به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت بهداشت، سید جلیل حسینی در اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، با تأکید بر لزوم برنامهریزی اجرایی در همه سطوح مدیریتی آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: نوشتن جداول برنامههای عملیاتی فرایندی زمانبر است و در عمل اجرای آن بدون تدوین دقیق امکانپذیر نیست، ما با استناد به اهداف کلان و اسناد بالادستی، در راستای توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی، اقدام به انتخاب ۲۳ هدف اختصاصی، طراحی ۳۴ برنامه، ۱۵۵ فعالیت و تعریف ۱۲ فعالیت ستادی و ۴۳ فعالیت دانشگاهی کردیم.
بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو با تأکید بر نیاز کشور
یکی از محوریترین برنامههای تدوینشده، بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو است که با ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه و سایر مواد قانونی همچون ۷۲، ۹۳، ۹۸ و ۹۶ مطابقت دارد. در این چارچوب، بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشتههای منتخب، متناسب با نیاز کشور طراحی شده و از دانشگاهها خواسته شده است با بررسی دقیق زیرساختها و امکانات خود، درخواستهای مستند و همراه با منابع و دلایل توجیهی ارائه دهند.
افزایش ظرفیت پزشکی و بحرانهای ناشی از آن
وی با اشاره به افزایش ظرفیت رشتههای پزشکی و دندانپزشکی تصریح کرد: ظرفیت پزشکی از ۸۰۰۰ به ۱۶۰۰۰ نفر و دندانپزشکی از ۱۷۰۰ به ۳۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا کرده که فشار بیسابقهای به دانشگاهها وارد کرده است. در سه تا چهار ماه اخیر، با تلاش شبانهروزی سعی کردیم مصوبات لازم برای تأمین بودجه را دریافت کنیم، اما تأمین ۳۷ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای ساختوسازهای زیرساختی، کلاسها و سایر امکانات آموزشی تا کنون محقق نشده است.
معاون وزیر بهداشت گفت: در بعضی دانشگاهها حتی با مشکل حضور و غیاب دانشجویان پزشکی روبهرو هستیم که ضرورت بازنگری جدی در سیاستهای ظرفیتپذیری را دوچندان کرده است، برنامههای عملیاتی در حوزههای آموزش بینالملل، تخصصی و درآمدزایی، پذیرش دانشجوی بینالملل، بازنگری ظرفیت در رشتههای تخصصی پزشکی، کسب درآمد از محل آموزشهای آزاد، مسئولیت اجتماعی و مشارکت بنگاههای اقتصادی را شامل میشود. مسئولان وزارت بهداشت بر این باورند که دانشگاهها باید علاوهبر تأمین هزینههای آموزشی، دستکم ۲۰ درصد از بودجه آموزشی خود را از محل درآمدهای مستقل تأمین کنند.
اعتباربخشی آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی
حسینی در ادامه با اشاره به ساماندهی اعتباربخشی برنامههای آموزشی در حوزههای علوم پایه، پزشکی عمومی، داروسازی، دندانپزشکی، تخصص، فوقتخصص، آموزش مجازی و آزمونهای الکترونیکی اظهار کرد: این فرایند از گذشته آغاز شده و با بهکارگیری مدیران برجستهای همچون طاهره چنگیز و همکاری دانشگاهها، بهصورت جدی ادامه دارد. در تیر قصد داریم برنامهریزی هماهنگ و مشترکی برای اعتباربخشی آموزش و درمان در سطح دانشگاهها اجرا کنیم. اقدامات عملیاتی در سطح مناطق دانشگاهی تشکیل کمپهای تخصصی، تصویب استانداردها، توانمندسازی ارزیابان درمانی از دانشگاهها، ساماندهی رشتههای علوم پزشکی در مناطق مختلف، بررسی وضعیت دانشآموختگان، بازنشستگان، مهاجران، کمبودهای نیروی انسانی و تخمین هزینههای تمامشده از دیگر برنامههای در دست اجراست. در این برنامهها با بررسی و تعیین نیازهای نظام سلامت در حوزه منابع انسانی، تحلیل زیرساختهای آموزشی موجود و مورد نیاز و تصمیمگیری درباره رشتهها و مقاطع آموزشی، از دانشگاهها خواسته شده تا با تهیه گزارشهای دقیق، در تدوین سیاستها مشارکت فعال داشته باشند.
توانمندسازی اعضای هیئت علمی و فناوریهای نوین آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر توانمندسازی اعضای هیئت علمی، کاهش مهاجرت یا استقبال نکردن از جذب هیئت علمی در سالهای اخیر و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در حوزههای بینالمللیسازی، اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی تأکید کرد.
مرور برنامههای تحول آموزش پزشکی در دولتهای مختلف
وی با اشاره به مرور برنامههای تحول آموزش پزشکی در دورههای لاریجانی، حقدوست و باقریفرد خاطرنشان کرد: برخی از این برنامهها اجرا شده و برخی نیاز به فعالسازی دارد. ۱۰ برنامه تحول در آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفته و با همکاری معاونتهای آموزشی دانشگاهها به مرحله اجرا در خواهد آمد. بینالمللیسازی آموزش، بهعنوان یکی از منابع درآمدی مهم در برنامه هفتم توسعه، از محورهای مورد تأکید ماست.
نظر شما