به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، محسن زارعی با اشاره به اقدامات این مرکز در حوزه تحلیل عملکرد آزمونهای نهایی اظهار کرد: با تحلیل دادههای حاصل از آزمونهای نهایی در سال تحصیلی جاری، بستری مناسب برای ارائه بازخورد دقیق به معلمان و مدارس فراهم شده است که این امر نقش مهمی در ارتقای کیفیت فرآیندهای تربیتی و آموزشی ایفا میکند.
وی افزود: در این راستا و در چارچوب تحقق راهکار ۱۹ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و استقرار نظام ارزشیابی نتیجهمحور، تحلیل عملکرد آزمونهای نهایی سال جاری در ۱۰۳ عنوان درسی، شامل تمام دروس دوره دوم متوسطه به تفکیک رشتههای مختلف، انجام گرفته و برای استفاده مدارس و مناطق آموزش و پرورش آماده شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: در این طرح، هر مدرسه یک کارنامه تحلیلی اختصاصی دریافت کرده است که در آن عملکرد دانشآموزان به صورت نمودارهای راداری با مقایسه عملکرد منطقهای ارائه شده است، این کارنامهها به مدارس اجازه میدهد تا نقاط قوت و ضعف خود را در هر درس مشخص و نسبت به برنامهریزی و بهبود فرآیندهای آموزشی اقدام کنند، همچنین تحلیل سؤالبهسؤال از آزمونهای نهایی انجام شده و به تفکیک مدرسه، سوالاتی که بیشترین ضعف پاسخگویی را داشتهاند، شناسایی شده است.
زارعی ادامه داد: در این تحلیلها مشخص شده است که میزان دشواری هر سوال، تمایز آن از نظر سطح پاسخگویی و ارتباط آن با اهداف برنامه درسی تا چه اندازه بوده و مشخص شده است که ضعف در پاسخگویی به بعضی سوالات، ناشی از ناآگاهی مفهومی دانشآموزان، شیوه تدریس معلمان یا کفایت نداشتن محتوای آموزشی است.
وی با اشاره به کیفیت تصحیح برگههای آزمونهای نهایی گفت: در اقدامی دیگر، برای تمام مصححان آزمون نهایی، کارنامه تعداد و نیز کیفیت تصحیح تهیه و ارسال شده، نتایج این تحلیلها نشان میدهد که همبستگی تصحیح دو مصحح اول و دوم بیش از ۹۰ درصد است و نمرات داده شده توسط دو مصحح اختلاف قابل توجهی نداشته و همبستگی بالایی داشتهاند، تنها در کمتر از ۱۰ درصد از موارد، اختلاف معنادار میان نمرات مشاهده شده که این برگهها نیز به مصحح سوم ارجاع شده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تأکید کرد: نتایج این تحلیلها نشان میدهد برخلاف بعضی فضاسازیهای رسانهای، صحت و سلامت فرایند تصحیح برگههای آزمون نهایی در سطح مطلوبی قرار دارد و همکاران در سراسر کشور با دقت و حساسیت بالا به این امر پرداختهاند.
زارعی از طراحی و تولید بستههای آموزشی یادگیری در راستای ارتقای آمادگی دانشآموزان و دبیران خبر داد و افزود: این بستهها با مشارکت معاونت متوسطه، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دبیرخانههای راهبری کشوری و گروههای درسی تولید شده است و مبتنی بر اهداف برنامه درسی، استانداردهای ارزشیابی و یافتههای حاصل از تحلیل آزمونهای نهایی هستند، این بستهها از هفته آینده در قالب دورههای توانمندسازی برای سرگروههای آموزشی سراسر کشور با میزبانی استانهای تهران، خراسان رضوی و فارس برگزار میشود و پس از آن در اختیار سایر دبیران و دانشآموزان قرار خواهد گرفت.
وی هدف از ارائه این بستهها را کاهش ابهام، افزایش هدفمندی در مطالعه، و درک بهتر اهداف آموزشی دانست و گفت: این بستهها به معلمان کمک میکند تا شیوه تدریس خود را براساس یافتههای دقیق بهبود بخشند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه آزمون نهایی تنها بخشی از فرایند ارزشیابی کلنگر است، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم برگزاری این آزمونها منجر به آزمونزدگی دانشآموزان شود، آنچه در این مقطع زمانی اهمیت دارد، استفاده از بازخوردهای مستمر معلمان براساس چارچوبهای استاندارد و متناسب با شرایط درونمدرسهای است که نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری ایفا میکند.
نظر شما