شیب مهاجرت معکوس شد/ آموزش سنتی دیگر پاسخ‌گو نیست

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه آموزش با روش‌های قدیمی جواب نمی‌دهد، با تاکید براستفاده از روش‌های نوین و جدید گفت: شیب ۶۰ درصدی برای گرفتن مدارک لازم برای خروج از کشور در فضای آرامش ایجاد شده در کشور به شیب منفی رسیده و حتی در برخی جاها معکوس شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا ظفرقندی امروز_ چهارشنبه سوم اردیبهشت_ در هجدهمین جشنواره شهید مطهری که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: بحث عدالت در آموزش پزشکی یکی از مهم‌ترین راهبردهایی است که رئیس‌جمهور به آن توجه ویژه دارد و نسبت آموزشی براساس مناطق محروم باید سنجیده و تأمین شود.

وی با بیان اینکه آموزش با روش‌های قدیمی جواب نمی‌دهد، با تاکید براستفاده از روش‌های نوین و جدید افزود: شیب ۶۰ درصدی برای گرفتن مدارک لازم برای خروج از کشور در فضای آرامش ایجاد شده در کشور به شیب منفی رسیده و حتی در برخی جاها معکوس شده است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هدف آموزش عمومی ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است، گفت: انجام اقدامات پیشگیرانه برای بالا بردن سواد سلامت مردم ضروری است.

وی تاکید کرد: کسانی که با سلامت و جان مردم سر و کار دارند، خط قرمز وزارت بهداشت بوده و افراد باید با کسب مهارت در آزمون‌ها که لازم و ضروری است، فعالیت کنند، علم بدون مهارت فایده ندارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: همان‌طور که پزشکی علم و هنر است، آموزش علوم پزشکی هم علم و هنر بوده، یک جراح خوب لزوماً معلم خوبی نیست و باید هنر معلمی و آموزش را هم فراگیرد تا استاد خوبی در دانشگاه شود.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر هم آموزش علوم پزشکی متحول شده و هم نیازهای مردم متفاوت شده است، افزود: ۵.۵ درصد مردم مبتلا به دیابت هستند که ۵۰ درصدشان از بیماری خود بی‌خبرند، ۳۰ درصد افراد نمی‌دانند فشار خون دارند و ۴۰ درصد افراد از کاهش شنوایی خود بی خبر می‌مانند، بنابراین مهم‌ترین وظیفه آموزش علوم پزشکی در حال حاضر ارتقای سطح سواد سلامت عمومی جامعه است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید سلامت را وارد مدارس، خانه‌ها و تلفن‌های همراه مردم کنیم تا شناخت آنها از سلامت عمومی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال دو سرطان فراگیر پستان و پروستات با آموزش‌های اولیه قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: ارتقای سواد سلامت مردم حتی پیش از پیشگیری قرار می‌گیرد، زیرا در همین دو مثال اگر سرطان پیشرفت کند با هزینه‌های گزاف هم قابل درمان نخواهد بود.

ظفرقندی با بیان اینکه صرف آموزش علوم پزشکی کارآمد نیست و آموزش با برخی شاخص‌ها نسبت دارد، در تشریح این شاخص‌ها اظهار کرد: نسبت آموزش پزشکی با کیفیت آن بسیار مهم است و کیفیت قابل تخفیف نیست، کیفیت در آموزش علوم پزشکی که با جان و سلامت مردم سر و کار دارد خط قرمز وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به گنجاندن مهارت در آزمون‌های بورد، یادآور شد: آموزش فقط درس و تخته و کلاس نیست، فارغ‌التحصیلی که مهارت عملی در به کارگیری علمش نداشته باشد، کارآیی ندارد.

وزیر بهداشت کیفیت آموزش را شامل سه عنصر علم، مهارت و نگرش دانست و گفت: توجه به اخلاق عملی در حوزه پزشکی نیز یکی دیگر از شاخص‌هایی است که در آموزش علوم پزشکی باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی، نسبت آموزش با مناطق محروم، نسبت آموزش با عِرق ملی و استفاده از روش‌های جدید آموزشی در حوزه علوم پزشکی سایر شاخص‌هایی هستند که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 860240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.