به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روند محبوبیت شکلات دبی در شبکه اجتماعی تیکتاک موجب کمبود جهانی پسته شده است. این شکلات لوکس که با کرم پسته و خمیر کنافه ساخته میشود، ابتدا در سال ۲۰۲۱ توسط شرکت اماراتی Fix Desert Chocolatier تولید شد، اما محبوبیت آن از اواخر سال ۲۰۲۳ با انتشار ویدئویی در تیکتاک که طعم آن را تحسین میکرد، بهشدت افزایش یافت و بیش از ۱۲۰ میلیون بازدید گرفت.
این محبوبیت ناگهانی باعث افزایش تقاضا برای پسته شد، در حالی که پیش از آن بهدلیل برداشت پایین در آمریکا، بزرگترین صادرکننده پسته، عرضه این دانه روغنی کمیاب شده بود. قیمت پسته در یک سال از ۷.۶۵ دلار به ۱۰.۳۰ دلار به ازای هر پوند افزایش یافته است، همچنین تولیدکنندگان ایرانی در شش ماه منتهی به مارس ۲۰۲۵، ۴۰ درصد بیشتر از سال قبل به امارات پسته صادر کردند.
شکلات دبی که ترکیبی از شکلات شیری، خمیر کنافه و کرم پسته است، بهسرعت در بازارهای جهانی محبوب شد و برندهای مطرح شکلاتسازی همچون لادرخ و لینت نیز محصولات مشابهی عرضه کردند، اما بهدلیل کمبود پسته، عرضه آنها محدود شده است و برخی فروشگاهها تعداد خرید این شکلاتها را برای هر مشتری محدود کردهاند.
این روند نهتنها باعث کمبود پسته شده، بلکه توجه مصرفکنندگان را از شکلاتهای محبوب قدیمی همچون توبلرون نیز منحرف کرده است، بهطوری که تولید توبلرون در بریتانیا متوقف شده است. تأثیر تبلیغات ویدئویی در تیکتاک بر بازارهای کشاورزی به حدی رسیده که کمبود جهانی پسته و افزایش قیمت آن را در پی داشته است و شکلات دبی به نماد این تغییرات تبدیل شده است.





نظر شما