار دارند، همچنین تفاهمنامهای با دانشگاه فرهنگیان در حال انعقاد است که از محورهای مهم آن بهرهمندی از دانشجو معلمان در قالب شبکه داوطلبان است تا از آنان به عنوان نیروهای مددکار، توانبخش و ارائه دهندگان خدمات حرفهای و نیکوکارانه به جامعه هدف سازمان بهزیستی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: کارکردی که این موضوع دارد این است که نیاز حرفهای جامعه هدف ما را به خدمات نیکوکارانه توسط قشر محبوب دانشجو معلم برآورده میکند و از طرف دیگر وقتی دانشجو معلمان دستاندرکار فعال داوطلب نیکوکاری شوند، این اتصال آنها به دنیای مشارکت در امر نیکوکاری روحیه معلمی و تربیت اجتماعی معلمی را رشد میدهد و به عبارتی آنان را تمامساحتی بار میآورد و اعتقاد داریم تا معلم تمامساحتی نباشد، نمیتواند دانشآموز را در ابعاد گوناگون تربیت کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به طرح نماد گفت: نماد یا نظام مراقبت از دانش آموزان در مقابل آسیبهای اجتماعی، هم در تولید محتوا و هم دورههای آموزشی مشاوران و هم مطابق با آموزههای قانون جامع حمایت از اطفال و نوجوانان با همکاری سازمان بهزیستی پوشش داده شده است، اما نظام مددکاری در آموزش و پرورش کشور وارد نشده است، در صورتی که برای مقابله با آسیبهای اجتماعی، مددکاری و اورژانس اجتماعی نسبت به مشاورهها اهمیت بیشتری دارد و این خلائی است که بهزیستی در حد مقدورات میتواند آن را پوشش دهد.


نظر شما