به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آموزش رانندگی در سالهای اخیر، به یکی از چالشبرانگیزترین و پرهزینهترین مراحل زندگی جوانان و مهاجران در آلمان تبدیل شده است. این فرایند نهتنها صبر و تلاش میطلبد، بلکه به سرمایهای قابل توجه نیاز دارد. طبق اعلام بزرگترین باشگاه خودروی آلمان (ADAC)، هزینه گرفتن گواهینامه در این کشور بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو است و در مواردی حتی بیشتر هم میشود. برای بسیاری از جوانان و دانشجویان، گواهینامه رانندگی به کالایی لوکس بدل شده است.
در حالی که گواهینامه صادرشده در هر کشور اتحادیه اروپا در کل این اتحادیه معتبر است، اما مسیر رسیدن به آن بهشدت تابع مقررات ملی هر کشور است. در آلمان، آموزش رانندگی بسیار جامع و تحت نظارت دقیق قوانین است. داوطلبان باید حداقل ۱۴ جلسه تئوری و ۱۲ جلسه عملی را بگذرانند. این در حالی است که در کشورهایی مانند لهستان، آموزشها فشردهتر و مقررات کمتر است و هزینه دریافت گواهینامه میتواند تا ۶۰۰ یورو کاهش پیدا کند.
افزایش هزینهها در سالهای اخیر بهدلایل متعددی رخ داده است؛ از جمله تورم، افزایش اجاره، قیمت سوخت، هزینه خودروها، بیمه، دستمزد مربیان و کمبود نیروی انسانی متخصص. به طور متوسط، هزینه پایه برای کلاسهای تئوری بین ۳۵۰ تا ۵۶۵ یورو است. هر جلسه رانندگی بین ۵۵ تا ۷۷ یورو و جلسات ویژه تا ۹۵ یورو هزینه دارد. هزینه ثبتنام آزمون تئوری بین ۶۰ تا ۱۳۷ یورو و آزمون عملی بین ۱۶۰ تا ۲۸۹ یورو است. در مجموع، هزینه نهایی میتواند تا ۴۵۰۰ یورو هم برسد، بهویژه اگر داوطلب نیاز به جلسات تمرینی بیشتر یا تکرار آزمونها داشته باشد.
این فرایند برای مهاجران و دانشجویان خارجی حتی دشوارتر است. علاوهبر موانع زبانی و تفاوتهای سیستم ترافیکی، هزینههای تکرار آزمونها نیز فشار مالی زیادی وارد میکند. در سالهای اخیر، نرخ مردودی در آزمونهای تئوری و عملی به بالاترین میزان خود رسیده است. حدود نیمی از داوطلبان در آزمون تئوری و بیش از یکسوم در آزمون عملی مردود میشوند. این موضوع باعث شده زمان و هزینه دریافت گواهینامه برای بسیاری افزایش پیدا کند.
با توجه به فشارهای مالی، برخی جوانان به فکر دریافت گواهینامه در کشورهای ارزانتر همسایه همچون لهستان افتادهاند، اما طبق قوانین باید حداقل ۱۸۵ روز در آن کشور اقامت داشته باشند و هزینههای سفر و اقامت نیز به مجموع هزینهها اضافه میشود.
در عرصه سیاست بحثهایی درباره اصلاح سیستم آموزش رانندگی و استفاده از شبیهسازهای رانندگی برای کاهش هزینهها مطرح است. برخی کشورها همچون فرانسه، شبیهساز را بهعنوان بخشی از برنامه آموزشی پذیرفتهاند، اما در آلمان هنوز این روش رسمیت نیافته است، البته بسیاری از مربیان معتقدند شبیهسازها نمیتوانند جای تجربه واقعی رانندگی بهویژه در شرایط ویژه همچون بزرگراه یا رانندگی شبانه را بگیرند.


نظر شما