ایمنی حمل‌ونقل، توسعه اقتصادی و چالش‌های پیش‌رو

ایمنی حمل‌ونقل، موتور محرک توسعه اقتصادی است، اما چالش‌هایی همچون زیرساخت‌های ناکافی و تحولات فناورانه، مسیر پیشرفت را پیچیده کرده‌اند و نیازمند راهکارهای پایدار و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، حمل‌ونقل دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در همه زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و ارائه خدمات جریان دارد و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری را ایفا می‌کند.

ایمنی از عوامل مهم و تأثیرگذار در حمل‌ونقل است که از یک طرف اطمینان شبکه حمل‌ونقلی کشور را بالا می‌برد و از طرف دیگر موجب توسعه اقتصادی می‌شود.

حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از بخش‌های اساسی و زیربنایی اقتصاد کشور، نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد و می‌تواند برای بخش‌های اقتصادی مزیت بخش باشد، در این زمینه باید توجه داشت که اگر حمل‌ونقل به‌عنوان حلقه واسط میان تولید و مصرف ایمن نباشد، این زنجیره تکمیل نخواهد شد.

می‌توان گفت که اقتصاد هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند مگر اینکه از حمل‌ونقلی کارآمد و کاربردی در آن استفاده شود، در این بین ایمنی حمل‌ونقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید در پروژه‌های حمل‌ونقلی از جمله ساخت جاده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ایمنی حمل‌ونقل، توسعه اقتصادی و چالش‌های پیشرو

ثبت بیش از ۳۱۳ میلیون تردد در محورهای خوزستان طی سال ۱۴۰۳

محمد جولانژاد، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش چشمگیر تردد در محورهای استان اظهار کرد: طی سال ۱۴۰۳، ۳۱۳ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۶۶۸ تردد در جاده‌های خوزستان ثبت شده است که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد هفت درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در بخش تردد وسایل نقلیه سنگین نیز شاهد افزایش ۱۱ درصدی بودیم، به نحوی که آمار این نوع تردد از حدود ۴۷ میلیون وسیله در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۲ میلیون وسیله در سال ۱۴۰۳ رسیده که بیانگر سهم بالای حمل‌ونقل باری در محورهای استان و نقش مهم خوزستان در زنجیره تأمین کشور است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان عنوان می‌کند: تناژ کالای جابه‌جا شده از خوزستان در سال ۱۴۰۳ به ۵۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تن رسیده و بر اساس آمار موجود بارنامه‌های صادرشده در استان با افزایش ۱۲ درصدی به دو میلیون و ۷۶۹ هزار سفر رسیده است.

جولانژاد با اشاره به جابه‌جایی کالا از پایانه بار بندر امام خمینی (ره) می‌گوید: در این پایانه مهم تناژ بار جابه‌جا شده با رشد ۲۰ درصدی به ۱۵ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۷۳ تن رسید، این میزان کالا با رشد ۲۲ درصدی توسط ۶۵۷ هزار و ۸۲۴ سفر انجام شده است.

رابطه مستقیم افزایش آزادراه‌ها با ایمنی حمل‌ونقل

احسان نونژاد، رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه ۱۳ وزارت خانه موضوع ایمنی حمل‌ونقل را مدیریت می‌کنند به خبرنگار ایمنا عنوان می‌کند: خوزستان به‌دلیل وجود پنج بندر، دو مرز خاکی و بزرگترین بندر فله بر کشور به قطب حمل‌ونقل تبدیل شده است که این موضوع ایمنی جاده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی می‌افزاید: با توجه به ظرفیت‌های مختلف خوزستان به‌ویژه در حوزه اقتصادی، همیشه در حوزه ایمنی دچار چالش‌ها و تهدیداتی وجود داشته است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان خاطرنشان می‌کند: طول آزادراه‌های خوزستان ۰.۷ درصد از سهم کل راه‌های استان است و این موضوع یک چالش است، زیرا هرچقدر طول آزاد راه‌ها افزایش پیدا کند، ایمنی جاده‌ها نیز بیشتر می‌شود، از سوی دیگر میزان تردد در جاده‌ها در سال ۱۴۰۲, ۱۶ درصد و در سال ۱۴۰۱, ۳۷ درصد رشد داشته است.

نونژاد اضافه می‌کند: علاوه‌بر افزایش سالانه تردد در جاده‌ها، افزایش ناوگان قاچاق‌بر و شوتی‌ها، رشد ۵۳ میلیون تنی جابه‌جایی کالا، تکمیل نشدن پروژه‌های حوزه راهسازی، تردد مسافربرهای شخصی و موارد مرتبط با سامان‌دهی نشدن جابه‌جایی کارکنان ادارات و شرکت‌ها نیز چالش‌هایی برای ایمنی جاده‌ای ایجاد کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: وجود صنایع مادر در خوزستان یک فرصت و سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی است، اما به تهدیداتی برای تردد در سطح راه‌ها و ایمنی جاده‌ها تبدیل می‌شود؛ جابه‌جایی ۲۱ درصد بارهای فوق سنگین در سطح راه‌های خوزستان و صدور بیش از ۳۷ هزار پروانه بارهای ترافیکی در خوزستان نیز نشان دهنده وضعیت ایمنی و تأثیر آن در راه‌های استان است.

ایمنی حمل‌ونقل، توسعه اقتصادی و چالش‌های پیشرو

تلاش برای ایجاد ایمنی لازم در محورهای خوزستان

پویان خوشکام، رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان به خبرنگار ایمنا عنوان می‌کند: ایمنی یک تعریف نسبی است و شرایطی را ایجاد می‌کند تا کاربران را از خطرات جانی و مالی دور می‌کند، ترافیک به معنای رفت‌وآمد است و سه جزو اصلی آن عامل انسانی، راه و وسیله نقلیه است و برای تأمین ایمنی نیز آموزش مقررات راهنمایی رانندگی، مهندسی راه و اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی مؤثر هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۹ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در خوزستان عنوان می‌کند: وظیفه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حفظ نگهداری راه‌های موجود است که سال گذشته با اعتبارات محدودی که داشتیم بیش از ۹۰۰۰ کیلومتر خط‌کشی که یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مؤلفه‌های ایمنی محسوب می‌شود در راه‌های خوزستان انجام شده است.

رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان تاکید می‌کند: اجرای روشنایی در نقاط مسکونی و پرحادثه به‌منظور ارتقای میدان دید و آشکارسازی جاده در دستور کار قرار گرفت و به طول ۷۱ کیلومتر روشنایی ایجاد شده است.

خوشکام ادامه می‌دهد: قرار دادن نیوجرسی در ۴۴ کیلومتر میان باند رفت و برگشت، خاک‌ریز یا نصب گاردریل فلزی در ۵۰ کیلومتر از نقاط پرتگاهی و دارای اختلاف ارتفاع انجام و از واژگونی و سقوط وسایل نقلیه در این نقاط جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه خرید و نصب تابلوهای اطلاعاتی، علائم ترافیکی، تجهیزات بازتاب ایمنی از دیگر اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی جاده‌ها است، می‌گوید: سال ۱۴۰۱، ۱۹ نقطه حادثه‌خیز مصوب داشتیم که سال گذشته اصلاح این نقاط تکمیل شده است.

رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان می‌افزاید: ایمنی جاده‌های خوزستان در جایگاه خوبی قرار دارد و در زمینه اقدامات انجام شده رتبه اول در سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای داریم، از نظر آمار تصادفات در جایگاه ۲۳ یا ۲۴ هستیم که با توجه به این وضعیت جاده‌ها، رتبه به نسبت خوب است، اما از نظر کشته‌ها در رتبه هفتم قرار داریم.

ایمنی حمل‌ونقل، توسعه اقتصادی و چالش‌های پیشرو

به گزارش ایمنا، پیشرفت حمل‌ونقل بدون تأمین ایمنی و توجه به چالش‌های پیش‌رو ممکن نیست و سرمایه‌گذاری هوشمندانه و در نظر داشتن راهکارهای نوین، می‌تواند راه را برای توسعه‌ای پایدار و اقتصادی هموار کند.

کد خبر 861114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.