به گزارش خبرگزاری ایمنا، بوئینگ ۷۳۷ در نسلهای مختلف، شامل اورجینال، کلاسیک، نکس جنریشن و مکس، تولید شده و هر نسل بهبودهایی در عملکرد و کارایی به همراه داشته است. طول این هواپیما از ۲۸ تا ۴۳.۸ متر و فاصله دو سر بال آن از ۲۸.۴ تا ۳۵.۹ متر متغیر است. ظرفیت حمل مسافر بسته به مدل از ۸۵ تا ۲۱۵ نفر است. وزن خالی هواپیما از ۲۷,۰۰۰ کیلوگرم (۷۳۷-۱۰۰) تا ۴۵,۰۷۰ کیلوگرم (۷۳۷ MAX ۹) و حداکثر وزن برخاست (MTOW) تا ۸۸,۳۱۴ کیلوگرم متفاوت است.
نسلهای اولیه ۷۳۷ از موتورهای توربوفن Pratt & Whitney JT8D با رانش ۱۴,۵۰۰ پوند استفاده میکردند. در سری کلاسیک (۷۳۷-۳۰۰/۴۰۰/۵۰۰)، موتورهای CFM56-3B با رانش ۲۰,۰۰۰ پوند به کار رفتند. نسل نکس جنریشن (۷۳۷-۶۰۰/۷۰۰/۸۰۰/۹۰۰) از موتورهای CFM56-7B با رانش تا ۲۷,۳۰۰ پوند بهرهمند شد و در سری مکس (737 MAX 7/8/9/10)، موتورهای CFM LEAP-1B با رانش ۲۶,۷۸۶ تا ۲۹,۳۱۷ پوند و مصرف سوخت ۱۴ درصد بهینهتر معرفی شدند. سرعت کروز این هواپیما حدود ۰.۷۸ ماخ (۹۲۵ کیلومتر بر ساعت) و برد پروازی آن از ۲,۸۵۰ کیلومتر (۷۳۷-۱۰۰) تا ۷,۱۳۰ کیلومتر (737 MAX) است
کابین خلبان در نسلهای اولیه آنالوگ بود، اما در مدلهای نکس جنریشن و مکس به کابین شیشهای (Glass Cockpit) با نمایشگرهای دیجیتال و سیستم مدیریت پرواز (FMS) ارتقا یافت. این سیستمها دقت ناوبری و ایمنی را بهبود دادهاند. در سری مکس، سیستم MCAS برای افزایش پایداری پرواز اضافه شد، اما پس از سوانح سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ (پروازهای Lion Air 610 و Ethiopian Airlines 302)، اصلاحات نرمافزاری و آموزشی اعمال شده است.


نظر شما