به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، آستارا با دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و داشتن سه مرز زمینی، دریایی و ریلی با کشور جمهوری آذربایجان و قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب، مسیری مناسب و مقرونبهصرفه برای صادرات کالاها به کشورهای اوراسیا و حوزه قفقاز است و ظرفیتهای تجارت برونمرزی این شهرستان، تولیدکنندگان را برای سرمایهگذاری برای تولید و ارزآوری بیشتر فرا میخواند.
بندر آستارا در انتها غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان از ظرفیتهای بندر، منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن آستارا-آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان برخوردار است و گمرکات آستارا همواره در اقتصاد و تجارت خارجی ایران نقش بسزایی دارد و فعالان و تجار از راههای ارتباطی شهرستان با خارج از کشور در امر صادرات و واردات کالاها بهره میبرند.
آستارا با داشتن مزیتهای فراوان تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و ظرفیتهای مرزی، بندری، جادهای و ریلی دروازهای برای تجارت با کشورهای اوراسیا و حوزه قفقاز است و با توجه به ظرفیتهای قابل توجه خود در سال سرمایهگذاری برای تولید میتواند نقشی مؤثری در اقتصاد استان گیلان و کشور ایفا کند.

آستارا ظرفیت بسیار خوبی برای تجارت دارد
هادی حقشناس، استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ شهری در کشور همچون آستارا چنین ظرفیتی برای صادرات و واردات کالا ندارد، اظهار میکند: در آستارا سه مرز زمینی، دریایی و ریلی وجود دارد که نشاندهنده ظرفیت بالای این شهرستان در تجارت انواع کالاها است.
وی میافزاید: از شش میلیون تن کالا صادر و وارد شده در گیلان، ۲ میلیون تن مربوط به صادرات، ۲ میلیون تن مربوط به واردات و ۲ میلیون تن مختص ترانزیت است که بخش عمده ترانزیت در مرز آستارا انجام میشود.
استاندار گیلان با اشاره به جلسه اخیر خود با سفیر جمهوری آذربایجان در ایران خاطرنشان میکند: مشکلات میان دو کشور در مسیر رفع شدن است و در صورت رفع مشکلات، مرز آستارا توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، اما این موضوع وابسته به این است که ما نیز در این زمینه، امکانات لازم را فراهم کنیم.
حقشناس تصریح میکند: راهآهن رشت به آستارا، با پیگیریهای رئیسجمهور سال جاری عملیاتی میشود. تاکنون ۳۰ کیلومتر آزادسازی انجام شده است و برای این موضوع شب عید ۳۸۰ میلیارد تومان به گیلان تخصیص پیدا کرد و با تاکید رئیسجمهور نباید به شالیزارها آسیبی وارد شود و به این دلیل، پروژه راهآهن از روی پل میگذرد.
وی با اشاره به سفر رئیسجمهور به کشور آذربایجان در اردیبهشت و تأثیر این سفر در ارتقای مراودات اقتصادی گیلان با آذربایجان تصریح میکند: در این سفر من نیز رئیسجمهور را همراهی خواهم کرد و حتماً پیگیر توسعه بازارچه آستارا خواهیم بود.

آستارا یکی از چهار مرز فعال کشور است
سید مرتضی عظیمی، مدیر پایانه مرزی آستارا به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: شهرستان آستارا یکی از چهار مرز مهم فعال کشور و تنها مرزی است که در آن حملونقل ترکیبی شامل جادهای و ریلی و دریایی انجام میشود.
وی با بیان اینکه حملونقل بینالمللی بهویژه ترانزیت نقش بسزایی در تجارت و اقتصاد شهرستان آستارا و استان گیلان دارد، میافزاید: گذرگاه مرزی جدید آستارا در سال ۱۴۰۲ به دست وزیر راه و شهرسازی وقت افتتاح شد و به بهرهبرداری رسید؛ در همان سال نشست مشترکی در بحث تردد و ورود و خروج کامیونها از مرز زمینی میان مقامات دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد.
مدیر پایانه مرزی آستارا خاطرنشان میکند: اکنون تردد و ورود و خروج کامیونهای ترانزیتی در دو مرز زمینی آستارا در حال انجام است و ترانزیت انواع کالاها بهویژه محصولات کشاورزی شامل انواع میوه و سبزیجات از این مرز به کشورهای همسایه ازجمله آذربایجان و روسیه انجام میشود و تجار نیز در صادرات نقش بسزایی دارند و بهدنبال بازارهای خارجی هستند تا بتوانند کالاهای خودشان را عرضه کنند.
عظیمی تصریح میکند: با توجه به اینکه در فصل صادرات به واسطه نوبتگیری تعداد بسیار زیادی از رانندگان کامیونهای ترانزیتی برای تردد از مرز آستارا، در شهر صفهای طولانی و ترافیک ایجاد میشد و رانندگان و شهروندان را با مشکلات بسیاری روبهرو میکرد، از اینرو سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سال ۱۴۰۲ نسبت به راهاندازی سامانه نوبتدهی اقدام کرد.
وی میگوید: هر طرحی در ابتدای اجرا، با مشکلاتی روبهرو میشود، اما در سال ۱۴۰۲، ۸۵ درصد طرح نوبتدهی در مرز آستارا از طریق سامانه اجرا و از دهم بهمن سال ۱۴۰۳ این طرح صددرصد اینترنتی شد.
نوبتدهی در مرز آستارا کاملاً اینترنتی انجام میشود.

مدیر پایانه مرزی آستارا تاکید میکند: اکنون رانندگان کامیونهای حملونقل جادهای میتوانند از هر نقطه از کشور برای تردد از مرز آستارا از طریق سامانه اینترنتی، نوبتگیری کنند.
عظیمی اظهار میکند: پس از افتتاح مرز جدید آستارا و با توجه به نزدیکی ایران به جمهوری آذربایجان و روسیه، تجار بسیاری از استانها تمایل بیشتری دارند تا از مرز آستارا به بازارهای این کشورها دسترسی و صادرات داشته باشند، از اینرو سالانه ورود و خروج حدود ۱۵۰ هزار ناوگان ترانزیت از مرز آستارا انجام میشود.
وی با بیان اینکه بهدلیل حجم بالای تردد، زیر ساختهای مرزی آستارا باید تکمیل و تجهیز شود، میگوید: اکنون سه پروژه ملی در مرز آستارا در حال اجرا است که شامل پروژه احداث بزرگراهی آستارا- آستارا به طول ۱۴۰۰ متر، احداث پایانه جدید و محوطهسازی پایانه است.
مدیر پایانه مرزی آستارا میافزاید: پایانه مرزی شهرستان، در زمینی به مساحت حدود ۱۱.۵ هکتار در روستای باغچهسرا احداث میشود و اراضی از مالکان خریداری و تملک شده است و ششونیم هکتار آن در حال اجرا بوده و تاکنون حدود چهار هکتار نیز توسط پیمانکار آماده شده است.
عظیمی خاطرنشان میکند: محوطهسازی پسکرانه پایانه مرزی در حال انجام است و از سوی دیگر، بهتازگی پشت پسکرانه زمینی به مساحت ۲.۲ هکتار توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به سازمان راهداری واگذار شده است و اکنون آمادهسازی آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مساعد بودن شرایط جوی تا خرداد جاری افتتاح خواهد شد و با بهرهبرداری از این پروژه مشکلات ناشی از پارک و ترافیک کامیونها در معابر شهری آستارا رفع میشود.
گمرک آستارا رتبه هفتم کشور را در صادرات دارد

نادر انصاریان حیدرلو، سرپرست اداره کل گمرک آستارا به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: مرز آستارا یک مرز ملی و بینالملی بسیار مهم است و گمرک شهرستان در صادرات رتبه هفتم و واردات رتبه هفدهم را در کشور دارد.
وی میافزاید: سال ۱۴۰۳ مقدار ۹۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۴ میلیون دلار از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده و عمده کالاهای صادراتی شامل محصولات نباتی، ازجمله انواع میوه و سبزیجات فصل، محصولات معدنی و مصنوعات (نمک، و گوگرد خاک، و سنگ گچ و آهک و سیمان)، محصولات سرامیکی، مصنوعات سنگ و شیشه و مصنوعات شیشهای، محصولات شیمیایی، پتروشیمی و پلاستیکی و صنایع غذایی به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکمنستان، بلاروس، اوکراین و افغانستان صادر شده که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن ۶۸ درصد و از حیث ارزش ۷۴ درصد افزایش داشته است.
سرپرست اداره کل گمرک آستارا. با بیان اینکه طی این مدت، ۱۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۳۶ میلیون دلار بهطور عمده از کشورهای روسیه و آذربایجان از طریق گمرک آستارا وارد کشور شده است، خاطرنشان میکند: سال ۱۴۰۳، ۱۷۸ هزار تن کالا به ارزش ۹۹ میلیون دلار از منطقه ویژه اقصادی آستارا وارد کشور شده است.
انصاریان ادامه میدهد: بیشتر کالاهای اساسی وارداتی شامل غلات (جو و ذرت دامی، گوشت، روغن، چوب و تخته، محصولات شیمیایی، کاغذ و مقوا، خمیر چوب، ماشینآلات، لوازم و قطعات آن بوده است.
افزایش ترانزیت خارجی در مرز آستارا

وی با بیان اینکه طی همین مدت ۷۲۷ هزار تن کالا از طریق گمرک آستارا ترانزیت از مبدا شده که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن ۶۳ درصد افزایش داشته است، اضافه میکند: طی همین مدت ۳۸۹ هزار تن کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی آستارا، ترانزیت از مبدا شده که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن ۳۵ درصد کاهش داشته و عمده کالاهای ترانزیت از مبدا بوده است.
سرپرست اداره کل گمرک آستارا با بیان اینکه ۳۰۲ هزار تن کالا از طریق گمرک آستارا ترانزیت خارجی به مقصد شده، که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن ۲۰ درصد افزایش داشته است، تصریح میکند: طی همین مدت مقدار ۳۴۲ هزار تن کالا از طریق منطقه ویژه اقتصادی آستارا، ترانزیت خارجی به مقصد شده، که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزن ۵۳ درصد افزایش داشته است.
انصاریان با بیان اینکه میزان واردات کالا از طریق گمرک پایانه ریلی آستارا در ۱۴۰۳، ۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته از حیث ارزش ۱۲ درصد افزایش داشته است، تصریح میکند: کالای وارداتی از کشورهای روسیه، آذربایجان و گرجستان جابهجا شده است.
افزایش صادرات از گمرک پایانه ریلی آستارا

وی با بیان اینکه میزان صادرات کالا از طریق گمرک پایانه ریلی آستارا در ۱۴۰۳ ،۱۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۱ میلیون دلار بوده است، اضافه میکند: عمده اقلام صادراتی به کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان بوده که توسط ۱۸۵۲ واگن جابهجا شده است.
سرپرست اداره کل گمرک آستارا میگوید: ۴۳۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۵ میلیون دلار از پایانه ریلی آستارا توسط ۶۸۵۲ واگن ترانزیت شده که نسبت به سال گذشته از حیث ارزش ۴۶ درصد و تعداد واگن ۱۳ درصد افزایش داشته است.
انصاریان میافزاید: در سال ۱۴۰۳، ۶۳۶۷ نفر مسافر از مرز آستارا به کشور وارد و ۱۴۱۲ نفر مسافر خارج شدند که نسبت به سال گذشته، به ترتیب ۲ درصد در ورود و ۵ درصد در خروج مسافر کاهش داشته است.
لزوم تجهیز مرز راهبردی آستارا

به گزارش ایمنا، مرز آستارا بهدلیل موقعیت راهبردی و برخورداری از ظرفیت بسیار خوب حملونقل ترکیبی همچون زمینی، دریایی و ریلی یکی از مهمترین مرزهای ایران محسوب میشود و در تجارت و رونق اقتصادی منطقه و کشور بسیار مهم و اثرگذار است، اما مرز آستارا همواره با مشکلاتی روبهرو بوده است و اکنون نیز بهدلیل نواقصی که در زیرساختها و ارائه خدمات این گذرگاه مرزی وجود دارد، آنطور که انتظار است، کارها به خوبی پیش نمیرود.
استقرار نیروی بیشتر ارزیاب و ایجاد و تکمیل زیرساختها، راهاندازی تجهیزات و امکانات لازم ازجمله تیر پارک و پذیرش بیشتر کامیونها بهویژه از سوی کشور همسایه در مرز موجب میشود تا تردد کامیونهای ترانزیتی تسهیل شود و هر چه در این مرز مهم و استراتژیک امکانات و تجهیزات بیشتری فراهم و مشکلات تجار و بازرگان رفع شود و صادرات و واردات در مرز آستارا توسعه پیدا کند، موجب رونق اقتصادی بیشتر منطقه و استان گیلان میشود.
گزارش از محمدرضا رشیدی؛ خبرگزاری ایمنا گیلان


نظر شما