به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان طی لایحه شماره ۸۷/۱۲۶۰۴۸ اسفند ۸۷ متعاقب طرح پیشنهادی شورای اسلامی شهر در خصوص طرح تقسیمبندی و محدودههای پیشنهادی شهرداری اصفهان در تبدیل ۱۱ منطقه شهری به ۱۴ منطقه و با توجه به گسترش شهر و الحاق محدودههای شهری جدید به شهرداری پیشنهاد و ارائه شد که با قید دو فوریت در جلسه علنی مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس مفاد بندهای ۱۱ و ۳۴ الحاقی به ماده ۷۱ قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر به تصویب رسید؛ در نهایت سال ۱۳۸۷ شهرداری منطقه ۱۴ بهطور رسمی آغاز بهکار کرد، در حالی که پیش از این لایحه، این منطقه جزئی از منطقه ۷ شهرداری اصفهان محسوب میشد.
محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان از شمال به جاده خاکی در ادامه بلوار تاکسیرانی تا خیابان آیتالله غفاری، از طرف شرق ادامه جاده خاکی در امتداد نهر ارزنان تا اتوبان شهید اردستانی، از طرف جنوب از محور اتوبان شهید اردستانی تا ابتدای خیابان آل یاسین و از طرف غرب، بزرگراه چمران در امتداد خیابان آلبویه و خیابان گلستان در امتداد خیابان بعثت تا میدان شهدای ورزشکار به مساحت ۱۹۰۰ هکتار و محدوده قانونی آن ۹۴۰ هکتار است.
این منطقه به لحاظ جغرافیایی در شمال شهر اصفهان واقع شده است و با ۱۶۰ هزار نفر جمعیت، یکی از پرجمعیتترین مناطق شهری محسوب میشود.
منطقه ۱۴ کمترین میزان فضای سبز تفرجگاهی را داشته و دغدغه بزرگ مردم آن به سبب بافت فرسودهای که دارد، اجرای طرحهای آسفالتریزی و شکلگیری پهنههای خاکی در منطقه و محلات است، از اینرو در این دوره از مدیریت شهری، نهضت آسفالت در این منطقه با ۲۵۰ تن قیر یارانهای به ارزش ۱۲ میلیارد تومان تعریف شده است.
در حقیقت در دوره جدید مدیریت شهری نخستین میز ویژه در دفتر شهردار برای حصه شمالی و نگاه ویژه به مناطق کمتربرخوردار مدیریت شهری از بازدید روز نخست کاری شهردار از این محله شکل گرفت و اتفاقات ویژهای را در این محله رقم زد.
این اقدامات در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت طراحی شد و بر اساس نیازسنجیهای انجامشده، سه مؤلفه کلان هویت، امنیت و فرهنگ برای آن تعریف شد.
در حوزه هویتی میتوان گفت که بزرگترین معضل در محلات منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان «گمنامی اجتماعی» است، از اینرو تصمیم بر تغییر فضای ظاهری محلات از جمله حصه گرفته شد؛ ایجاد طولانیترین دیوارنگاره محلی کشور برگرفته از گنبدهای فیروزهای نیز از اقدامات شاخص در این منطقه بوده که با هدف زیباسازی فضای شهری و ترمیم نازیباییهای بصری اجرا شده است.
محلههایی از جمله حصه، محلی برای تهنشین شدن نازیباییهای شهر ازجمله کودکان کار، معتادان متجاهر و کارتنخوابها در آن است، از اینرو مهمترین اتفاق در آن میتواند ایجاد یک کلانتری باشد که اجرای آن در دوره ششم مدیریت شهری با قدرت پیگیری شده و هماکنون در مرحله نازککاری قرار گرفته است؛ در حوزه ترافیکی و ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز در این منطقه پروژههای خوبی تعریف شده است.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با محمدمهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از پروژههای عمرانی و توسعهای منطقه، ظرفیتها و چالشهای موجود، تلاشهای مدیریتی و پاسخ به نیاز شهروندان در سال جاری است.

ایمنا: بیستم مهر ۱۴۰۰ با حکم شهردار اصفهان بهعنوان مدیر منطقه ۱۴ شهرداری این کلانشهر منصوب شدید؛ مدیر فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی تفریحی، معاون اداری_ مالی سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان و شهردار سابق پیربکران بوده و این سوابق را در کارنامه فعالیت خود ثبت کرده است. از سختیهای کار در این منطقه بگویید.
کریمی: قبل از انتخاب مدیران مناطق جزو نفرات اولی بودم که خدمت شهردار رسیدم و تقاضا کردم من را بهعنوان مدیر منطقه ۱۴ انتخاب کند، زیرا به این موضوع واقف بودم طبق تمام ارزیابیها و پژوهشها، بیش از ۵۰ درصد محرومیتهای شهر در این منطقه است و در تقسیمبندی مناطق جزو مناطق حاشیهای لحاظ میشود؛ حاشیهنشینی فینفسه مذموم نیست، اما بسترساز بسیاری از محرومیتها است.
در این منطقه، ۱۲ محله وجود دارد که در ۱۰ محله، روزگار کمر مردم را شکسته است؛ از جمله این محلهها میتوان به حصه، ارزنان، دارک، زینبیه، بیسیم، شهرک امام خمینی (ره)، شهرک امام حسین (ع)، دو طفلان و عمان سامانی اشاره کرد. در مجموع باید گفت منطقه ۱۴ مجموعهای از ترینها در ابعاد مثبت و منفی است.
بعد منفی منطقه این است که بیشترین میزان بافت فرسوده را میان مناطق پانزدهگانه با وجود مساحتی معادل ۳۲۰ هکتار دارد، همچنین ۱۰۰۰ هکتار از ۲۰۰۰ هکتار منطقه در حریم و خارج از دسترسی مدیریت شهری است.
۳۰ درصد بافت منطقه ۱۴ در محدوده بافت فرسوده است، از طرفی کمترین میزان فضای سبز و مکان تفرجگاهی و بیشترین میزان محرومیت در این منطقه وجود دارد.
بُعد مثبت منطقه این است که جوانترین منطقه شهرداری بهشمار میرود و بیشترین افراد بالای ۱۵ سال و کمترین افراد بالای ۶۵ سال، بیشترین نیروی کار و بیشترین میزان افراد مستعد و توانمند در این منطقه هستند. بهعنوان مثال سجاد صالحپور قهرمان کشتی فرنگی دنیا، حامد حقشناس دارنده برنز پارالمپیک و جواد عابدی قهرمان ووشوی جهان ساکن این منطقه هستند.
منطقه ۱۴ محروم از خدمت است، نه محروم از استعداد و توانمندی؛ پرتراکمترین منطقه شهری که متوسط میزان جمعیت هر محله بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر بر هکتار است.
محله عمان سامانی ۲۰۸ نفر بر هکتار ظرفیت دارد و پرتراکمترین خیابان شهر است؛ در پروژه ۲۰۲۰ محله محروم که در سطح کشور پیگیری میشود، به سه محله منطقه ۱۴ که محرومیت با درجه شدید و بسیار شدید وجود دارد، باید نگاه ویژه شود.
ایمنا: مهمترین دستاورد فعالیت شما در این منطقه چه بوده است؟
کریمی: از ابتدای این دوره مدیریت شهری، نگاه به مناطق کمتربرخوردار نگاه ویژهای بود، از تشکیل کمیسیون مناطق کمتربرخوردار در شورا گرفته تا بازدید شهردار اصفهان در نخستین روز کاری خود از محله حصه، بیانگر عزم مدیریت شهری برای رنگباختن محرومیت از این محلات جدی بوده است؛ در طول این دوره با تمام توان و تلاش وارد این فضا شدیم.
بیشترین تعداد پروژههای عمرانی در طول دوره در این منطقه انجام شده که بعضی کمنظیر و حتی بینظیر است؛ یکی از اتفاقات ویژه خط دو مترو است که چهار ایستگاه آن در مرحله نازککاری است و سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
مترو یک پروژه پیشران و محرک توسعه است و میتواند به رفع محرومیت در منطقه بسیار کمک کند؛ احداث چهار ایستگاه مترو در منطقه ۱۴ در اولویت قرار گرفت و مدیریت شهری پای این کار ایستاد.
مترو پروژهای بسیار پرهزینه است و ساخت هر کیلومتر آن بیش از ۲,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، البته شهروندان منطقه ۱۴ طبق جدول زمانبندی در سال ۱۴۰۴ سوار مترو در خط دو خواهند شد.
دومین پروژه محرک توسعه که اتفاقات ویژهای رقم خواهد زد، احداث دو تقاطع غیر همسطح است که در طول سه سال آغاز و به سرانجام رسید؛ تقاطع شهدای ورزشکار در ورودی شهر اصفهان که یک اتفاق ویژه ترافیکی بود و تقاطع غیرهمسطح شهید کاظمی آشتیانی روی بلوار آیتالله ناصری انجام شد.
در این نقطه از شهر حدود هفت کیلومتر جاده احداث شد که پیش از این وجود نداشت و سالها مورد درخواست مردم بود؛ ابتدای دوره لیستی از مواردی که دغدغه مردم بود، تهیه شد. یکی از آنها «جاده مرگ» جادهای بدون علائم راهنمایی و روشنایی و مربوط به زمان پیش از انقلاب بود که شرایط آن در شأن مردم نبود.
در حال حاضر در این محدوده یک جاده ۳۶ متری احداث شده است و «سهراه مرگ» در این منطقه که به جلوان و حصه منتهی میشد، به «سهراه زندگی» تبدیل شد.
دو پهنه و لکه خاکی سودان و باتان سالها مردم را آزار میداد؛ در یک پهنه حدود ۴۰ هکتاری که نه آبی برای کشاورزی دارد، نه فضایی برای ساختوساز تدابیری اندیشیده شد.
برای پهنه سودان احداث پردیس خانوادهمحور را در نظر گرفتیم؛ یک پردیس کامل و جامع ۶.۸ هکتاری که فضای سبز تفرجگاهی، فرهنگسرا، زمین روباز ورزشی، آمفیتئاتر، مسجد، پیادهراه و محلی برای ورزش کودکان و سالمندان در نظر گرفته شده است که مردم محلات عمان سامانی، لاله و ۱۶ متری طالقانی را منتفع میکند.
این کار موجب شد سایر زمینهای اطراف پردیس نیز شکل گیرد و تا سه سال آینده پهنه خاکی در صحرای سودان نخواهیم داشت.
صحرای باتان تبدیل به یک لکه خاک شده بود که با نخستین باد مردم را مورد آزار قرار میداد، همچنین تبدیل به یک فضای بیدفاع شهری شده بود؛ سال گذشته در همین نقطه موردی از حمله کردن چند قلاده سگ به یک کودک گزارش شد که اگر راننده تاکسی نبود، هماکنون کودک در قید حیات نبود.
فضای بیدفاع شهری قصه پرغصهای را برای اهالی باتان و محلات اطراف بهوجود آورده بود؛ یکی از راههایی که میتوان فضاهای بیدفاع شهری را برهم زد، این است که دسترسیها در آن آسان شود؛ هنگام ساخت یک شهر جدید نخستین کار اقدام به احداث خیابان است. در صحرای باتان کاربری زمینهای مردم عوض شده بود، اما دسترسی نداشت، البته شریان ویژهای در طرح تفصیلی در نظر گرفته شد.
برای نجات مردم از این صحرا هیچ راهی جز احداث جاده نداشتیم، از اینرو با توجه به اینکه در محدوده خوب منطقه واقع شده بود، با اینکه هزینههای تملک و آزادسازی بسیار بالا بود، اراده بر این قرار گرفت که این اتفاق بیفتد.
مالکان و حدود زمینها مشخص و با مالکان صحبت و تملک انجام شد؛ طرح در شورای سیاستگذاری مصوب شد و در حال حاضر تنها آسفالت جاده باقیمانده است، البته جاده دیگری به این جاده متصل است، که اتصال آن را به خیابان بعثت فراهم میکند و جزو شریانهایی است که اتفاق ویژهای را رقم میزند.
مهمتر از این اتفاق آن است که امروز مردم به پلاکهای خود دسترسی دارند و برای ساختوساز ورود کردند، اینجا خیلی زود به محلهای تبدیل میشود که بر اساس طرح تفصیلی شکل میگیرد و موجب رونق میشود.
ایمنا: احداث کلانتری حصه به کجا رسید؟
کریمی: حصه شمالی بهعنوان محرومترین نقطه شهر از منظر ویژگیهای مختلف محرومیت است، بههمین جهت رسیدگی به این محله از سال ۱۴۰۰ آغاز و تمام دغدغهها و نیازهای حصه زیرمجموعه سه کلان مؤلفه هویت، امنیت و فرهنگ دستهبندی شد. بر این اساس یکسری پروژهها تعریف شد که احداث کلانتری برای برقراری امنیت بود.
دغدغه چنددهساله مردم منطقه ۱۴ بود، وجود یک کلانتری در محله حصه و جلوان بود؛ حصه در حال حاضر زیرمجموعه سه کلانتری است، حصه و جلوان و محلی برای تهنشین شدن تمام نازیباییهای شهر و سرریز تمام آسیبهای اجتماعی است، از اینرو نیاز به یک پایگاه امنیتی و ایمنی ضروری بود، سالهای سال نیروی انتظامی تلاش کرده بود دغدغه مردم را مرتفع کند، اما انجام نشد.
برای تحقق خواسته مردم محله حصه تعامل لازم بین شهرداری و نیروی انتظامی انجام و شهرداری ۱۵۰۰ متر مربع زمین خریداری کرد؛ در حال حاضر کلانتری حصه در مرحله نازککاری است و یکی از بزرگترین و جامعترین کلانتریهای شهر میشود.
خرید و ساخت زمین توسط شهرداری و فراهمکردن امکانات و نیروی انسانی توسط نیروی انتظامی انجام میشود؛ طبق توافقنامه مقرر شد معاونت پیشگیری از جرم، پلیس راهور و پلیس مبارزه با مواد مخدر در کلانتری مستقر شود که این اقدام موجب افزایش سطح امنیت کل منطقه خواهد شد.
این کلانتری پس از راهاندازی تمام محلات ارزنان، دارک و حصه تحت پوشش قرار میدهد و از حجم مأموریت کلانتری ۲۶ در آن محلات کاسته میشود و به سایر محلات میرسد؛ کلانتری حصه تا پاییز سال جاری به بهرهبرداری میرسد.
ایمنا: چه اقدامات دیگری در محدوده محله حصه در راستای توجه به مناطق کمبرخوردار انجام شده است؟
کریمی: در حوزه فرهنگ به معنای عام احداث بازیکده ۸۵۰۰ متری در سال ۱۴۰۰ انجام شد و برای سال جاری نیز قرارداد احداث یک فرهنگسرای ۱۵۰۰ متری کنار بازیکده منعقد خواهد شد، همچنین قرارداد احداث ورزشگاه توپی در همان مکان بسته شده است.
زیرمجموعه کلانمولفه «هویت» بزرگترین دیوارنگاره محلی در حصه با بیش از ۲۲ هزار متر پلاستر زنی انجام شد و در این راستا تمام دیوارها و کوچه پس کوچههای حصه سیمان و رنگآمیزی شد، همچنین بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر دیوارنگاره انجام شد که در راستای هویتبخشی بود تا حصه دیده شود.
انجام این اقدامات موجب رضایتمندی مردم شد.
ابرپروژه زیرگذر شهید خدمت، آیتالله رئیسی بزرگترین پروژه مدیریت شهری، مشترک میان مناطق ۱۰ و ۱۴ است که این زیرگذر در حصه را از پل آفتاب تا پل طیاره جلو میبرد؛ از سال ۱۴۰۰ پیگیر این پروژه بودیم.
این پروژه تاکنون حدود ۲۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ۱۱۰ میلیارد تومان آن توسط منطقه ۱۰ پرداخت شده و باقیمانده آن در مرکزی است و از سهم بودجه محرومیتزدایی منطقه ۱۴ به پروژه تزریق میشود، حدود هفت پل بر این زیرگذر احداث میشود، با بهرهبرداری این پروژه دو محله حصه شمال و جنوبی بههم متصل میشود و از منظر زیستمحیطی و ترافیکی اتفاق ویژهای خواهد افتاد.
ایمنا: قصد انجام چه اقدامی را در منطقه ۱۴ داشتهاید که نیمهتمام مانده است یا بهدلایل مختلف موفق به انجام آن نشدهاید؟
کریمی: مهمترین کاری که بهعنوان آخرین آرزوی من در منطقه است، احداث سومین میدان بزرگ شهری است، این میدان مختصات ویژه خود را دارد و بعد از میدان امام (ره) و میدان امام علی (ع)، سومین میدان بزرگ شهری است.
این میدان در مساحت ۱۹ هکتاری از حرم مطهر حضرت زینب (س) آغاز میشود و تا میدان عاشق ادامه دارد؛ این پروژه بیش از دو دهه در بوروکراسی اداری مانده بود، البته حجم پروژه بسیار بزرگ است و نیاز به دقت نظر دارد، اما ثمره یک پیگیری سهساله مستمر، موجب شد اواخر سال گذشته این طرح از شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ شود که مرحله نخست آزادسازی این میدان و سپس احداث و در نهایت بهرهبرداری است.
بهلحاظ اینکه جانمایی این میدان در مرکزیت شمال شهر اصفهان است، میتواند محور تمام شاخصهای زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی شمال شهر اصفهان باشد؛ دریافت مصوبات و منابع مالی جهت تحقق این طرح اقدام پرثمری است که در همین راستا الحاق ۲۶ هکتار زمین در منطقه ۱۴ در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور یک اتفاق ویژه بود و منبعی بهعنوان پشتیبان برای تحقق این پروژه است.
همهچیز برای آغاز کار آماده است که امیدواریم تا دو ماه آینده کلنگ آغاز عملیات احداث این پروژه زده شود؛ در این میدان هتل، حوزههای تجاری، اداری، فرهنگی و آموزشی در نظر گرفته شده است.
شعاری داریم تحت عنوان اینکه «آینده در اختیار منطقه ۱۴ است» و تلاش میکنیم این شعار در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان محقق شود.

ایمنا: از بودجه و اعتبارات منطقه ۱۴ در سال جاری بگویید و اینکه تاکنون چقدر از آن محقق شده است؛ بر اساس بودجه سال جاری چه تعداد پروژه شاخص، مهم منطقهای و منطقهای در دستور کار شهرداری قرار گرفته است؟
کریمی: تنها به بودجه اختصاصی منطقه نگاه نکردیم، بودجه منطقه ۱۴ در سال ۱۴۰۴، ۷۱۸ میلیارد تومان است؛ بودجه سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ در حد مطلوبی محقق شد، در بین مناطقی که بودجه محرومیتزدایی دریافت میکنند، کمترین میزان این بودجه را دریافت کردیم که این نشان میدهد، منطقه ۱۴ به سمتی میرود تا خود را از سایر مناطق محرم جدا کند و روی پای خود بایستد.
سال گذشته ۱۶۶.۵ میلیارد تومان بودجه سکونتگاههای غیررسمی بود که از این مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه به منطقه ۱۴ اختصاص پیدا کرده بود، فرهنگسرا و ورزشگاه توپی و بخشی از پردیس سودان از این بودجه است.
سال جاری تنها ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از منابع دولتی برای تحقق میدان داریم که اتفاق ویژهای در این دوره مدیریت شهری است؛ درواقع به بودجهای که در شهرداری بسته میشود، قانع نشدیم.
سال گذشته حدود ۳۰۷ تن قیر رایگان و دو سال قبل به ترتیب ۲۴۷ و حدود ۲۰۰ تن قیر رایگان دریافت کردیم؛ سال گذشته مبلغی بالغبر ۱۲ میلیارد تومان هزینه قیر رایگان بود.
تلاش کردیم تمام ظرفیتهای بودجهای را پای کار بیاوریم، بودجه مترو بهصورت متمرکز در شهرداری مرکزی است، هزینه احداث هر کیلومتر مترو بالغ بر ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است، چهار ایستگاه منطقه ۱۴ در مرحله نازککاری و بهرهبرداری است که نشاندهنده آوردن ظرفیت ویژه بودجهای برای تحقق این امر و خوب کردن حال مردم است.
یک بودجه مصوب و یک بودجه غیرمصوب داریم که مبلغ آن بسیار بیشتر است و اگر میخواستیم به بودجه خود بسنده کنیم، بسیاری از پروژهها محقق نمیشد.
ایمنا: در حال حاضر چند میلیارد ریال پروژه مشارکتی در منطقه ۱۴ فعال است و چه تسهیلاتی برای رغبت بیشتر سرمایهگذاران جهت سرمایهگذاری در این منطقه فراهم شده است؟
کریمی: سال گذشته یک پروژه مشارکتی به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان تعریف کردیم که در حال حاضر قرارداد منعقد و پیمانکار آغاز بهکار کرده است.
سال جاری یک نگاه ویژه به حوزه مشارکت داریم، دو مورد در مرحله تحقیقات و توسعه است که اگر محقق شود، بیش از بودجه مصوب به حوزه مشارکتها ورود خواهیم کرد؛ منطقه ۱۴ بهدلیل اینکه در ورودی شهر قرار گرفته است، ظرفیت حضور اصناف مختلف را دارد و اگر همه چیز بر اساس پیشبینیها پیش رود، حوزه مشارکتها در منطقه ۱۴ بیش از بودجه کل منطقه در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
ایمنا: یکی از برنامههای مدیریت شهری ششم اصفهان «محلهمحوری» بوده است؛ در این راستا چه اقدامات شاخصی در این منطقه انجام و کدامیک از محلههای منطقه در قالب اجرای این طرح نونوار شد؛ چه اعتباراتی در این زمینه هزینه شده است؟
کریمی: محلههای حصه، جلوان، ارزنان و دارک جزو محلاتی است که با پرداختن یکساله مشکلات آنها رفع نمیشود و نیاز به اقدامات مستمر دارد.
با وجود اینکه تنها منطقهای بودیم که پروژههای محلهمحور را از سال ۱۴۰۰ با محله حصه آغاز کردیم، اما همچنان این محله را رها نکردهایم، همچنین محلات دارک و ارزنان نیز همچنان نیاز به رسیدگی دارد.
سال جاری محله دو طفلان در دستور کار قرار گرفت، امامزاده دو طفلان در مرکزیت این محله قرار دارد که برای آنها تدابیر ویژهای اندیشیده شده است تا بهعنوان قطب فرهنگی، مذهبی و تفریحی محله قرار گیرد.
پیادهراهی از خیابان محوری اصفهانی تعریف شده است، همچنین آزادسازی خیابان محوری اصفهان که منتهی به خیابان دو طفلان است، در دستور کار قرار دارد که حدود ۷۰ میلیارد تومان به این پروژهها اختصاص داده شده است، بعضی از پروژهها در قالب پروژههای عمرانی جای داده شده است.
ایمنا: خبر خوش شما برای شهروندان این منطقه چیست؟
کریمی: خبر خوش راهاندازی فاز نخست خط دو متروی اصفهان در سال ۱۴۰۴ و آغاز احداث سومین میدان بزرگ شهری نصفجهان است که بهطور کلی فضای منطقه ۱۴ را متحول خواهد کرد.


نظر شما