تله‌کابین کرمانشاه، وعده‌ای ۲۰ ساله در گیرودار اجرا

پس از دو دهه انتظار، اختلاف‌نظرهای نهادی و تعلیق‌های پیاپی، پروژه تله‌کابین کرمانشاه بار دیگر به صدر اولویت‌های توسعه شهری بازگشته است، طرحی که در صورت رفع دغدغه‌های میراث می‌تواند طاق‌بستان را به نگین گردشگری غرب کشور تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پروژه تله‌کابین کرمانشاه با هدف اتصال منطقه طاق‌بستان به ارتفاعات شمالی شهر از اوایل دهه ۱۳۸۰ مطرح شد، در آن زمان این طرح یکی از مدرن‌ترین ایده‌های توسعه گردشگری در غرب کشور بود و امید می‌رفت که با اجرای آن کرمانشاه به مقصدی مهم برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

از همان ابتدا مخالفت‌هایی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی مطرح شد و دغدغه‌های اصلی به تأثیر احتمالی دکل‌ها و مسیر ریلی تله‌کابین بر منظر تاریخی و فرهنگی طاق‌بستان بازمی‌گشت که به همین دلیل پروژه به‌طور موقت متوقف و پس از مدتی به طور کامل از دستور کار خارج شد.

سال‌ها بعد و با آغاز به کار تیم جدید مدیریت شهری، پروژه تله‌کابین بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت و شهردار کرمانشاه که از آغاز دوره مدیریتی خود بر ضرورت توسعه گردشگری شهری تأکید داشت، این طرح را به‌عنوان یکی از ارکان هویتی و اقتصادی شهر مطرح کرد.

تله‌کابین کرمانشاه، وعده‌ای ۲۰ ساله در گیرودار اجرا

پروژه تله‌کابین تنها یک تفریح شهری نیست

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نمی‌توانیم ظرفیت طبیعی و تاریخی همچون طاق‌بستان را نادیده بگیریم، این منطقه می‌تواند به قلب تپنده گردشگری غرب کشور تبدیل شود، به‌شرط آنکه زیرساخت‌های لازم فراهم باشد.

وی اضافه می‌کند: پروژه تله‌کابین تنها یک تفریح شهری نیست، بلکه بازوی توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و جذب سرمایه‌گذاری خواهد بود.

شهردار کرمانشاه با اشاره به جلسات متعدد با اداره‌کل میراث فرهنگی و وزارتخانه مربوطه تصریح می‌کند: حدود ۹۰ درصد از اختلافات حل شده و نقشه نهایی پروژه در حال آماده‌سازی است و طی یک ماه آینده، نقشه‌ها برای صدور مجوز نهایی به وزارت میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.

نوروزی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت دریافت مجوز، پروژه ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

تله‌کابین کرمانشاه، وعده‌ای ۲۰ ساله در گیرودار اجرا

تصمیم‌گیری درباره تله‌کابین طاق‌بستان در گرو رعایت ضوابط میراث فرهنگی است

داریوش فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با اشاره به حساسیت بالای حریم مجموعه تاریخی طاق‌بستان برای اجرای پروژه تله‌کابین عنوان می‌کند: پروژه تله‌کابین کرمانشاه از جمله طرح‌های قدیمی و مطالبه‌محور در حوزه گردشگری شهری است که سال‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اما تا امروز هیچ‌گونه مجوزی برای اجرای نهایی آن صادر نشده است.

وی می‌افزاید: نقشه‌های پیشنهادی مسیر تله‌کابین باید به‌صورت رسمی از سوی شهرداری به وزارت میراث فرهنگی ارسال شود و تنها پس از بررسی کامل این نقشه‌ها در شورای فنی وزارتخانه، امکان صدور نظر نهایی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه تاکید می‌کند: آنچه برای ما اهمیت دارد، حفظ اصالت و حریم منظر فرهنگی طاق‌بستان است که ثبت ملی است و ظرفیت ثبت جهانی را نیز دارد.

فرمانی با تأکید بر اینکه تاکنون بیش از ۸۰ درصد مسائل فنی و قانونی پروژه بررسی شده است، می‌گوید: با وجود برگزاری جلسات متعدد در سطح استان و با حضور نهادهای مسئول، هنوز بعضی ابعاد نیازمند بازبینی و بررسی بیشتر است.

وی تاکید می‌کند: توسعه گردشگری باید هم‌راستا با صیانت از میراث تاریخی انجام شود، ما نه مخالف توسعه هستیم و نه مانعی برای رفاه شهروندان ایجاد می‌کنیم، اما اجازه نخواهیم داد که هیچ طرحی، ولو با نیت خیر به حریم تاریخی و هویت فرهنگی استان آسیب وارد کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه خاطرنشان می‌کند: اجرای پروژه تله‌کابین تنها در صورتی ممکن خواهد بود که با تمام ضوابط حفاظتی و ملاحظات فنی مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی منطبق باشد.

فرمانی اضافه می‌کند: تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه در گرو نظر کارشناسی و مستند وزارتخانه است و تا پیش از آن هیچ‌گونه عملیات اجرایی مجاز نخواهد بود.

تله‌کابین کرمانشاه، وعده‌ای ۲۰ ساله در گیرودار اجرا

حمایت مدیریت استان؛ اراده‌ای برای تحقق

کرمانشاه با دارا بودن پیشینه‌ای چند هزار ساله، اقلیم کوهستانی، طبیعت بکر و بافت تاریخی غنی همواره یکی از مقاصد بالقوه گردشگری در کشور بوده است، با این حال کمبود زیرساخت‌ها، تبلیغات ضعیف و بهره‌برداری نکردن صحیح از منابع موجود، مانع از شکوفایی کامل این ظرفیت‌ها شده است.

پروژه تله‌کابین می‌تواند نقطه عزیمت یک بازآفرینی شهری باشد، پروژه‌ای که نه‌تنها کرمانشاه را در سطح ملی برجسته‌تر می‌کند، بلکه دروازه‌ای تازه برای جذب گردشگر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه خدمات شهری و حتی ارتقای هویت فرهنگی شهر خواهد بود.

منوچهر حبیبی، استاندار کرمانشاه نیز با تأکید بر ضرورت اجرای این طرح می‌گوید: تله‌کابین طاق‌بستان از مطالبات بحق و قدیمی مردم کرمانشاه است، این پروژه سال‌ها به‌دلیل ملاحظات فرهنگی و اجرایی متوقف بود اما اکنون بستر همکاری میان نهادهای مسئول فراهم شده است و در مدیریت استان با تمام توان از آن حمایت می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر پروژه‌های بزرگ گردشگری همچون تله‌کابین در شهرهایی مثل کرمانشاه اجرایی نشود، توسعه متوازن ملی محقق نخواهد شد.

استاندار کرمانشاه عنوان می‌کند: اجرای این طرح می‌تواند به مهاجرت معکوس، تقویت اقتصاد محلی و افزایش اعتماد عمومی نسبت به کارآمدی مدیران منجر شود.

ایستگاه نخست تله‌کابین در نزدیکی ورودی طاق‌بستان و ایستگاه پایانی آن در ارتفاعات بالای کوه‌های شمالی شهر قرار دارد، مسیر حدود ۱٫۵ کیلومتر، با چشم‌انداز مستقیم به مجموعه تاریخی طاق‌بستان، طراحی شده است و از نظر فنی با آخرین استانداردهای بین‌المللی مطابقت خواهد داشت؛ ظرفیت جابه‌جایی پیش‌بینی‌شده نیز حدود ۱۰۰۰ نفر در ساعت اعلام شده است.

به گزارش ایمنا، در صورت اجرای موفق پروژه، کرمانشاه می‌تواند الگوی موفقی برای توسعه شهری پایدار مبتنی بر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی باشد، این پروژه نه‌تنها ظرفیت‌های گردشگری را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند مدیریت شهری و استانی را در یک مسیر مشترک توسعه‌گرا هم‌سو کند.

بدون شک تحقق وعده تله‌کابین کرمانشاه پس از دو دهه انتظار یک گام مؤثر در بازتعریف آینده شهری خواهد بود؛ آینده‌ای که در آن کرمانشاه تنها یک شهر تاریخی نیست، بلکه مقصدی مدرن، زنده و پویا برای ایران و جهان خواهد بود.

کد خبر 859463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.